• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Äntligen är elbilstekniken på rätt spår?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har under många år varit kritisk till elbilar och det har varit batteritekniken där man serie och parallellt kopplat typ ficklampsbatterier i tusen tal tror Tesla hade en bil med 7000 celler av den förr generationen, samma som de flesta elcyklar som har typ 30st. Kom en cell för några år sedan som var bättre lite större och med dubbla kapaciteten, den har jag i min elcykel.
Då kunde man drastigt minska antalet.
Jag har även varit kritiskt till northvolt innan fabriken byggdes eftersom den byggde på gammal teknik och att besluten inte grundades på tekniska grunder utan politiska.
Men nu händer det saker solid state batterier och toyota är långt framme de första som gjorde elbilar och nästan de enda idag som har en jämn och hög kvalite på sina produkter.
Solidstate har funnits i några år man kan likna det som en jättekondensator. När jag på 60-talet gick i skola undrade man om varför kondensatorer alltid benämdes som nF eller microfarad och varför grundenheten var så stor? Svaret jag fick var att en kondensator som var flera farad stor skulle det behövas ett stort rum att bygga. Det var ju likadant med datautvecklingen och minneshallarna.
Idag är det så att det finns snabbstartbatterier som har solidstatetekniken för att jumpstarta en bil.
För att förklara skillnade så gott som jag kan, de som vet bättre kan komma in med kommentarer.
Ett vanligt batteri oavsett kemi omvandlar alltid strömmen till kemisk energi och när man använder batteriet så går samma teknik åt andra hållet och omvandlar kemiskt energi till ström, beroende på teknik får man olika spänningar per cell och olika strömuttag.
Soidstate batteri har inte den omvandlingen som har förluster och andra biverkningar.
Man kan säja enkelt att man lägger in elektronerna direkt i batterierna och lagrar dem som en laddning.
Förlusterna blir små verkningsgraden stor.
Det som en starthjälp klarar är mer än vad man pratade om på 60-talet skulle behövas ett stort rum med serie och parallell kopplade kondensatorer klarar.
Utveckligen sker oftast språngvis i det tekniska elektroniska området, över dagen kan mycket ändras. Detta är större än vätgas- lägg ner det.
Det problem som fortfarande finns är ju att strömmen måste komma någonstans ifrån och dessa nya elbilar kan ta enorma mängder ström finns ju ingen kemisk omvandlingsprocess. Laddstationerna behöver likadana batterier som buffert för att hantera de enorma laddnings strömmarna.
Många undrar ju vad man ska köpa nu, enkla svaret är att man ska inte köpa en elbil med gammal teknik, vill man absolut ha en elbil ska man handla en billig begagnad och vara medveten om att den inte kommer att vara värd något om ett par år eller så kör man med bensin.
Det här är mina tankar jag ser gärna inlägg men det ska vara sånt med anslutning till den nya tekniken inte en massa tyckanden från de som inte vet och inte kan.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag vet och kan.

Jag köpte en bil med bästa nuvarande teknik.
När nästa teknik finns att köpa i bilhallen, är jag inte i marknaden för en ny bil.

Bilen jag köpte är min sista, jag räknar med att den håller 20+ år.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag vet och kan.

Jag köpte en bil med bästa nuvarande teknik.
När nästa teknik finns att köpa i bilhallen, är jag inte i marknaden för en ny bil.

Bilen jag köpte är min sista, jag räknar med att den håller 20+ år.
Optimist! och om något år kommer säkert ny teknik att finnas att köpa och då blir du sugen och sen fattar du att du måste byta medan den är värd något eftersom marknaden inte hunnit med.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Inte alls.
Som pensionär är beslutet taget, oåterkallerligt.

Bilen jag köpt kan inte bräckas av någon ny batteriteknik eller fräcka mjukvaror.
Även som bilentusiast kommer jag att vara nöjd till jag inte kan köra bil längre.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har inte studerat Solid State batterier nämnvärt, men minns ett klipp från Will Prowse för några år sedan då han testade ett Li-Ion Solid State.
Jag blev inte imponerad då.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det är knappast seriöst att skicka ett klipp som handlar om bluffmärkta litiumpolymer batterier det är en helt annan teknik.
Min iden med tråden var att informera om ny teknik inte om gammal teknik som finns ibland i mindre bärbara och som jag själv använt till modellflyget runt 500 cykler max sedam många år tillbaka. Det vet väl du att solid state är något helt annat?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det är knappast seriöst att skicka ett klipp som handlar om bluffmärkta litiumpolymer batterier det är en helt annan teknik.
Min iden med tråden var att informera om ny teknik inte om gammal teknik som finns ibland i mindre bärbara och som jag själv använt till modellflyget runt 500 cykler max sedam många år tillbaka. Det vet väl du att solid state är något helt annat?

Jag la bara ut vad jag minns om Li-Ion solid state.
Lägg ut en länk på de nya batteriteknologin så vi förstår vad du menar.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Solid State klingar lite konstigt i mina öron! Det var ju när man gick från rör, elektronrör, till transistorer i radioapparater och tv!
Jösses så gammal jag blivit, det var ju på 60-talet!

