• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Älgkrock

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: Älgkrock

Oj vad vi lider med er, men var glad för att det inte blev personskador.
Det här får oss att tänka på september 2010, när vi fick en moped med två ungdomar in i fronten på husbilen i Ludvika. Jag vill aldrig mer vara med om något liknande. Bilen blev lagad,, men det tog mer än ett år innan allt var klart, mycket kontakt med försäkringsbolag och reparationsfirma, inget roligt det kan jag försäkra... Att lösa in bilen såg vi som ett hot, vi ville ju ha kvar vår älskade gamla bil...

Men allt detta är historia nu och vi har haft och kommer att ha många fina resor, bl a till Spanien och Portugal nu i januari med samma bil. Så blir det också för er, allt ser svart ut just nu men det löser sig och ni kan börja se framåt igen...

Babsan och Kent i Eskilstuna
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Älgkrock

Tråkigt ni att råkat ut för detta.
Jag har nu bara en undran. Efter det att vi fick en stor älgtjur i framrutan på vår volvo (se tidigare inlägg i denna tråd) har vi alltid tecknat viltförsäkring till vår bilförsäkring. Vi ringde också till vårt försäkringsbolag och ville ha det på husbilen men fick till svar att det går inte att lägga till på en Husbils försäkring. Kan detta verkligen vara rätt ? Vi har länsförsäkringar som vi i övrigt är mycket nöjda med. Någon som vet ? och om så är fallet varför ? även husbilar krockar ju uppenbarligen med älgar.
Gunilla
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Älgkrock

Sommaren 2009 körde körde jag på en älg. Visserligen väldigt lätt, den lade sig liksom på huven av husbilen och stöp ner vi diket(Fiat med knuff). Där låg han i kanske i en halvminut och reste sig sedan och sprang in i skogen. -Jag känner igen Lasses rektion, jag darrade som ett asplöv och hade svårt att bestämma mig för vad jag skulle göra men kom mig i alla fall för att plocka fram en ViILTVARNINGSREMSA som låg i handskfacket, på de stod det precis vad som skulle göras och vilken ordning. När jag ringt 112 och blev kopplad till polisen kunde jag tala om för honom var jag var genom att ge honom GPS-koordinaterna så han kunde veta vem han skulle kontakta för eftersök. Det är ju inte värst noga om jag bara säger på vägen mellan Väröbacka och Veddige! Emellertid bilen var fulltkörbar, det enda synbara var stor bula i motorhuven.
Inga problem med försäkringsbolaget, Codan. Om jag inte minns fel så behövde jad inte ens betala sjävrisk ens Och en bra bilplåtslagare fick jag enda problemet var att de fick vänta några veckor på en ny motorhuv från Fiat.
// Göte J
 
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Älgkrock

Hej flor16! Appen "viltolycka ! visar hur mycket vilt det fanns, d.v.s. inrapporterade olyckor på den väg du färdas i realtid, uppdelat på olika viltslag. Varnar med röda ringar och pipljud. Jag saktar numera in och höjer beredskapen i dessa områden.
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Älgkrock

Då kan du värva oss Gunilla, för vi vill också gå med. Vi kan ju dela vinsten på trisslotten.

Värva en medlem - får en trisslott

VÄRVA TVÅ OCH FÅ GRATIS MEDLEMSKAP NÄSTA ÅR
En viltolycka kan drabba vem som helst, du kanske känner någon som bor i ett viltrikt område? Värva dem till föreningen och få en Trisslott. Värvar du mer än två bjuder vi dig på nästa års medlemsavgift.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Älgkrock

Älgskadefonden har vi utnyttjat 2 gånger, nu sist vid en grisolycka.

(I morse väcktes vi av grisar kl.4 inte kul).

Ingrid
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Älgkrock

Sagan tar ju inte slut än för att vi vet inte hur slutet ser ut.

Hej Emma och Lasse hur har det gått? Har ni fått tillbaka bilen?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Älgkrock


Lite info, denna förenings bildande av min skolkamrats fader med efternamn Arvidsson och hade sin hemvist i ett litet samhälle norr om Åseda som heter Triabo och togs inte emot så väl förrän den ingick i försäkringens skadedel och därmed snoddes konceptet. Viltkrockar var en mycket vanlig orsak vid den tiden och ställde till det för ägren av bilen om man hade turen att slippa personskador som just vi i familjen drabbades av när min broder miste sin hustru i en sådan 1976. Har sedan dess haft en stor respekt för just dessa djur. Nämnas kan också att samma man tyckte att svenska marinen behövde lite bättre beredskap mot angrepp från Ryssen när U137 gick på grund i Karlskrona skärgård och satt igång en insamling och fick in runt 5 miljoner och skänkte dom till försvaret, vad det blev av pengarna förtäljer inte historien men det fanns många andra uppfinningar som samme man var orsak till. Slutligen kan nämnas att min skolkamrat Yngve med samma efternam är far till sveriges enda tennisspelare inom tennistouren och är rankad för närvarande runt 30 och hennes namn är Sofia Arvidsson. Inte så ovanligt med smålänningar på tennistouren med växjö och västerviksbor som gjort upp om tennistitlar, som när Wilander och Edberg möttes i finalen på 80 talet så det var inte helt lätt att vinna KM (klubbmästerskapet) i Växjö då för då var man världsmästare också.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Älgkrock

