• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu ej ägare

F

F.d. 7974

Guest
Jag har varit bosatt i Japan sedan 1989, men nu är det dags att lämna efter att min fru gått bort.
Eftersom jag inte varit bosatt i Sverige på mer än 20 år känner jag mig ju som lite främling inför återkomsten. Istället för att omedelbart införskaffa en bostad har jag därför funderat på att först skaffa en husbil, men eftersom jag aldrig tidigare ens så mycket som vistats i en mer än ytterst sporadiskt är det bara att villigt erkänna min egen brist på kunskap.

Min tanke är följande:

1) Under ett par eller flera år kuska omkring i Europa och eventuellt Turkiet/Libanon/Israel för egen maskin.
2) Under denna period regelbundet återkomma till Sverige under sommarmånaderna.
3) Att bo i bilen någorlunda bekvämt och tryggt.

Den enda husbil jag varit inne i var en Winnebago när jag besökte USA. Den verkade skapligt bekväm, men om jag förstår saken riktigt så finns de inte i Europa. Frågan är då, vad välja istället.

Villkor för val

1) Det räcker om det finns en bäddplats, men igengäld bör den vara rimligt bred (120 cm eller mer)
2) Bra matlagningsfaciliteter.
3) Möjlighet till internetuppkoppling

Eftersom jag inte har någon direkt koppling till Sverige idag, blir också frågan om det är billigare att införskaffa husbilen i något annat europeiskt land. Vållar det problem om den skall omregistreras till Sverige senare?

Hoppas att frågorna inte verkar allt för underliga, men i Japan finns det inga husbilar (jag har i alla fall aldrig sett någon) så här finns det heller ingen att diskutera det med.
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Ännu ej ägare

Kontakta StingrayRV .com så hittar du det som är bättre än Vinnebago.
//Karin
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ännu ej ägare

Puh, det här är inte helt lätt.
För det första, vad har du för medborgarskap? Du kan nog inte registrera en bil utan att ha en adress i det land du är medborgare i.
I Tyskland är det mycket billigare att köpa husbil än i ex Sverige, men du får inte köra på tyska plåtar om du inte är bosatt där.
Tänker du så småningom att bosätta dig i Sverige så rekommenderar jag dig att skaffa en adress där (hos en släkting ed) och köpa bilen i Sverige (eller importera från Tyskland) så du har svenska plåtar. (Bra att ha i oroliga länder som Libanon).
Sedan är det fågan om du vill ha en stor eller litan husbil.
Hade jag varit i ditt ställe hade jag köpt en sk plåtis. Dvs en skåpbil med bostadsinredning. Den räcker gott och väl för en person, är smidig att köra på dåliga och smala vägar, är billig på betalvägar, färjor od.
Och sist men inte minst lätt att parkera, får plats i en vanlig parkeringsruta.
Då kan man övernatta överallt. Exempelvis utanför en polisstation om omgivningen inte känns trygg.
Läs denna tråden. http://www.husbilsklubben.se/forums/t56324/
Lycka till
//W
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ännu ej ägare

Kanske läge att hålla sig till ämnet, han har inte efterfrågat någon Winnebago, han nämnde bara att han varit inne i en sådan! F.ö. låter ju Wizards råd bra för en person som skall resa mycket i olika länder!
 
F

F.d. 7974

Guest
Sv: Ännu ej ägare

Jodå, självklart är jag svensk medborgare. Men då jag har många vänner runtom i Europa (åren i Japan medför att man ofta umgås med många olika nationaliteter) skulle jag säkert kunna skriva mig hos någon av dem. Eftersom jag emellertid kommer att bo i bilen så borde ju den vara min formella adress, men jag antar att det inte fungerar så.

Winnebagon var väldigt flott, men den känns som alldels för stor för en ensamstående.

En "plåtis" låter ju intressant. De blir inte för trånga? Jag vill ju gärna ha utrymme att laga mat ordentligt. Finns de i hybridutförande? Eller är det generellt diesel som gäller?
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Ännu ej ägare

Till saken hör att jag är Monacofrälst........... säkert inga fel på andra Usa-bilar....... Kram
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Ännu ej ägare

Till saken hör att jag är Monacofrälst........... säkert inga fel på andra Usa-bilar....... Kram:bock:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ännu ej ägare

Hej Du som går i köpartankar.

Jag har en sk Plåtis och har haft den i tre år. Det vanliga i en Plåtis är en säng längst bak som är ca: 110-120 cm bred vid huvudänden och något smalare vid fotänden man bör inte vara längre än 180 cm. Normalt har man en sittgrupp för 4 smala personer eller 3 lite kraftigare. Köket brukar ha två gasplattor och en diskho. Kylskåpet räcker för en person.

Toa och dusch finns, men i ärlighetens namn brukar man mest tvätta av sig och duscha ordentligt när man kommer åt. Är man ensam räcker toa normalt 4-6 dagar. Plåtisar drar normalt 0,9 l/mil diesel. Internet är ett problem men har du en laptop kan du köpa förbetalt internet i de länder du kommer till. Europa har ingen gemensam internet lösning så det är dyrt om man använder internet i andra länder.
DSC_0166.JPG
Jag skulle rekommendera dig att registrera dig i Sverige och importera en begagnad bil från tyskland. Importen kostar ca: 6000-15000kr beroende på hur mycket du gör själv. Du kan få en i hyfsat skick för ca: 200000-300000 kr. Priserna i tyskland ligger då ca: 60-100 tusen lägre än i Sverige.

Är du ensam duger en plåtis bra att bo i. Men om du har tankar på ev nytt sällskap i framtiden är en plåtis lite liten att bo permanent i. Duger bra för semestrar upp till 3-6 månader.

Lycka till.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ännu ej ägare

För egen del skulle jag aldrig ens komma på tanken att kuska runt i en "plåtis" under kanske flera år i Europa, men andra kanske kan.

Om jag skulle vara i dina kläder skulle jag nog i första hand "testa" de olika alternativen, dvs plåtis, alkov, halvintegr och helintegr. genom att ex. hyra i alla fall en alkov och halvintgr. under exempelvis en vecka var för att få en uppfattning om hur de olika bilarna fungerar i verkligheten och om de skulle motsvara dina förväntningar.

Har själv en 8,2 meters bil och tycker faktiskt att även i den kan det bli lite trångt när man vid något enstaka tillfälle blir fyra personer. Och har du många bekanta runt om utefter din färdväg är det väl roligt att kunna bjuda in dessa till ett trevligt samkväm någon kväll t.ex.
Men visst kan det bli en högre kostnad i form av vägavgifter med en större bil om man absolut skall åka betalvägar.
 
Toppen