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025

Exempel på biltillverkare och modeller med solid-state-utveckling

FöretagStatus / ModellPlanerad lansering
ToyotaKonceptbil med solid-state (2023)2027 (massproduktion)
BMWSamarbete med Solid PowerDemonstrationsbilar 2025
VolkswagenGenom samarbetet med QuantumScapeKomponenttester pågår
NissanSolid-state pilotfabrik startadFörsta bil runt 2028
QuantumScapeEj bilföretag – leverantörsteknikFörsta kommersiella celler 2025+
Samsung SDIArbetar på egna prototyperEj bekräftade datum

chatt gpi har letat rätt på det här! Jag sitter inte inne med fler svar än vad som finns på webben, men min erfarenhet inom elområdet där jag såg vilken skillnad det var i modellflyget när man kunde lämna nickelcadmiun batterier och gå över lithium polymer och använda typ trefasmotorer.
Jag har väntat ganska länge på något bättre och detta lovar i förlängningen dubbla körsträckor och mer än halverad laddningstid. Man får jämföra värden med en bensinbil eller överträffar dom och man kan nog räkna med att utvecklingen kommer gå framåt med stormsteg. Toyota har inte varit så förtjusta i dagens teknologi och forskat bla. i väte. Så man ligger långt fram och sen har man alltid haft en kvalite bättre än de flesta och inte släppt ut skräp. Denna tekniken kommer att göra hybridbilar onödiga eftersom man kan få minst vad som motsvarar en full tank bränsle och man behöver inte vara rädd för att bilen exploderar under röven när man kör. Ett problem kommer att bli vad man ska göra med dagens dyra sk miljöosäkra elbilar med gammal teknik. Som privatperson kan det vara vettigt att köra med det man har en dieselbil och vänta ut utvecklingen. Det sämsta man kan göra är att köpa dagens elbilar som kommer att rasa i pris som begagnade, man kan räkna med att bilfabrikerna inte kommer att satsa på dagens elbilar utan det som säljs kommer vara från osålda lager och dieselbilar.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Na-jon batterier är också intressant i nästa generation av batterifordon.
Natrium (salt) kostar bara en bråkdel av Litium samt är miljövänligare.
Dessa ska tydligen gå att ladda fullt i en batteribil på typ 10min. det lär intressera en del.

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Bara ett problem kvar, var ska vi få strömmen från? Såg en uträkning på kostnaden för att köra ned till spanien, det landade väldigt nära kostnaden att köra min toyota verso. Så det argumentet att det skulle vara billigare går inte hem. Det man funderar på är ett tak fullt med solpaneler som endast används till laddning och möjligtvis till en elpatron alltså inte släppa ut strömmen på nätet det blir ju rena förlusten. Kan ju redan nu göra så med min elcykel ladda från 12v direkt och antingen använda laddningen från husbilen eller en lös solpanel. Eller både och! En elbil borde ju ha solpaneler på taket borde ju räcka att köra någon mil/dygn på när det är sommar.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För mig som inte åker till Spanien i min elbil, är kostnaden för energi 25% av vad en dieselbil kostar.
Om man tar med den extrema prisökningen på diesel som kommer de närmaste åren, känns det ännu bättre att ha gjort ett korettkt val.

Min elbil servas för ca 2000 kr på märkesverkstad vart annat år eller 6000 mil, det som kommer först.
I och med detta läggs ytterligare ca en femhundring i månaden på "köra billigare kontot" VS att serva en bil med förbränningsmotor.
En annan sak är att en nyare elbil i praktiken har obegränsad livslängd. Detta är precis tvärt emot nyare bensin och dieselbilar.

Strömmen finns redan, och mer kan produceras.
Störande vindkraft? Ojämna priser? OSV OSV
Ja visst.

• Allternativet att fortsätta bränna fossila bränslen och låt klimatförändringen skena ytteligare finns inte

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad grundar du det påståendet på?
Mina "påståenden" är fakta.
Läs och lär.

Tillförlitlighet:

På grund av rättigheter kan jag inte kopiera detta hit.
En Tysk tidning långtidstestade en BMW EV SUV.
Efter 10 000 mil har batteriet 100% SOH.

Det var några snabba referenser jag kom ihåg på stört.

Rent tekniskt är en förbränningsmotorbil en mardröm när det gäller möjliga felkällor.
Betänk alla sensorer och rörliga delar i en förbränningsmotor med vidhängande avgasrening, lägg till en avanserad automatlåda med fler sensorer.
Denna koplexitet saknas helt på en EV.

Batterilivslängd:
Lyssna på och förstå hela föreläsningen.
Sammanfattning, ett modernt EV batteri (med kylning och uppvärmning) håller ca 1500 cykler @ca 50 mil innan man når 70-80% SOH. Just det, det innebär ca 70 000 mil. Om man inte cyklar batteriet, utan laddar mellan 40 och 80% SOC kommer batteriet att överleva karossen med råge.
(Jag vill minnas att man kommer till över 100 000 mil.)

• Det finns massor av info om man orkar söka den, och inte har sitt "anti EV filter" aktivt.

Toppen