• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

¿Gramatik ändrad eller?

F

F.d. 52943

Guest
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Kommer vi i så fall att översvämmas av mormonska missionärer?
Det sägs ju att de enda som lär sig finska på denna jord är finskfödda spädbarn och mormonmissionärer som ska verka i finland......;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

De e´ la konstigt att så många säger att alla i Göteborg heter Glenn. Jag kan inte påminna mig att jag har haft någon klasskamrat eller kompis som hette Glenn. Var kommer detta Glenn från?

När jag tänker efter en extra gång fanns det väl någon astronaut som hette Glenn, John Glenn tror jag, men han hade väl inget med Göteborg att göra? Kanske använd han en Hasselbladare där uppe i skyn? Det skulle ju kunna vara en koppling, om än lite långsökt.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

De e´ la konstigt att så många säger att alla i Göteborg heter Glenn. Jag kan inte påminna mig att jag har haft någon klasskamrat eller kompis som hette Glenn. Var kommer detta Glenn från?

När jag tänker efter en extra gång fanns det väl någon astronaut som hette Glenn, John Glenn tror jag, men han hade väl inget med Göteborg att göra?

Tiden från IFK när dom var Europas bästa fotbollslag, fanns flera Glenn där som Glennste :D
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
940
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Dom är talspråk inte skriftspråk!
Med vänlig hälsning Birgittha
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dyslexi

Utdrag
Kända dyslektiker
Dyslexi har inte varit ett hinder för en stor grupp av människor som har satt en stark prägel på vår värld i dag. Dyslexi återfinns inom alla områden, såsom musik, konst, drama och inom arbetslivet.
John Lennon, mest känd från The Beatles, var dyslektiker men kunde ändå skriva sånger som berörde många människor. En annan person som också berört många människor är Pablo Picasso. Det sägs att hans målarstil utan tvivel var ett resultat av hans dyslexi. En av affärslivets pampar Richard Branson, är också dyslektiker. Under sin skolgång fick han veta att han antingen skulle hamna i fängelse eller bli miljonär.
I Sverige har vi också kända dyslektiker, såsom Prins Carl Philip som sagt att "frågorna är inte enbart viktiga för mig utan för alla hundratusentals som har dyslexi i Sverige. Det handlar om alla elever som varje dag kämpar med bokstäver och siffror som "hoppar runt" i skolböckerna. Om alla de som det skrattas åt när det blir fel. Och alla de som måste kämpa hårdare än sina kamrater för att nå samma skolresultat."
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Kommer ihágnär jag gick pá Chalmers sá gjorde dom en test med dom som hade lässvárigheter.

Nágra barn fich en text att läsa normalt och det blev ihopblandade bokstäver
Sedanfick dom en annan text skrivet ifrán höger och till vänster.Detta kunde dom läsa utan nágra svárigheter alls. Vet att dom kallades för baklängeslásare.

nedlräv aksimedaka ned moni tgöh saretiroirp tednavirks hco tednasäl

Samma som vänsterhänt och högerhänt

Vet inte mycket mera om detta, än det var mycket söta och trevliga flickor som sysslade med det:spinny:
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Jeg bodde i Sverige i siste halvdel av 60-årene. Den gang var det Svenska Akademiens ordbok som gjaldt for hva som var korrekt svenska. Gjelder ikke den lenger. En annen sak man var opptatt av,var et bildat utale av sj-ljudet. Angående han og honom, er ikke honom en dativform av han?
 
S

Staffan W

Guest
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Ja, på äldre svenska var han nominativ och ackusativ och honom dativ.
Av hon fanns en form som hette hana och den har vi kvar i "jag såg na".

Vart i stället för blev är preteritum av verbet varda som konkurrerats ut av bliva som jag tror kom från lågtyskan.

När jag flyttade från Sörmland till Östergötland tog det bara några veckor tills barnen tappade skillnaden mellan var och vart.

Min nittioåriga mamma fick frågan på vårdcentralen: Bor du själv? Svarade: Vem skulle annars göra det åt mig?

Det sköna med främmande språk är att man inte retar sig på språkfelen utan mera tycker de är roliga. Minns en kvinna från Alsace som böjde tyska starka helt annorlunda än i grammatikboken.

Eller pappan som rättade barnet "parempi, ei hyyvämpi"

S. Pråkpolis u.p.a.
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Kul att detta ämnet startades av en som skriver månaden med stor bokstav, så vitt jag vet så gör man det inte på svenska däremot när man skriver på engelska....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Norsk og Svensk er de germanske språk som mistet stor forbokstav i månedsnamn i løpet av de siste 50 år. Tysk og dansk ser ut til å miste den nå, en ser begge deler i bruk som for norsk på 60 tallet og svensk litt senere om jeg husker rett.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Det är allt fler som skriver ortsnamn och egennamn med liten bokstav, kanske mest pga svårighet att hitta rätt bland tangenterna?
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

I vissa fall vill jag säga "honom" , men det skall vara "han" . T.ex. i meningen : Jag är äldre än han. ("är"underförstått) Åtminstone har jag fått lära mig det så.
 
Toppen