Jag har under många år varit kritisk till elbilar och det har varit batteritekniken där man serie och parallellt kopplat typ ficklampsbatterier i tusen tal tror Tesla hade en bil med 7000 celler av den förr generationen, samma som de flesta elcyklar som har typ 30st. Kom en cell för några år sedan som var bättre lite större och med dubbla kapaciteten, den har jag i min elcykel.
Då kunde man drastigt minska antalet.
Jag har även varit kritiskt till northvolt innan fabriken byggdes eftersom den byggde på gammal teknik och att besluten inte grundades på tekniska grunder utan politiska.
Men nu händer det saker solid state batterier och toyota är långt framme de första som gjorde elbilar och nästan de enda idag som har en jämn och hög kvalite på sina produkter.
Solidstate har funnits i några år man kan likna det som en jättekondensator. När jag på 60-talet gick i skola undrade man om varför kondensatorer alltid benämdes som nF eller microfarad och varför grundenheten var så stor? Svaret jag fick var att en kondensator som var flera farad stor skulle det behövas ett stort rum att bygga. Det var ju likadant med datautvecklingen och minneshallarna.
Idag är det så att det finns snabbstartbatterier som har solidstatetekniken för att jumpstarta en bil.
För att förklara skillnade så gott som jag kan, de som vet bättre kan komma in med kommentarer.
Ett vanligt batteri oavsett kemi omvandlar alltid strömmen till kemisk energi och när man använder batteriet så går samma teknik åt andra hållet och omvandlar kemiskt energi till ström, beroende på teknik får man olika spänningar per cell och olika strömuttag.
Soidstate batteri har inte den omvandlingen som har förluster och andra biverkningar.
Man kan säja enkelt att man lägger in elektronerna direkt i batterierna och lagrar dem som en laddning.
Förlusterna blir små verkningsgraden stor.
Det som en starthjälp klarar är mer än vad man pratade om på 60-talet skulle behövas ett stort rum med serie och parallell kopplade kondensatorer klarar.
Utveckligen sker oftast språngvis i det tekniska elektroniska området, över dagen kan mycket ändras. Detta är större än vätgas- lägg ner det.
Det problem som fortfarande finns är ju att strömmen måste komma någonstans ifrån och dessa nya elbilar kan ta enorma mängder ström finns ju ingen kemisk omvandlingsprocess. Laddstationerna behöver likadana batterier som buffert för att hantera de enorma laddnings strömmarna.
Många undrar ju vad man ska köpa nu, enkla svaret är att man ska inte köpa en elbil med gammal teknik, vill man absolut ha en elbil ska man handla en billig begagnad och vara medveten om att den inte kommer att vara värd något om ett par år eller så kör man med bensin.
Det här är mina tankar jag ser gärna inlägg men det ska vara sånt med anslutning till den nya tekniken inte en massa tyckanden från de som inte vet och inte kan.
Då kunde man drastigt minska antalet.
Jag har även varit kritiskt till northvolt innan fabriken byggdes eftersom den byggde på gammal teknik och att besluten inte grundades på tekniska grunder utan politiska.
Men nu händer det saker solid state batterier och toyota är långt framme de första som gjorde elbilar och nästan de enda idag som har en jämn och hög kvalite på sina produkter.
Solidstate har funnits i några år man kan likna det som en jättekondensator. När jag på 60-talet gick i skola undrade man om varför kondensatorer alltid benämdes som nF eller microfarad och varför grundenheten var så stor? Svaret jag fick var att en kondensator som var flera farad stor skulle det behövas ett stort rum att bygga. Det var ju likadant med datautvecklingen och minneshallarna.
Idag är det så att det finns snabbstartbatterier som har solidstatetekniken för att jumpstarta en bil.
För att förklara skillnade så gott som jag kan, de som vet bättre kan komma in med kommentarer.
Ett vanligt batteri oavsett kemi omvandlar alltid strömmen till kemisk energi och när man använder batteriet så går samma teknik åt andra hållet och omvandlar kemiskt energi till ström, beroende på teknik får man olika spänningar per cell och olika strömuttag.
Soidstate batteri har inte den omvandlingen som har förluster och andra biverkningar.
Man kan säja enkelt att man lägger in elektronerna direkt i batterierna och lagrar dem som en laddning.
Förlusterna blir små verkningsgraden stor.
Det som en starthjälp klarar är mer än vad man pratade om på 60-talet skulle behövas ett stort rum med serie och parallell kopplade kondensatorer klarar.
Utveckligen sker oftast språngvis i det tekniska elektroniska området, över dagen kan mycket ändras. Detta är större än vätgas- lägg ner det.
Det problem som fortfarande finns är ju att strömmen måste komma någonstans ifrån och dessa nya elbilar kan ta enorma mängder ström finns ju ingen kemisk omvandlingsprocess. Laddstationerna behöver likadana batterier som buffert för att hantera de enorma laddnings strömmarna.
Många undrar ju vad man ska köpa nu, enkla svaret är att man ska inte köpa en elbil med gammal teknik, vill man absolut ha en elbil ska man handla en billig begagnad och vara medveten om att den inte kommer att vara värd något om ett par år eller så kör man med bensin.
Det här är mina tankar jag ser gärna inlägg men det ska vara sånt med anslutning till den nya tekniken inte en massa tyckanden från de som inte vet och inte kan.