• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändrad skatt på vår 2 åriga husbil?

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.022
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Malusskatten kan sänkas gradvis, eftersom skattperioderna ofta inte överensstämmer med tiden för när Malus ska upphöra. Vi hade närmre 13 000 i skatt från början på vår 2020, första gång i trafik 2021. Det sänktes till knappt 10 000 i början av 2024, för att nu vara nere i normala 5000:-.
Förstår inte att det är så stora skillnader på bilar från 2020. Vi kommer tydligen aldrig ner under 11 000:-. Kan det stämma?
 

Bilagor

  • IMG_1954.jpeg
    IMG_1954.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 21

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.052
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Förstår inte att det är så stora skillnader på bilar från 2020. Vi kommer tydligen aldrig ner under 11 000:-. Kan det stämma?
Vad har du för bil? Vad har du för slutsiffra på regnumret? Gå gärna in på Transportstyrelsens hemsida för att läsa på om Malusskatt. Där hittar du alla svaren, även om det kan vara rejält klyddigt att reda ut.
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
De har väl ändrat körcykeln och därmed blir koldioxidutsläppet mycket högre vilket påverkar skatten uppåt.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.022
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vad har du för bil? Vad har du för slutsiffra på regnumret? Gå gärna in på Transportstyrelsens hemsida för att läsa på om Malusskatt. Där hittar du alla svaren, även om det kan vara rejält klyddigt att reda ut.
Vi har en Rapido V68 slutsiffra 33W
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.052
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har en Rapido V68 slutsiffra 33W
Det var chassi och motor jag ville veta. Men oavsett så ger din slutsiffra 3 att du har din slutbetalning på fordonsskatten i juni. Därefter får du din normala skatt. Är det en Ducato så hamnar du mellan 5 - 6 000:-
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Tydligen beror skatten också på när bilen registrerades. Efter mars 2021, vilket så klart våran är, så är skatten högre. I juli så kommer våran skatt sjunka från ca 33000 kr per år till 9400 kr per år. Allt enligt sidan som länkats ovan. Så 5-6000 kr per år kan man nog bara hoppas på om bilen är registrerad före mars 2021 eller om koldioxidutsläppen av någon anledning är uträknade med gamla körcykeln.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
692
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det var chassi och motor jag ville veta. Men oavsett så ger din slutsiffra 3 att du har din slutbetalning på fordonsskatten i juni. Därefter får du din normala skatt. Är det en Ducato så hamnar du mellan 5 - 6 000:-
Det stämmer inte alls.
berkris bil har ett angivet/beräknat/uppmätt CO2-utsläpp på 363 g/km vid blandad körning och har första registrering 2020. Det ger en skatt efter de tre malusåren på 11061 kr/år. Det är tyvärr det höga utsläppet som ger hög skatt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.052
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det stämmer inte alls.
berkris bil har ett angivet/beräknat/uppmätt CO2-utsläpp på 363 g/km vid blandad körning och har första registrering 2020. Det ger en skatt efter de tre malusåren på 11061 kr/år. Det är tyvärr det höga utsläppet som ger hög skatt.
Ok. Jag utgick från standard Ducato! Men vilken motor har eller beräknas ha så höga utsläpp? Det finns de som fått Transportstyrelsen att ändra beräknat värde.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.022
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Ok. Jag utgick från standard Ducato! Men vilken motor har eller beräknas ha så höga utsläpp? Det finns de som fått Transportstyrelsen att ändra beräknat värde.
Jag har begärt omprövning men Transportstyrelsen skriver bara att skatten är och förblir drygt 11 000:-!
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Utsäppen är beräknade enligt den nya WLTP-körcykeln. Våran plåtis har 316 g/km. Jag såg att andra här har rapporterat 180 g/km. Det måste vara enligt den gamla körcykeln.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.052
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Utsäppen är beräknade enligt den nya WLTP-körcykeln. Våran plåtis har 316 g/km. Jag såg att andra här har rapporterat 180 g/km. Det måste vara enligt den gamla körcykeln.
Ok, tack!. Det förklarar mycket! Vår Hobby 2020 på Fiatchassi 2019 har ett beräknat värde på 195g/km, vilket ger 5094:- i skatt. Känns som rena lotteriet, med både vinnare och förlorare. Inte särskilt förtroendeingivande!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
692
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det finns ett par "kryphål" för tillverkarna att komma undan den höga skatten.
Vissa FIAT har s k Heavy Duty motor. Denna får lägre värden. Kanske därför att den är typgodkänd sedan länge och kan därmed nyttja "gamla" värden.
Ett annat "kryphål" är att husbilstillverkaren inte typgodkänner bilen. Istället får varje enskilt exemplar registreringsbesiktigas och får Enskilt godkännande på samma sätt som många/vissa/alla? egenbyggda "hobbybilar". Då kan också värdena för utsläppen av någon anledning bli lägre och därmed skatten lägre.
Min 3,5 tons bil med 140 hk motor och första inregistrering i mars-21 har enskilt godkännande. De första tre åren var årsskatten 13182 kr. Nu efter tre år när malusskatten försvunnit är årsskatten 5200 kr.
 
Toppen