• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är ändrade regler för PB2 och B-kort på gång?

F

F.d. 8036

Guest
Detta ämne tycks vara outtömligt.

På ett annat ikke namngivet husbilsforum förekommer idag en uppgift om att vägverket uttalat att nuvarande regel om att husbilar skall omregistreras till PB2 kommer att försvinna 2009 eller 2010. Detta skulle i sin tur medföra att
C-kort krävs för allt över 3500 kg.

Det redogörs inte närmare för vem på vägverket som uttalat detta och i vilket sammanhang, vilket ju hade varit önskvärt och jag är inte medlem där så jag kan heller inte fråga.

I vilket fall som helst är det ju av yttersta vikt för många att detta blir klarlagt och jag har därför IGEN skrivit till VV och frågat (dom börjat väl snart bli trötta på mig)

Vi får se vad dom svarar.
Jag återkommer
Skipper
:mcride:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Är ändrade regler för PB2 och B-kort på gång?

Kan det möjligen vara en sammanblandning med det faktum att Vägverket räknar med att tidigast år 2008 hinna fullfölja ändringen av lätta lastbilars totalvikt från 3.500 kg till 4.250 kg? Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Är ändrade regler för PB2 och B-kort på gång?

Kanske det men det skulle väl inte ha någon inflytelse på den obligatoriska omregistreringen till PB2 eller . . . .

Fullständig förvirring råder och berörda myndigheter kan eller vill inte bringa klarhet i det tydligen. Man har ju verkligen trampat i klaveret den här gången och nu funderar man säkert på vilka krumsprång man skall ta till för att ta sig ur dilemmat.

Vi får väl se vad VV svarar.

Har för övrigt beordrat banken att sätta in 200 kronor på husbilsklubbens konto på måndag så man blir fullvärdig medlem på detta eminenta forum.

Hälsningar
Skipper
:mcride:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Är ändrade regler för PB2 och B-kort på gång?

AndersW
Er det noe nytt? Forveksler du ikke at man skal kunne føre et vogntog på 4,25t på B førerkort? Og innføring av C1 og D1 i hele EU?
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Är ändrade regler för PB2 och B-kort på gång?

Hej Tor,

Nej, det vi diskuterar är ett rykte att man skulle vara på väg att ta bort den för Sverige unika bestämmelsen om att husbilar skall registreras som personbil.

En bestämmelse som i sin tur medförde att man kan framföra hur tunga husbilar som helst på ett vanligt B-kort så länge det är förvärvat före den 1 juli 1996.

Regeln infördes av skattetekniska skäl och ingen tänkte tydligen på att den
ochså fick ovanstående effekt. Resultatet är att min gamla farmor 102 år kan sätta sig i en 12 tons Scania husbuss och framföra denna i 120 kilometer i timmen på E6 förbi Laholm. Tala om tanketorsk.

En fotnot
Det svenska vägverket har avstyrkt införandet av C1 då det i praktiken inte skulle bli någon skillnad i proven för C och C1 annat än uppkörningsbilens storlek. Inlärningsmängden skulle bli densamma.
Finland har ju C1 men i praktiken är det ingen eller mycket få som har det just därför att det är lika lätt (eller svårt) att ta ett C-kort.

Hälsning
Skipper
:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Är ändrade regler för PB2 och B-kort på gång?

Har nu fått svar från Leif Broo på vägverket som förnekar att något uttalande om att PB2 skulle upphöra 2009 el. 2010 skulle komma från VV.

Vi kan nog bergrava detta som en död and, gudskelov.

Skipper
:mcride:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Är ändrade regler för PB2 och B-kort på gång?

