• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är 10 meter för långt?

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jag har en bil på gång som är lite över 10 meter lång.
Tanken är att inom något år använda den för övervintring på sydligare breddgrader.
Det blir inget långliggande. Vi tänker förflytta oss ofta för att upptäcka nya platser.
Vi räknar med en månads resa höstar och vårar i Tyskland/Österrike/Frankrike för att under vintrarna köra runt i Spanien/Portugal.
För er som har erfarenhet av körning i dessa länder, blir en sådan bil för stor ?
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.700
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag tycker att det är för långt på många platser allra helst om du ska lång ligga hade en på 8 m förr flera ställen man inte kom in mest i Italien gjorde sönder både fönster och kofångare nu har jag plåtis på 6.40
 
F

f.d. 53452

Guest
Jag har en bil på gång som är lite över 10 meter lång.
Tanken är att inom något år använda den för övervintring på sydligare breddgrader.
Det blir inget långliggande. Vi tänker förflytta oss ofta för att upptäcka nya platser.
Vi räknar med en månads resa höstar och vårar i Tyskland/Österrike/Frankrike för att under vintrarna köra runt i Spanien/Portugal.
För er som har erfarenhet av körning i dessa länder, blir en sådan bil för stor ?
Hej.
Det beror mycket på dig själv. När det gäller att ta sig mellan olika platser så utestänger en så stor bil dig från en del vägar. Med planering går det mesta men generellt kan man säga att du kan missa många små fina vägar och orter på grund av storleken.
Tyskland små eller inga problem. Österrike lite svårare och dyrare (vägavgifter). Frankrike är ett större land och att förflytta sig mellan olika regioner går hyggligt och med betalvägar går det enkelt men kostar. Även här gäller att de små trevliga orterna blir svårare att nå. Portugal och Spanien tämligen likvärdigt Frankrike.
Slutligen beror det mesta på hur mycket du tycker om att planera och förbereda samt din vana och skicklighet att manövrera i trånga situationer.
Om du har omständigheter som möjliggör en kortare bil är det att rekommendera för resor som du beskriver. Men lyssna på alla råd du får här i husbilsklubben.
Lycka till!
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Rest med 11 meter i sydeuropa o ser inga direkta begränsningar eller problem. Campingplatser kan vara knepiga men mitt boende överväger klart detta lilla problem. Kanske Vi syns till hösten för då bär det av igen om inte coviden ställer det igen.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vi har gått från flera 7-meters till 6,36 och nu senast till 5,99. Vi tillbringar 10 vintrar i Spanien/Portugal och sommarhalvåret i Sverige. Fricampar till 90%, 8% Ställplats och endast 3% campingplats.
Vi har liten bil för att få ut max av korta resor utanför de mest trafikerade lederna.
Vi dansar inte inomhus och bjuder aldrig in gäster i vår bil.
Vi hittar absolut fler ”drömplatser” med den mindre bilen och ”stör” befolkningen mindre också. Att det sedan blir billigare på vägarna, färjor och broar gör inte saken sämre. Känner inget behov av längre bil.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jag räknar kallt med att vara diskvalificerad för fricamping med en 12-tonnare.
Gissar att det blir camping för det mesta om man inte får plats på ställplatserna.
Turistningen är tänkt att göras med elcyklar och motorcykel.
Har tidigare tråcklat runt en 9-metare på små alpvägar, så manövreringen skrämmer inte.
 

