• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är "AirDry" Luftavfuktarkudde bra

F

F.d. 50421

Guest
Någon som har hört talas om eller testat "AirDry" luftavfuktarkudde som är återanvändningsbar?? Ska visst vara anpassad att ha i bil, husbil, husvagn och båt.
 
F

F.d. 50421

Guest
Sv: Är "AirDry" Luftavfuktarkudde bra

Ja, då har jag varit å köpt en "AirDry" fuktabsorptionskudde till bilen och lagt den på instrumentpanelen. Ska bli intressant å se om den drar till sig fukten så man slipper imma på insidan. Enligt anvisningen så ska den dra åt sig ca 6 dl innan man behöver torka den.:spinny:
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Är "AirDry" Luftavfuktarkudde bra

Ser fram emot en rapport på hur resultatet blev. Var torkar man den? Hälsningar
Göran Hellman
 
F

F.d. 50421

Guest
Sv: Är "AirDry" Luftavfuktarkudde bra

Hej Göran,

Enligt bruksanvisningen kan den torkas inomhus på en värmekälla, exempelvis ett element.

Hälsningar

Raymond W.
"SkyWave"
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Är "AirDry" Luftavfuktarkudde bra

Ämnet torrbollar, avfuktning har diskuterats livligt varje höst på forumet.
Vissa anser (däribland jag) att hålla bilen torr inuti när det är hög luftfuktighet ute, är en omöjlighet. Med den luftcirkulation som finns i hb:en för att den ska möjlig att vistas i, måste man i princip avfukta hela omgivningen. Själv gör jag så att jag har ett elelement som jag slår på när tempen åker upp och ned vid 0 strecket. Med en taklucka på glänt håller sig bilen torr och fin. När tempen stabiliserat sig under noll stänger jag elementet.
Ove.G
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Är "AirDry" Luftavfuktarkudde bra

Gokväll

Vi inhandlade en liknande/samma produkt på HomeShop. Efter ett år så är vi inte säkra på att den ger någon större effekt. Provar den även nästkommande säsong efter torkning.

ha d:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är "AirDry" Luftavfuktarkudde bra

I følge teknisk informasjon så klarer en kudde en halv liter vatn.
Setter en inn en elektrisk luftavfukter så henter denne flere liter i døgnet.
Fra frontruten på en helintegrert er det ikke uvanlig å hente en halv liter vatn på morgenen.

Kudden fungerer sikkert bra i et mindre avlukke uten ventilasjon, men i en husbil - jeg tviler sterkt på om en merker noen forskjell.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Är "AirDry" Luftavfuktarkudde bra

En halv liter i en husbil är pus minus 0.

Ställer man in en riktig avfuktare drar den lätt ut 20-30 liter på nån vecka. På en bil som är fukttestad.

Och efter 1 månad är luftfuktigheten lika hög igen.


/
marunga
 
F

F.d. 50421

Guest
Sv: Är "AirDry" Luftavfuktarkudde bra

Har nu haft "AirDry" i en månad placerade i bägge av våra personbilar som stått ute. Dom har varit placerade på instrumentpanelen och resultatet är jag i alla fall nöjd med. Ingen imma på insidan av bilen som jag tidigare haft problem med.

När jag sedan vägt påsarna så har den ena dragit åt sig 281 gram fukt och den andra 302 gram fukt. Har nu lagt dom på elementet för torkning.

Som sagt var så är i alla fall jag nöjd med resultatet.:)
 
F

F.d. 50131

Guest
Sv: Är "AirDry" Luftavfuktarkudde bra

Har nu haft "AirDry" i en månad placerade i bägge av våra personbilar som stått ute. Dom har varit placerade på instrumentpanelen och resultatet är jag i alla fall nöjd med. Ingen imma på insidan av bilen som jag tidigare haft problem med.

När jag sedan vägt påsarna så har den ena dragit åt sig 281 gram fukt och den andra 302 gram fukt. Har nu lagt dom på elementet för torkning.

Som sagt var så är i alla fall jag nöjd med resultatet.:)


Jag har testat AirDry från ThoMar i min husbil och faktiskt ingen kondens alls på insidan av något fönster!

Perfekt!
 
Toppen