• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen har en ställplats i Norrland fått välförtjänt erkännande

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Som trogen Norrlandsresenär gläds jag åt att äntligen få se en ställplats norr om Dalävlen, som blivit uppmärksammad och välförtjänt belönad.

Min absoluta övertygelse är att Norrland är den del av Sverige som absolut är mest husbilsvänlig och hoppas att många från landets sydligare delar upptäckt det i sommar.

Tidningen Husbil & Husvagn, som just utsett Jävre ställplats till årets vinnare. Troligen vann en ställplats i Norrland på grund av att man ändrade sin omröstningsmodell. En klart rättvisare modell än tidigare, då omröstningen skett på Elmia, dit väldigt få norrlänningar kommer på grund av avståndet.

Intressant att notera att de 6 översta platserna på prislistan, är alla välutrustade campingliknande ställplatser.

När kommer Husbilsklubbens eftertraktade trofé, Sveriges Husbilsvänligaste kommun" att hamna hos en kommun norr om Dalälven?

Från tidningen Husbil & Husvagnn:
Jävre ställplats är Årets ställplats 2020
För första gången sedan tidningen Husbil & Husvagn introducerade tävlingen Årets ställplats har en ställplats i Norrland vunnit. Vi säger grattis till Jävre ställplats i Norrbottens län.


Tommy
 
Senast ändrad:

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Som trogen Norrlandsresenär gläds jag att äntligen få se en ställplats norr om Dalävlen som blivit uppmärksammad och välförtjänt belönad.

Min absoluta övertygelse är att Norrland är den del av Sverige som absolut är mest husbilsvänlig och hoppas att många från landets sydligare delar upptäckt det i sommar.

Tidningen Husbil & Husvagn, som just utsett Jävre ställplats till årets vinnare. Troligen vann en ställplats i Norrland på grund av att man ändrade sin omröstningsmodell. En klart rättvisare modell än tidigare, då omröstningen skedde på Elmia, dit väldigt få norrlänningar kommer på grund av avståndet.

Intressant att notera att de 6 översta platserna på prislistan är alla välutrustade campingliknande ställplatser.

När kommer Husbilsklubbens eftertraktade trofé, Sveriges Husbilsvänligaste kommun" att hamna hos en kommun norr om Dalälven?

Från tidningen Husbil & Husvagnn:
Jävre ställplats är Årets ställplats 2020
För första gången sedan tidningen Husbil & Husvagn introducerade tävlingen Årets ställplats har en ställplats i Norrland vunnit. Vi säger grattis till Jävre ställplats i Norrbottens län.


Tommy
Norrland är underbart hälsningar från Tommy
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Som trogen Norrlandsresenär gläds jag åt att äntligen få se en ställplats norr om Dalävlen, som blivit uppmärksammad och välförtjänt belönad.

Min absoluta övertygelse är att Norrland är den del av Sverige som absolut är mest husbilsvänlig och hoppas att många från landets sydligare delar upptäckt det i sommar.

Tidningen Husbil & Husvagn, som just utsett Jävre ställplats till årets vinnare. Troligen vann en ställplats i Norrland på grund av att man ändrade sin omröstningsmodell. En klart rättvisare modell än tidigare, då omröstningen skett på Elmia, dit väldigt få norrlänningar kommer på grund av avståndet.

Intressant att notera att de 6 översta platserna på prislistan, är alla välutrustade campingliknande ställplatser.

När kommer Husbilsklubbens eftertraktade trofé, Sveriges Husbilsvänligaste kommun" att hamna hos en kommun norr om Dalälven?

Från tidningen Husbil & Husvagnn:
Jävre ställplats är Årets ställplats 2020
För första gången sedan tidningen Husbil & Husvagn introducerade tävlingen Årets ställplats har en ställplats i Norrland vunnit. Vi säger grattis till Jävre ställplats i Norrbottens län.


Tommy
Det är väl omvänd också ..det är säkert massa norrlänningar som har röstat på sitt eget ställplats ..för jag tror inte att det är många från söder som åker massvis med mil norrut till vaddå ??Skog och åter skog ,när dom har havet inpå husknutarna
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Det är väl omvänd också ..det är säkert massa norrlänningar som har röstat på sitt eget ställplats ..för jag tror inte att det är många från söder som åker massvis med mil norrut till vaddå ??Skog och åter skog ,när dom har havet inpå husknutarna

Det finns väldigt mycket hav i Norrland......
// Janne
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag åkte in på Jävre ställplats för någon månad sedan, men valde att åka vidare ,den ligger något hundratal meter från E4 tämligen sterilit inte vad vi sökte.
Var det fritt att rösta på vilken ställplats om helst? lite konstigt att denna vann.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det är väl omvänd också ..det är säkert massa norrlänningar som har röstat på sitt eget ställplats ..för jag tror inte att det är många från söder som åker massvis med mil norrut till vaddå ??Skog och åter skog ,när dom har havet inpå husknutarna