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Jag räknar kallt med att vara diskvalificerad för fricamping med en 12-tonnare.
Gissar att det blir camping för det mesta om man inte får plats på ställplatserna.
Turistningen är tänkt att göras med elcyklar och motorcykel.
Har tidigare tråcklat runt en 9-metare på små alpvägar, så manövreringen skrämmer inte.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Du kan räkna bort de flesta campingar också- och då fricamping förbjuds får du säkert problem- håller med att åtta meters bil är på gränsen-men under pandemin kanske det är någon plats ledig för den längden - normalt får man stå på " kanten "
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en treaxlad Hymer/Fiat på 9 meter som femte husbilen sedan 1996. Åkt nästan varje sommar till Italien föra pandemin. Då hade vi knappt 8 meter på nr 2-4. Förra var på bakhjulsdriven Merca och ett par decimeter högre vilket jag tyckte var mer besvärande än längden. Oftast har de skuggande träd på campingarna i södra Europa och det är lätt att grenar tar i. Dessutom skulle jag aldrig tänka mig en med fler än 3 trappsteg heller eftersom jag är lite äldre.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Jag har en bil på gång som är lite över 10 meter lång.
Tanken är att inom något år använda den för övervintring på sydligare breddgrader.
Det blir inget långliggande. Vi tänker förflytta oss ofta för att upptäcka nya platser.
Vi räknar med en månads resa höstar och vårar i Tyskland/Österrike/Frankrike för att under vintrarna köra runt i Spanien/Portugal.
För er som har erfarenhet av körning i dessa länder, blir en sådan bil för stor ?
Nej, kör på
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Du kan räkna bort de flesta campingar också- och då fricamping förbjuds får du säkert problem- håller med att åtta meters bil är på gränsen-men under pandemin kanske det är någon plats ledig för den längden - normalt får man stå på " kanten "
Jag vill inte verka otrevlig, men pratar du av egen erfarenhet eller är det tycka och tro ?
Jag har bara kört i Tyskland och Österrike med en 9-meters och där stötte jag aldrig på problem. Tror att det skulle gå även med en större.
Huvuddelen av resorna kommer att ligga i Spanien/Portugal och där har jag aldrig varit. Det är mest det som intresserar.
Svaren jag får här kommer i hög grad ligga till grund för om det blir affär eller inte, så jag är tacksam om det är erfarenheten som talar.

Kent
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag vill inte verka otrevlig, men pratar du av egen erfarenhet eller är det tycka och tro ?
Jag har bara kört i Tyskland och Österrike med en 9-meters och där stötte jag aldrig på problem. Tror att det skulle gå även med en större.
Huvuddelen av resorna kommer att ligga i Spanien/Portugal och där har jag aldrig varit. Det är mest det som intresserar.
Svaren jag får här kommer i hög grad ligga till grund för om det blir affär eller inte, så jag är tacksam om det är erfarenheten som talar.

Kent
Jag tror inte att det är något problem ,tänk att husvagnsekipage är oftast 12-13 m så 10 m längden brukar inta vara något problem och vad det gäller vägavgifter är dom inte baserade på längden utan på vikten och axlar på fordonet ..så köp den
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror inte att det är något problem ,tänk att husvagnsekipage är oftast 12-13 m så 10 m längden brukar inta vara något problem och vad det gäller vägavgifter är dom inte baserade på längden utan på vikten och axlar på fordonet ..så köp den

Fast husvagnsekipagen är ju vikbara på mitten..? :)
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Jag tror inte att det är något problem ,tänk att husvagnsekipage är oftast 12-13 m så 10 m längden brukar inta vara något problem och vad det gäller vägavgifter är dom inte baserade på längden utan på vikten och axlar på fordonet ..så köp den
Vägavgifter är beroende på höjden av fordonet , inte vikt , antal axlar eller längd !
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Jag har haft en 8.55 m och kört mycket i Tyskland och 4-5 ggr i Italien och Frankrike. Tyskland är tämligen oproblematiskt. Italien/Frankrike ganska lika, lite knöligare. Där är det ofta lite trängre på ställplatser, campingar och byar/småstäder. Men planerar man går det bra. Klart det kan vara svårare att stanna spontant. Men har ni elcykel/mc går det ju att ställa sig en bit ifrån också. Handlar om att prioritera boendeutrymme mot spontanitet/flexibilitet. Själv skulle jag nu välja en bil som är runt 7.5 m för semesterresor och skulle jag bo längre perioder från 8.5-10 m
 
Senast ändrad:
Toppen