Hei Skipper
Nå har jeg lyst til å si velkommen etter til Sverige. Det er lagt i fra unikt det som skjer hos dere nå med førerkortforvirringen, vi har hatt det samme her i Norge også, men nå er det ryddet opp i det. Siden det nå er en hel masse førerkortklasser og det er jo startet et arbeid i EU om og gjøre det så likt som mulig i landene det gjelder. Derfor er det jo rart at svenskene skal innføre enda noe nytt. Når dette var oppe i EU mars 06 var det jo takket være Sverige at, man fikk føre en vogntogkombinasjon på 4,5t. Og heve lett lastebil til 4,25t og la man føre bil intil 4,25t på B førerkortet ble blant avvist. Hvorfor prøver man da fremdeles og få hevet grensen i Sverige. For en gang skyld er vel nå normennene vært smartere enn svenskene.
Alle som tok B kjørekort i Norge før en bestemt dato (husker ikke hvilken, men hos dere er den juni 96) fikk C1 førerkort automatisk i Norge. På en førerkortklasse som het D2 (minibuss 8 -15 passasjerer) i Norge hadde man ingen begrensninger tidligere med hensyn til vekt å mål, måtte bare tilfredstille kravene til minibuss. Denne klassen heter i dag D1 og er den samme som er innført i EU, men den har nå fått en lengdebegrensning i Norge på jeg tror det var 7m. Dette hindrer dermed nye eiere av ombygde husbusser eller store amrikanske bobiler å kjøre kjøretøyet med minibusserfikat. D1 førerkort.
I Norge i dag er det adskillig lettere og rimligere å kjøre opp/ta C1 førerkort fremfor C førerkort. Ser det ligger nye læreplaner til førekortene slik at det blir kansje dyrere og mindre forskjeller, men alt er jo for at det ikke skal bli så stor forskjell mellom landene.
I Norge er også alle bobiler personbiler med untak av de få som tidligere eiere registrerte som minibuss for å omgå kjørekortkravet.
I Tråden "Hva kjører jeg egentlig" http://www.husbilsklubben.se/forums/t17862/ har jeg sagt noe om dette. Her er det kjøretøygruppe, vekt å førerkort som alle må tas hensyn til og der er det somsagt variasjoner fra land til land og man må jo følge trafikkreglene i det landet man er. Så selvom husbilen er 7,0t og jeg i Norge kjører personbil med en vekt over 3,5t må jeg følge samme regler som lastebilene, med untak av å kjøre inn på vektkontroll langs veien siden jeg ikke har laste bil, men personbil. Disse reglene gjelder også i mange andre land. Jeg må også ha førerkort til å føre kjøretøyet som er over 3,5t, men under 7,5 og kan dermed kjøre det på et C1 førerkort.
Så dessverre synes jeg svenskene nå surrer ting til for seg selv, hvorfor kan de ikke bare gjøre som de gjorde i Norge?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Är ändrade regler för PB2 och B-kort på gång?

Hej igen Tor H! Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Är ändrade regler för PB2 och B-kort på gång?

Hej Tor,

Jag kan bara ge dig rätt, man har verkligen ställt till det för sig.
Men så är det när den vänstra handen inte vet vad den högra gör.

Nu är det för övrigt snart tid till den årliga MC-rundan i Norge.
Något som vi verkligen ser fram emot. I år blir det via Tyinkrysset,
Övre Årdal, Jotunheimen, Örneveien, Trollstigen, Atlanterhavsvejen
och hem via Sunndal, rksväg 70 och över Valdresflya.
Vi älskar att köra MC i Norge.

Ha det
Skipper
:mcride:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Är ändrade regler för PB2 och B-kort på gång?

Hei igjen AndersW
Bare for ikke at en skal tro at alt er enkelt i Norge så har jeg vel nå prøvd i over et par år å heve totalvekten på min bobil til 4t og det er som å spille Bingo. For øyeblikket ligger brevet hos Vegdirektoratet for svar.

Skipper
Hvis dere ikke har kjørt den burde dere en gang i fremtiden se på Suleskarveien som er vintersteng, men åpner i mai. Har selv kjørt der rett etter åpning og da kan det være 6-10m høye brøytekanter enkelte steder. Veien er fin om sommeren også med bobil. Kjører man så rett over på f.eks. riksvei 13 så kan man få en kjempetur. Motorsykkel eller bil spiller ingenrolle.
 
Toppen