• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen lagliga!

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Ja, nu är vi omregistrerade till personbil klass 2 och höjd totalvikt till 3850 kg. Känns skönt att inte behöva oroa sig för att köra med övervikt.

Det var bara en administrativ "besiktning". Hade sedan tidigare beställt ett nytt bromsintyg från AL-KO samt en ny typskylt. Det enda strulet var vid tidsbeställningen. Kundmottagaren envisades med att det skulle beställas även en vägning men det var inte nödvändigt eftersom ingen ändring gjorts. Kostnaden blev totalt ca 1700:- för oss.

/Jeanette
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Äntligen lagliga!

Jeanette,

Haller med dig, maste kannas skont. Det dar med vikter ar ett elande och pa lang resa ligger man ALLTID over det tillatna. Risken for dig ar att inte borja lasta ner husbilen med saker du inte hade tidigare med dig pa resa for da har du snart samma problem igen. ;)

Onskade att det gick ocksa sa latt harnere att andra till PB klass 2, 350kg extra vikt betyder en hel del. Lycka till.
 

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen lagliga!

Hej janette hur ser kostnadsbiten ut efter omreg. försäkringar, skatt.

MvH Anders Malmqvist
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen lagliga!

Skatt och försäkring är oförändrat för oss. Än så länge får man kanske tillägga!
Kolla med ditt försäkringsbolag först.
Det blir besiktning varje år för 300:- plus 80:- i tillägg för fordon med fast gasinstallation istället för vartannat för 480:- + 80:-/Jeanette
 
Senast ändrad:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen lagliga!

Hej Jeanette! Har visserligen ställt av bilen men funderar på att klassa upp vår bil på samma sätt som ni gjort i samband med att vi tar den i trafik till våren. Vi skulle vara mycket tacksam om du kunde skriva en förteckning om hela tillvägagångsättet och vad man skall tänka på.
Tackar på förhand...
Kjell
 
Senast ändrad:

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen lagliga!

Hej Annmari & Kjell 896.

Är inte alls insatt i vad det innebär för risker att köra med övervikt men jag har upptäckt att många registrerar om och jag är nyfiken på varför.

Kollar polisen vikten ute på vägarna eller vad är största skälet till omregistreringen.

MVH. Roger E
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen lagliga!

Jag klassade om vår bil i somras, efter en kontrollvägning vi gjorde för att kolla vikten.Nu känns det lugnt o skönt.Vi klassade också upp till 3850.Ha det bra /Susanne:yes:
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Äntligen lagliga!

En nackdel med att väga upp bilen är om du åker ute i europa är det vanligt att det är maxvikt 3500 kg för att åka in i mindre städer och även mindre vägar, det verkar vara en magisk gräns vid 3500 kg.
 
Toppen