• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu större Garmin

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Trots allt mer avanserad programvara har jag inte någonstans funnit lösningen på ett av mina navigeringsproblem. Jag vill inte köra i 110 km/tim på motorväg för att vinna en minut när omvägen bli flera mil. Med andra ord möjlighet att begränsa den hastighet som får användas vid beräkning. Känner någon av er till om det är möjligt i någon navigator eller app?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
På min Garmin kan jag i alla fall ställa in en maxhastighet i fordonsprofilen. Har den på 90 km/tim. Lite hjälper det men på många vägar med 70 skyltat vill jag inte köra så fort och det vet ju inte navigatorn. Dessutom har jag den ställd på "Välj närmaste väg" i stället för snabbaste väg. Då väljer den inte alltid de största vägarna i alla fall och jag får en roligare resa. Fast ofta får man avvika från navigatorns väg för att få en roligare väg och den räknar glatt om rutten åt en. Fast den är litet tjurig ibland med att få tillbaka mig på "stora vägen", men jag är tjurigare. :)

MVH
Hans
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
På min Garmin kan jag i alla fall ställa in en maxhastighet i fordonsprofilen. Har den på 90 km/tim. Lite hjälper det men på många vägar med 70 skyltat vill jag inte köra så fort och det vet ju inte navigatorn. Dessutom har jag den ställd på "Välj närmaste väg" i stället för snabbaste väg. Då väljer den inte alltid de största vägarna i alla fall och jag får en roligare resa. Fast ofta får man avvika från navigatorns väg för att få en roligare väg och den räknar glatt om rutten åt en. Fast den är litet tjurig ibland med att få tillbaka mig på "stora vägen", men jag är tjurigare. :)

MVH
Hans
Vilken garminmodell har du? Kanske något jag missat eller har jag kanske för gammal eller enkel modell.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vilken garminmodell har du? Kanske något jag missat eller har jag kanske för gammal eller enkel modell.
Camper 770 från 2017. Ligger under fordonsinställningar, men bara för "tunga" fordon (=husbil). Väljer man personbil som profil hittade jag inget ställe att ändra maxhastighet.
Att köra med profilen "husbil" har en del egenheter med sig som man får lära sig leva med. T.ex. att den då och då får för sig att hastigheten är begränsad för tunga fordon. Typisk 50 när det är skyltat 70. En annan effekt är att vägen mellan Halle- och Hunneberg tvärvägrar navigatorn. Antagligen för att den är skyltad "förbud för lastbilar". Köra med personbilsprofil har å andra sidan den biverkningen att navigatorn tycker att 2.5 meter fri höjd i en viadukt är helt ok. Två gånger har det hänt mig. :)
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Camper 770 från 2017. Ligger under fordonsinställningar, men bara för "tunga" fordon (=husbil). Väljer man personbil som profil hittade jag inget ställe att ändra maxhastighet.
Att köra med profilen "husbil" har en del egenheter med sig som man får lära sig leva med. T.ex. att den då och då får för sig att hastigheten är begränsad för tunga fordon. Typisk 50 när det är skyltat 70. En annan effekt är att vägen mellan Halle- och Hunneberg tvärvägrar navigatorn. Antagligen för att den är skyltad "förbud för lastbilar". Köra med personbilsprofil har å andra sidan den biverkningen att navigatorn tycker att 2.5 meter fri höjd i en viadukt är helt ok. Två gånger har det hänt mig. :)
Tack.
Min är av annan modell men jag ska företa en resa i menyn i morgon och se om där är några förbigågna vyer.
 

kape

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
30944
Medlemskap
2024
Naturligtvis har du rätt i att kartmaterialet inte kan vara bättre än det som inrapporterats. Men mjukvaran mellan de olika apparna/fabrikaten skiljer ganska mycket. Hur svårt eller enkelt det är att åstadkomma en önskad rutt. På den tiden jag hade TomTom så fanns det en funktion "kör via" som jag uppskattade. Den finns inte i Garmin. Är det någon app som har den funktionen. Om jag tex använde kör via på Höganäs och Klippan på min väg till Kalmar så tog den mig förbi de platserna utan att dra mig in till centrumen.
Hej TomTom GO som app för Ipone, finns även för Android men den har jag inte använt, har funktionen "kör via". Den GPS appen fungerar bra både inom och utom Sverige och fungerar även offline.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Naturligtvis har du rätt i att kartmaterialet inte kan vara bättre än det som inrapporterats. Men mjukvaran mellan de olika apparna/fabrikaten skiljer ganska mycket. Hur svårt eller enkelt det är att åstadkomma en önskad rutt. På den tiden jag hade TomTom så fanns det en funktion "kör via" som jag uppskattade. Den finns inte i Garmin. Är det någon app som har den funktionen. Om jag tex använde kör via på Höganäs och Klippan på min väg till Kalmar så tog den mig förbi de platserna utan att dra mig in till centrumen.
Det har alla appar bara att lägga in dom när man lägger huvudruten
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nja det är inte helt sant, förmågan att hantera via varierar avsevärt. Därför har det utvecklats specialappar som ska hjälpa leverantörer att optimera leveransvägarna. Finns ofta en begränsning också hur många via man kan lägga in.
Det har jag i alla fall på i mina GPS appar och självklart finns det begränsning på "via" men ärligt talat har jag aldrig bryt mig om dessa på mina resor genom Europa ..är inte Sverigeresenär med husbilen :D
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nja det är inte helt sant, förmågan att hantera via varierar avsevärt. Därför har det utvecklats specialappar som ska hjälpa leverantörer att optimera leveransvägarna. Finns ofta en begränsning också hur många via man kan lägga in.
Det är skillnad på via och via. Som jag använder HB blir det inte särskilt många varje gång, och oftast längs en "transportsträcka". Då räcker våra enkla hjälpmedel, men sedan finns det ju Handelsresandeproblemet – Wikipedia , och då blir det snabbt jättesvårt.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
På min TomTom har jag programmerat in personbil höjd 2,30m, då tar den mera raka spåret genom städer men undviker för låga akvedukter. När den är inställd på HB så visar den ringleder runt städer istället! Beräknad medelhastighet är alltid lägre på HB inställning, men det kanske beror på vikten över 3,5 ton!
 
F

F.d. 22252

Guest
När man ska passera Köln om jag nu minns rätt finns det en bro där man begränsat bredden dels var det ombyggnad och sen kom det upp en skylt som sa maxbredd med speglar strax under min bilbredd den är ju som en låda lika bred som stora bilar. Genom att ställa in husvagn i IGO så kunde jag få fram omvägen som lastbilarna tar annars hade jag ju fått krångla för att vända framme vid bron. Jag har kört så länge men tillägget för husbilar var inte så stort. Tidigare kostade det inte extra man kunde ställa storleken på bil. Men det kunde bli omvägar eftersom man i så fall inte kunde passera broar med max 3,5ton. Från en uppdatering till den andra så försvann en hel del bra saker och andra fick man betala extra för och uppdaterade man inte programvara blev det inga nya kartor heller. När man ska passera Lyon tar lastbilarna av någonstans och ansluter efter Lyon men hittade inte den avfarten valde att följa efter en lastbil med polsk skylt tänkte han skulle upp genom frankrike och in i tyskland till polen. Men inte det blev mindre vägar och sen en inhägnad gård så bara att lyssna på gps och komma sej ut på stora vägen och igenom lyon via tunnel och broar. Så där fick jag ingen hjälp. Letar nu en ny app. Men kan ha Igo vid sidan om som backup.
 
Senast redigerad av en moderator:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
I dag har jag en Garmin 890 på öppet köp och är inte nöjd med den.
1. Ser inte om det finns uppdateringar och om den tagit emot dessa.
2. Trots att den är ny så är många hastighetsskyltar fel.
3. Jag hittar inte en översikt över vald väg.
4. Får inte fram ”alternativ väg”.
5. Den upplyser mig om ” ta 3:e avfarten i rondellen” 2 km före densamma! Lite väl tidigt.
Tänkte byta till en 1090 om den är mer uppdaterad. Någon som jämfört?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Uppdateringar får du genom att ansluta till en dator med programmet "Garmin Express" (gratis). Att hastighetsgränser inte stämmer har med kartmaterialet att göra och det kommer nya kartor ca 2 ggr per år (vår och höst). Om kommunerna har ändrat sina hastighetsgränser precis efter att nytt kartmaterial har blivit färdigt så kan dröja inna du ser det i navigator,

Tågordningen på fartgränser är sådan att:
1. En kommun bestämmer sig för nya fartgränser.
2. Kommunen rapporterar det till Nationella vägdatabasen som Trafikverket (Transportstyrelsen?) håller förhoppningsvis utan alltför stor fördröjning men vissa kommuner är inte bra på det här.
3. "Here" som gör kartmaterialet till Garmin. Får nytt utdrag ur vägdatabasen.
4. Garmin skall ta in nytt material från "Here" och göra det möjligt för användarna att uppgradera sina navigatorrer.

Hela den här kedjan kan utan vidare ta ett år.

Att byta till större navigator ändrar ingenting eftersom det är samma kartmaterial i allihop, oavsett storlek på skärmen.

Översikt över rutten får du genom att klicka på skruvnyckeln nertill till höger och sedan trycka "ändra rutt" för att slutligen välja "förhandsvisa rutt". Står beskrivet i manualen. När du gör det får du två förslag till rutter och kan zooma in och ut för att kolla hur de går.

MVH
Hans
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Jag har en Garmin760 och har sneglat på de nya, men som jag förstått så är det inte längre fria uppdateringar, så då får den gamla (som har fria uppdateringar) duga, kompletterat med Maps och hustruns papperskartor som hon ändå har i knät...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har en Garmin760 och har sneglat på de nya, men som jag förstått så är det inte längre fria uppdateringar, så då får den gamla (som har fria uppdateringar) duga, kompletterat med Maps och hustruns papperskartor som hon ändå har i knät...
Från specifikationen för 10-tummaren. så nog verkar kartuppdateringar fortfarande ingå i priset.

skärmbild_210628_2.jpg

MVH
Hans
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har en Garmin Drive 50LM som vi köpte för 1200 kr. Har kört med den i Sverige, Norge och Europa.
Den funkar fint och det räcker ;) Uppdaterar kartan en gång i halvåret.
Ibland får vi komplettera med Google Maps eller Apple Maps i mobilen om vi ska till ett litet ställe som Garmin inte hittar. Men tycker det funkar fint med den mindre Garmin som inte är husbilsanpassad. :)

I personbilen har vi Car Play i stereon och då blir det Google Maps eller Apple Maps. Smidigt :)
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Jag har en Garmin 890, jag får uppdateringar hela tiden gratis, både kartor och programvara. Behöver inte ens Garmin Express. Anslut till Wi-Fi tryck på inställningar på första sidan sedan uppdateringar och allt startar. Fungerar perfekt. Får alltid minst två vägval att välja på.
Ha en fortsatt bra sommar
Glädjen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har en Garmin 890, jag får uppdateringar hela tiden gratis, både kartor och programvara. Behöver inte ens Garmin Express. Anslut till Wi-Fi tryck på inställningar på första sidan sedan uppdateringar och allt startar. Fungerar perfekt. Får alltid minst två vägval att välja på.
Ha en fortsatt bra sommar
Glädjen.
Ja det stämmer men vill man ha uppdateringar av fartkamerorna måste man ansluta till sin PC/MAC och Garmin Express. Irriterande! Har frågat Garmin om det och fått svävande svar om de ska fixa fartkamerorna för uppdatering över WiFi.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Here kartorna som Garmin använder är mycket sämre än de var på Navteq tiden. Det verkar som om det mindre vägsystemet inte uppdateras alls i Here. Här finns vägar som byggdes för mer än 15 år sedan och som trafikeras dagligen som inte finns med i Here kartorna, däremot finns de gamla vägarna med som inte längre finns.
Det kan inte bero på inrapportering av vägar eftersom Tele Atlas (TomTom) uppdaterar dem hela tiden.
Många är förtjusta i Google Maps och det är inget fel i det men den har en egenhet och det är att den visar fullständigt orealistiska körtider. Jag körde regelbundet en sträcka på 120 mil (enkel väg) under flera år och visste med några få minuters marginal körtiderna, här visar Google Maps en körtid som är flera timmar kortare. Sedan provade jag till samma ställe fast med cykel och det skulle ha tagit två dagar alltså 60 mil om dagen på cykel, det är nog mycket få cyklister som klarar det.
 
Toppen