• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldre husbil

Michael_MMX

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34658
Medlemskap
2024
Har en Knaus Compact 510, byggd på Fiat 1.9TD från 1999 som har gått strax under 10 000 mil.
Ingen raket precis, men vem har brådis när man har semester.
Lite sliten här och var, men en del av charmen för mig, är att ha något att fixa med mellan turerna.
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Klart att det rostar, kör ju hela året så visst kommer det rost. Var inte bäst omhändertagen när jag köpte den. Är inte den bästa på att tvätta och vaxa osv. Men då och då åker sandpapperet fram och det blir några timmars jobb. Men min tanke var att ha en "billig" HB som kunde passa min lite bristfälliga skötsel av lacken. Nu har jag kört den året runt i sju år, och det har inte blivit så mycket värre än när jag köpte den.
Har tanken att göra lika fint jobb som du gjorde på din HB, men måste nog skaffa mig en bil då, som jag kan ta mig runt med ett tag.
Har blivit lite bortskämd av att ha säng och kök, toa med mig så drar på det ett tag till.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Klart att det rostar, kör ju hela året så visst kommer det rost. Var inte bäst omhändertagen när jag köpte den. Är inte den bästa på att tvätta och vaxa osv. Men då och då åker sandpapperet fram och det blir några timmars jobb. Men min tanke var att ha en "billig" HB som kunde passa min lite bristfälliga skötsel av lacken. Nu har jag kört den året runt i sju år, och det har inte blivit så mycket värre än när jag köpte den.
Har tanken att göra lika fint jobb som du gjorde på din HB, men måste nog skaffa mig en bil då, som jag kan ta mig runt med ett tag.
Har blivit lite bortskämd av att ha säng och kök, toa med mig så drar på det ett tag till.
De gamla Ducato bilarna kan rosta en hel under och framför framrutan. På min bil finns/ fanns det en hel del rost där. Det finns dräneringsslangar bakom listen på båda sidor. De slangarna går att se i håligheten mellan innerplåten skärmarna. De kan vara igensatta.
Kan vara värt att ta en titt.
Jag har hållit efter rosten vid rutan under årens lopp. Jag använt en ganska okonventionell metod. Epoxy west system. Det limmet är 100% diffusions tät. Används tex till båtbygge. Limmet tränger in i rosten och håller sen. Tyvärr kommer ny rost på andra ställen efter d antal år. Då blir det en ny omgång med epoxi. Limmet måste måla för det är inte UV beständigt. Visst det rätta är nog att plocka ur rutan. Men jag kör på med limmet.
Jag rostskyddsbehandlade bildelen för drygt 20 år sen, hålrum och synliga ytor.
Det har lönat sig hittills. Men visst det finns många skavanker här och där, bilen är 34 år.
Den har dock aldrig körts på vintern. Vax, det vet inte min bil vad det är
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
De gamla Ducato bilarna kan rosta en hel under och framför framrutan. På min bil finns/ fanns det en hel del rost där. Det finns dräneringsslangar bakom listen på båda sidor. De slangarna går att se i håligheten mellan innerplåten skärmarna. De kan vara igensatta.
Kan vara värt att ta en titt.
Jag har hållit efter rosten vid rutan under årens lopp. Jag använt en ganska okonventionell metod. Epoxy west system. Det limmet är 100% diffusions tät. Används tex till båtbygge. Limmet tränger in i rosten och håller sen. Tyvärr kommer ny rost på andra ställen efter d antal år. Då blir det en ny omgång med epoxi. Limmet måste måla för det är inte UV beständigt. Visst det rätta är nog att plocka ur rutan. Men jag kör på med limmet.
Jag rostskyddsbehandlade bildelen för drygt 20 år sen, hålrum och synliga ytor.
Det har lönat sig hittills. Men visst det finns många skavanker här och där, bilen är 34 år.
Den har dock aldrig körts på vintern. Vax, det vet inte min bil vad det är
Bra tips, min har också rost där du nämner, men jag ser mest till funktion och kan ta lite rost här och där. Men har inte provat limmet du nämner, vart handlar man det bäst?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
15år får väl räknas som äldre, då behöver ingen hålla med reservdelar till varken bo eller bildel.
Fast TS efterfrågade2007 bilar 5år eller äldre .
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bra tips, min har också rost där du nämner, men jag ser mest till funktion och kan ta lite rost här och där. Men har inte provat limmet du nämner, vart handlar man det bäst?
Marinbutiker. Det finns två varianter, en långsam resp. snabb härdare.
Jag använde den snabba. Jag ville inte att listen till framrutan skulle fastna.
Den långsamma tränger nog bättre in i rosten. Tejp behövs. Det är noga med rätt mängd bas och härdare. Det är inget kul med ohärdad epoxi. Slipa och måla.
Täck gärna delar av motorhuven.
Ett tips. Prova någon annanstans innan du fixar rosten vid rutan.
Jag la på west systemet på ovansidan av konsolen för startbatteriet för drygt 20 år sen.
Den hade börjat bli lite rostangripen. Den är fortfarande lika fin efter så många år.
Jag målade inte den för där kommer inte solen åt.
 

musviken

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Östersund
HBK-Nr
6406
Medlemskap
2025
Hej alla på er all jag undrar en sak det verkar som alla som ör med i husbilklubben har nyare husbilar skulle vilja veta om det är några som har äldrä än 5 år MVH Beson:music-icon:
God afton !Vi har en Peugot J5 1989 ,med Adria påbyggnad,den går jättebra men lite sakta i slakmotorna men vi är ju ute för att se oss omkring.Om oturen kommer så har vi en liten rulle järntråd å rulle silvertape .Sen kör vi hem !!! Ingen bärgare som många Moderna bilar ser ut att behöva Sedan äger vi våran (gamling)
 

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Hej alla på er all jag undrar en sak det verkar som alla som ör med i husbilklubben har nyare husbilar skulle vilja veta om det är några som har äldrä än 5 år MVH Beson:music-icon:
Hej! Vi är inne på vår 5:e husbil nu. Den första köpte vi 2009 och var en Adriatik coral SP -2006, andra bilen var en 6 månader gammal Burstner Argos 747 -2011. Den tredje köpte vi ny och var en Carthago c-compactline 143 -2015, och näst sista bilen var en ”plåtis” Carthago charming GT LE 640 -2019 och den såldes förra året pga att vi hade tröttnat på husbilslivet. Men efter ett år utan bil blev saknaden för stor och vi har denna månad köpt en för oss en ny bil. Det blev en Carthago chic I 47 -2006. Premiärturen blev denna helg och vi är så nöjda med vårt köp fastän detta är den äldsta bil vi haft genom åren. Vi hoppas få många fina år med denna nu.
Mvh Helene &Micke
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har en Carthago I51 från 2014 som vi köpte härom veckan, vi har även en Carthago I 51 från 2009 som vi nu ska avyttra. Enda anledningen att vi ville byta var att vi ville ha en annan säng QB. Det finns många som har bilar 10 år och äldre.
 
Toppen