• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ännu mer onödigt vetande !!

F

F.d. 25270

Guest
Tre onödiga frågor:

Vilken är Sveriges högst belägna stad ?

Vilken är Sveriges lägst belägna stad ?

Vilken är Sveriges östligaste stad ?

Mvh
Harry Hymer

F

F.d. 1649

Guest
Sv: Ännu mer onödigt vetande !!

Hej.
En fråga till.
Vilken är världens svenskaste stad?
Mvh Jan-E.

F

F.d. 25270

Guest

Hej.
En fråga till.
Vilken är världens svenskaste stad?
Mvh Jan-E.

Det är nog fel men jag gissar ändå på Mariehamn, för att där talas en bättre
svenska än någonstans i Sverige.

Mvh/Harry H

F

F.d. 55328

Guest

Högst belägna stad har jag för mig är Nässjö, det är i alla fall många långa backar dit.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Från 118 100

Hur många meter över havet ligger staden falköping?
Falköping är en av Sveriges högst belägna städer och ligger 215 meter över havet. Trevlig helg!
Betygsätt svaret 16 poäng, 0 kommentarer

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Från 118 100

Hur många meter över havet ligger staden falköping?
Falköping är en av Sveriges högst belägna städer och ligger 215 meter över havet. Trevlig helg!
Betygsätt svaret 16 poäng, 0 kommentarer

Samt .

Vilken är sveriges högst belägna stad?
Kiruna är Sveriges högst belägna stad, med cirka 420 meter över havet. Trevlig helg!
Betygsätt svaret 1 poäng

Senast ändrad:

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Läste för längesen, att på 1800 när det fanns bara 4 bilar i hela världen så krockade 2 av bilarna med varandra i Chicago:)Staffan

Toskana650

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2026

Det räcker ju med att titta på kartan för att inse att Kiruna är högst beläget av de svenska städerna.:)

Kiruna ligger även högst över havet, drygt 500 m, så Nässjö är slaget med mer än 200 m. Östersund är också med och slåss om andraplatsen eftersom Storsjön ligger 292 möh!

/PO

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det här med "högst belägna ort" är faktiskt beroende på hur man mäter. Jorden är ju tillplattad vid polerna, så skillnaden mellan avståndet till jordens medelpunkt är ungefär 20 km mellan nordpolen och ekvatorn. Detta gör att Skånes kust ligger c:a 200 meter högre än Norrbottens och att vattnet som rinner ut i Bottenhavet (passande namn) måste flyta uppåt för att rinna ut i Öresund.
Calle

F

F.d. 25270

Guest

Beklagar att jag varit helt desinformerad när det gäller Sveriges högst belägna stad. Har framlevt mitt liv i tron att det var Nässjö. Tur man gick med i HBK i höstas så man blev av med den livslögnen.
Mvh
Harry Hymer:wideeyed::wideeyed::wideeyed:

F

F.d. 25270

Guest

Det här med "högst belägna ort" är faktiskt beroende på hur man mäter. Jorden är ju tillplattad vid polerna, så skillnaden mellan avståndet till jordens medelpunkt är ungefär 20 km mellan nordpolen och ekvatorn. Detta gör att Skånes kust ligger c:a 200 meter högre än Norrbottens och att vattnet som rinner ut i Bottenhavet (passande namn) måste flyta uppåt för att rinna ut i Öresund.
Calle

Är inte den gängse praxisen att räkna höjd över havet ?
Harry Hymer

F

F.d. 55328

Guest

Beklagar att jag varit helt desinformerad när det gäller Sveriges högst belägna stad. Har framlevt mitt liv i tron att det var Nässjö. Tur man gick med i HBK i höstas så man blev av med den livslögnen.
Mvh
Harry Hymer:wideeyed::wideeyed::wideeyed:

Inte en dag utan att man lär sig något nytt, mer eller mindre nyttigt.

B

Bengt och Birgitta

Guest

Jag tror att det är järnvägsstationen som höjdmåttet gäller för. Bo-zixten:wink:

Toppen