• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen Fiat

Berrac

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024
Hej alla
Vi kom hem i dag, efter en vecka med husbilen,i södra delen av landet.
Kollade posten, och där fanns ett brev från Fiat o Olle Olsson Bolagen.
Vi ska kontakta vår Fiatverkstad, för att få "sålletproblemet" avklarat.
Nu känns det redan bättre, hoppas det känns lika bra efter verkstadsbesöket.
Skönt att det börjar hända något

Hade jättebra alla
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Fiat

Vad bra nu har det tydligen börjat hända,det som vi har väntat på i flera månader.

Hoppas att det blir fler som får detta brev snart.

MVH Rolf:yes:
 
F

F.d. 25058

Guest
Sv: Äntligen Fiat

Ja, äntligen skall de bygga bilen (Kabe 07) färdigt, 7 olika åtgäder!!!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Äntligen Fiat

Det där låter mycket spännande, och jag hoppas att du informerar om hur det blev med åtgärdandet.
Du har ju en gräddfil med din Kabe, som är "en riktigt importerad bil" som Fiat känner ansvar för. Vi andra "oäktingar" kan ju ändå ha nytta av att veta vad som rör sig på ert upphöjda plan! Obs - sarkasmen, som kanske kan spåras, rör ju inte dig Berrac, utan Fiat och de berörda husbilsföretagen.

Kanske vore det bäst att hålla sig till tråden "Sållet ...........nästa steg"
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Äntligen Fiat

Enligt envisa rykten jag fått så kommer dom med Kabe och Nordic få plastskyddet över motorn som svenska Fiat står för . Enligt Fiat huvudkontor så räcker det med motor skyddsvax . Obs ej säker att dom uppgifter är rätta men har hört från en tillförlitlig källa .
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Äntligen Fiat

Skyddsvax på motorn, det låter seriöst.. Då får man väl hoppas på att man aldrig behöver motortvätta bilen med avfettning för att få bort skiten.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Fiat

:spinny:Ska bli roligt att se hur Fiat planerar att med skyddsvax förhindra att vatten rinner ner i kamdrivningen!!!!!!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25015

Guest
Sv: Äntligen Fiat

Är det någon annan utöver Kabe eller Nordic-ägare som fått recall på sin husbil för åtgärd?
Jag ställer mig frågande till hur importören ska få info om recall då det tydligen inte är Fiat i Sverige som hanterar detta.Kommer det att gå via Fiat-leverantören i tillverkningslandet eller hur funkar det?
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Äntligen Fiat

Enligt info jag fått så skickar FIAT kallelse till vart dom skickat bilen sen ska det gå vidare för att hamna på rätt ställe . Har man själv importerad bilen från tex Tyskland så kommer man med står sannolikhet aldrig få kallelse . Bästa är att ringa till Fiat verkstad som kollar med svenska Fiat om samt vilka åtgärder gäller bilen , dom behöver chassinummer .
 

Berrac

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Fiat

Tisdag nästa vecka ska vår husbil in till Märsta bilverkstad för att åtgärdas.

Enl. Italienska Bil, ska följande göras

(5219) smörjning av styrväxel

(5220) motering av kåpa över startmotorn

(5221) rengöring och applicering av rostskydd på motorn

(5222) montering av kåpa över ABS-enhet

(5223) montering av kåpa över torkarmotor

(5247) omprogrammering motorstyrdon

(5248) uppgradering av huvudsäkring


Ska bli skönt med en bil som tål en regnskur :twitcy::twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Äntligen Fiat

Intressant åtgärdspaket, Berrac, men varför är punkten "montering av kåpa över motorblocket" eller något liknande inte upptaget? Betyder det månne, att du har 3,0 l-motorn med kamkedja och att man därför inte bedömt det som erforderligt att montera någon sådan kåpa på den motorn??

Fiat med flera ser då till att hålla oss i spänning och okunskap i det längsta! Vi är ju många som vill höra mera ifrån dig efter åtgärderna.
 

Berrac

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Fiat

Hej concurro, och alla andra

Jag ringde verkstan för några dagar sedan, när jag läste här att någon beställt en kåpa hos dom.

Fick till svar att självklart sätter vi på en kåpa på din bil. Spännande blir det.

Återkommer när jag hämtat ut bilen.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Fiat

Hur man får del av återkallandet är ingen lätt fråga. Italienska bil distribuerar återkallandet av "sina" chassien, dvs Fiatsålda bilar, KABE och om Nordic bygger på Ducato chassie,

Vi andra som har Adriatik, Dethleffs, Bürstner, Home-Car, TEC, McLouis... whatever får vänta på att Svenska importören får återkallanden för de chassien de levererat i Sverige från "sin" fabrik i Tyskland, Italien, Slovenien....

Det kommer nog ett återkallande vad det lider men det blir nog en avsevärd fördröjning. Om ni har en bil som kommit till Sverige på annat sätt än genom en svensk generalagent (= fristående importör) så registrera chassienumret på fordonet hos generalagenten. Ingen vet annars att just du har den bilen och att den finns i Sverige.
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Fiat

Hejsan !

Har ringt min importör av husbil som hänvisade vidare till Fiatservice. Importören sa att de inte har något med själva Fiat att göra. Blev rekomenderad att ringa Fiat service.

Ringde till mitt service ställe (Fiat) där man hade fått servicebesked om vad som skall göras med Fiat Ducato -07. De sa att det inte skickas ut någon kallelse utan det är upp till var och en att själva kontakta servicestället. Blev klart direkt vad som skulle åtgärdas. Bara att beställa tid !!

Hälsningar Pettsson :)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Fiat

Med den inställningen från importören kommer dom aldrig att ta sitt ansvar för vad dom säljer. Det är i alla fall produkter i halvmiljonklassen och det är vi som köper detta som själva ska ta ansvaret att få fel fixade. Det är lågt... lägre än Glocalnet t o m....

Vilken tur i så fall att det finns ett forum där man får veta vad som är på gång. Alla är nog inte lika lyckligt lottade.

Att sen Fiatverkstan är tjänstvillig är inte så svårt att förstå. Klirr i kassan för dom.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen Fiat

Måste ju komma med ett positivt inlägg också...
Min kärra som importerades januari -07 från Tyskland var då ca 1 år gammal
Strax efter semestern -07 hade Fiat Sverige snappat upp mig i sina register och det låg en inbjudan i postlådan om eftermontering av förbättrad värmesköld bakom motorn bla.
Helt konstnadsfritt förståss....

det funkade i alla fall den här gången ;)

//jw
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Äntligen Fiat

gjorde ett samtal, beställde kopan själv, då är saken ok
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen