• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är 10 meter för långt?

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jag har haft en 8.55 m och kört mycket i Tyskland och 4-5 ggr i Italien och Frankrike. Tyskland är tämligen oproblematiskt. Italien/Frankrike ganska lika, lite knöligare. Där är det ofta lite trängre på ställplatser, campingar och byar/småstäder. Men planerar man går det bra. Klart det kan vara svårare att stanna spontant. Men har ni elcykel/mc går det ju att ställa sig en bit ifrån också. Handlar om att prioritera boendeutrymme mot spontanitet/flexibilitet. Själv skulle jag nu välja en bil som är runt 7.5 m för semesterresor och skulle jag bo längre perioder från 8.5-10 m
När du skriver planera. Vad menar du då ?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Allt handlar om hur man använder sin HB, vart man åker, hur viktigt är det med stora boytor! Jag prioriterar smidig bil för jag vistas mycket i Alperna. Har provat flera storlekar på bil men max 7 meter funkar bäst för min användning. I Norra Italien finns det många terrasserade campingar där utbudet av platser minskar rejält med bil över 7m. Jag vill också spontant kunna svänga in på en parkering i sista sekund om man tex ser en affär eller restaurang! Med en större bil så njöt jag av att bo och vistas inne i bilen men med mindre bil känner jag mig friare och nu över 50 stycken resor till alperna så är valet självklart max 7 meter!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Visst finns det stora bilar på rull i Portugal o. Spanien.
Men det finns ett mycket mindre urval av platser än för oss med husbilar under 8 meter.
Vår egen är 7 meter.

Men har du bra med tålamod och är bra på att manövrera så löser det sig.

Som här i Albufeira.
Det tog en stund.
DSC_0629_copy_1568x882.jpg
DSC_0628_copy_1568x882.jpg
Men efter ett tag var han på plats.

Min uppfattning är att stora husbilar står still längre när man väl kommit på plats, än oss med mindre fordon.

Om det blir regnperioder kan bärigheten försämras.
Då man ofta bara lagt på lite grövre singel eller grus när ställplatsen anlagts.

Men oavsett med vilken storlek på fordon ni väljer så önskar jag er trevliga resor.

Krister.
 
Senast ändrad:

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jaaa !
Tack för alla svar !
Det är många bud... Har ändå aldrig haft en tanke på att köpa något under 8,5-9 meter, så det kanske inte spelar någon roll med en meter mer eller mindre. Just nu kollar jag försäkringar. 22-24000 är budet på årsförsäkring på nätet. Får ringa runt och kolla. Åker ju dessutom på hemskeskatten första året.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Min upplevelse med vår förra bil som var 9,3m var den att det går bra att åka med den men det kan bli en del begränsningar när det kommer till Campingar och ställplatser. Avgiften på motorväg genom Österike beräknades på antal axlar på fordon över 3500kg. Så efter den resan tänkte vi att en bil på max 8m och under 3m hög vore bra. Nu har vi bytt och det blev ungefär samma längd men högre (över3m) och tyngre. Men vi åker söder ut igen kommer turistbussarna fram så gör vi det. Bekvämligheten med en stor husbil tycker vi överväger smidigheten med en mindre.
Lycka till med din ny bil.
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Kör årligen mellan Sverige o Portugal med 13 m ekipage inkl trailer. Har inga större problem att hitta övernattningsplatser. Gäller bara att planera sin körning väl och undvika centrala städer.
 
Toppen