Nu består ju vårt land utav mycket mer än hav. Det är ju mycket mer rogivande och avkopplande att vistas i vackra gamla skogar som det finns i Norrland än att bara vistas utmed havet, och förresten kan det bli bättre än kombinationen av älvar, sjöar, hav, fjäll och skogar? Hela Norrland flödar av det.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag åkte in på Jävre ställplats för någon månad sedan, men valde att åka vidare ,den ligger något hundratal meter från E4 tämligen sterilit inte vad vi sökte.
Var det fritt att rösta på vilken ställplats om helst? lite konstigt att denna vann.
Om man bara ser till fotot så är det väl inte en alltför hög charmfaktor, ser väl mer ut som en rätt trång parkering, men det kanske finns annat?
 
R

RobbeS

Guest
När kommer Husbilsklubbens eftertraktade trofé, Sveriges Husbilsvänligaste kommun" att hamna hos en kommun norr om Dalälven?

Kommer nog inte att hända då i princip varenda kommun häruppe är husbilsvänliga. I princip obefintligt med skyltar som förbjuder husbilar på p-platser eller övernattning. Fricamping överallt och oftast får man då stå ensam där.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jag åkte in på Jävre ställplats för någon månad sedan, men valde att åka vidare ,den ligger något hundratal meter från E4 tämligen sterilit inte vad vi sökte.
Var det fritt att rösta på vilken ställplats om helst? lite konstigt att denna vann.
Hej !
Efter som Jävre vann har den uppenbarligen det dom flesta söker. Platsen har varit väldigt populär även innan ställplatsen fanns, då var det Trafikverkets rastplats som nyttjades, den ligger mellan E 4 och den nya ställplatsen. Alltid mycket rent och snyggt. Det samma gäller ställplatsen. Är det månne det som uppfattas som sterilt?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej !
Efter som Jävre vann har den uppenbarligen det dom flesta söker. Platsen har varit väldigt populär även innan ställplatsen fanns, då var det Trafikverkets rastplats som nyttjades, den ligger mellan E 4 och den nya ställplatsen. Alltid mycket rent och snyggt. Det samma gäller ställplatsen. Är det månne det som uppfattas som sterilt?
Stod där månadsskiftet juli/augusti. En grusplan med konstgräs för att avdela platserna är väl inte sådär jätteinspirerande men platsen var i stort sett bra. Att ha konstgräs i stället för riktigt gräs kan jag ha förståelse för om man tänker på underhållet och klimatet. Utsikten söderut mot Bottenviken helt ok. Bullret från E4 var inte störande. Restaurang och rökeri några minuter bort. Dessutom behövde jag ett ordentligt depåstopp och där är ju Jävre fullt utrustad.

Kommer säkert att stanna där fler gånger när jag behöver gå i depå.

MVH
Hans
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nu består ju vårt land utav mycket mer än hav. Det är ju mycket mer rogivande och avkopplande att vistas i vackra gamla skogar som det finns i Norrland än att bara vistas utmed havet, och förresten kan det bli bättre än kombinationen av älvar, sjöar, hav, fjäll och skogar? Hela Norrland flödar av det.
Visst flödar det men det är också miljarder med mygg och knot och bara ett mygga kan fördärva nattens somn
 

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Visst flödar det men det är också miljarder med mygg och knot och bara ett mygga kan fördärva nattens somn
Kan bara svara detta efter egen erfarenhet: har stått där vid ett flertal tillfällen, detta år men även många gånger innan och aldrig upplevt problem med mygg. Hälsn bilgrun
 
R

RobbeS

Guest
Nästan som havet är Vättern :spinny:

Insjö står det väl i definitionerna. Däremot så har du ett riktigt hav längs med hela Norrlandskusten. Längst uppe i detta hav utanför Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda finns det dessutom en skärgård med ca 2000 öar.
Knott och mygg finns det på vissa håll i Norrland. I de flesta fall märker man inte ens av att dom finns. Det mest bestående minnet av ditt område är älgflugorna jag plågades av i skogarna runt Karlsborg. Mygg och knott är riktigt trevliga i jämförelse. Påstår dock inte att hela "Sörland", (Sverige söder om Dalälven) består av älgflugor för det.
Är lite allergisk mot uttrycket Norrland med tanke på att Norrland utgör drygt 2/3 delar av Sveriges yta och består av allt från hav och skärgård, stora skogar och fjäll till städer, samhällen och byar fördelade i fyra län.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jovisst kan det vara mycket mygg o knott, men om man är känslig för dem får man åka på försommaren eller efter de första frostnätterna
Försommaren ??Då är jag hellre i Europa och efter de första frostnätterna då fryser jag oavsett om jag är i bilen eller utanför trots allt så avskyr jag vinter...och uppe är väl vinter året om :D
 
Toppen