Tråkigt ni att råkat ut för detta.
Jag har nu bara en undran. Efter det att vi fick en stor älgtjur i framrutan på vår volvo (se tidigare inlägg i denna tråd) har vi alltid tecknat viltförsäkring till vår bilförsäkring. Vi ringde också till vårt försäkringsbolag och ville ha det på husbilen men fick till svar att det går inte att lägga till på en Husbils försäkring. Kan detta verkligen vara rätt ? Vi har länsförsäkringar som vi i övrigt är mycket nöjda med. Någon som vet ? och om så är fallet varför ? även husbilar krockar ju uppenbarligen med älgar.
Gunilla

Vi fick samma svar från If. Var inte så mycket viltförsäkringen, utan räddningsförsäkringen vi var ute efter, men det var tji. Har M Väghjälp nu istället. :)
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: Älgkrock

Sagan tar ju inte slut än för att vi vet inte hur slutet ser ut.

Hej Emma och Lasse hur har det gått? Har ni fått tillbaka bilen?

Hej på er....
Ja det går väl inte så fort, om vi förstått det hela så vet dom inte när de kan börja reparationen, heller inte hur lång tid det kan ta eller när den kan vara klar.

Så kan det gå, i denna värld ska man vara 1000-konstnär och fixa allt själv för att saker och ting ska bli bra och fungera.

Ha det så bra så skriver jag igen när jag vet nått, fast det tar nog en stund. :confused:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Älgkrock

Det är lite konstigt att dom inte reparerar bilen omgående eftersom det är ju inte bara en husbil för er utan även ett "redskap" / kontor / arbetsplats.
Tidsmässigt borde bilen vara klar på 1 vecka om bara viljan hos reparatören fanns.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Älgkrock

Om bilen ble sendt til Polch så ville selve jobben med evt. lakkering ta omlag en uke. Demontering av hele frontmasken tar en til 2 dager avhengig av hvor stor skaden er. Klargjøring for montering av ny frontmaske 1 dag- selve monteringen også en dag pluss herding av lim og så en dag med montering av frontruten og innvendige detaljer. Plunder og heft 1 dag (må inn i kalkylen :wink:) så 3 til 5 dager før en kan sende til lakkverksted om dette trengs - forarbeid og lakkering 1 til 5 dager, en hellakering av en så stor bil inkludert demontering og montering av alle mindre detaljer tar minst en uke. (Har besøkt lakkverkstedet som fabrikken benytter ved spesialfarger og reparasjoner).

Skal jobben gjøres annet sted må en legge til noen dager for å kompensere for manglende spesialutstyr ved håndtering av frontmasken - den veier ganske mye og må løftes på og av noen ganger før den limes fast (har selv byttet endel mindre plastkomponenter på et par Flair og sett monteringen av frontmasken på nye biler)
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: Älgkrock

Hej i snön!

Slutet på denna historia kanske inte blev så spännande, men skön för oss i alla fall. Inget mer trubbel för oss. Husbilen är såld och vi får hoppas att den nya ägaren kommer att bli lika nöjd som vi med husbilen när den väl är lagad.

Ny husbil? Visst finns det en "ny" (begagnad) husbil :D, den står redan i garaget, men vad det är för något det berättar vi i en ny tråd när vi väl har tagit lite kort på den. Ni som redan vet vad vi skaffat för något får också hålla det hemligt än så länge! :)

Önskar alla en fortsatt fin helg och kör försiktigt och se upp för älgar!! ;)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Älgkrock

Tycker att detta svar var lite konstigt!! Högre hastighet - större skador om man har otur att träffa på ngt vilt el dyl!

Vi var nära att krocka med en bil utanför Insjön för några veckor sen då en bil framför oss blinkar höger och vi tror att han skall stanna på en liten ficka. Helt plötsligt svänger han (utan blinker eller förvarning) tvärs över körbanorna till vänster!!! Hade vi kört fortare hade vi smällt!!

Måttlig hastighet tjänar alla på!! Inte minst bränsleåtgång!

Inger

Jah där ser man vad som händer på våra vägar utan vittnen. Tänk om det hade smällt och ni hade haft en Bilkamera som dokumeterat detta:rolleyes::rolleyes: . Högerblinkningen hade varit på bild om så den föraren hade förnekat detta. Ja en kamera som dokumenterar vad som händer är nog inte så dumt ändå:):)

Skriver det med anledning om just dessa Bilkamerors vara eller inte vara
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Älgkrock

Hej i snön!

Slutet på denna historia kanske inte blev så spännande, men skön för oss i alla fall. Inget mer trubbel för oss. Husbilen är såld och vi får hoppas att den nya ägaren kommer att bli lika nöjd som vi med husbilen när den väl är lagad.

Ny husbil? Visst finns det en "ny" (begagnad) husbil :D, den står redan i garaget, men vad det är för något det berättar vi i en ny tråd när vi väl har tagit lite kort på den. Ni som redan vet vad vi skaffat för något får också hålla det hemligt än så länge! :)

Önskar alla en fortsatt fin helg och kör försiktigt och se upp för älgar!! ;)
----------------------------------------
Lycka till med "NyGamla" husbilen!! :yes: :)
Spännande - väntar på kort från den. :)
 
Toppen