Jag går i samma tankar men har en annan EBL-modell än du har.
- Kopplar man boostern före EBL uppstår frågan hur startbatteriet kan laddas från 230V-laddaren. I Votronics schema ser man att det går en separat laddningskabel från EBL:s "charger relay motor battery" till startbatteriet. Jag har inte motsvarande på min EBL, så för att 230V-laddaren skall kunna ladda startbatteriet måste strömmen i mitt fall gå "bakvägen" genom Votronic och det är jag osäker på om den kan göra.
- Kopplar man istället boostern parallellt med EBL bör man göra något för att undvika att boosterns ut- och ingångssidor sammankopplas med varandra via EBLs Battery cut-off relay.
- Kopplar man boostern efter EBL uppstår frågan hur man får ström från startbatterierna till EBL. Det finns beskrivet inkoppling med växlande relä i andra trådar här på forumet och jag testade en sådan på min förra bil, vilket funkade bra.
På min nya bil överväger att istället koppla som andra alternativet ovan, alltså boostern parallellt med EBL. Boostern ligger då mellan startbatteriet och bodelsbatteriet utan inblandning av EBL. EBLs Battery cut-off relay avaktiverar jag genom att ta bort D+ fram till EBL. Jag har kompressorkyl, den drar så lite ström att det inte borde bli ett problem att även kylen matas genom boostern.
Det jag tänker mig göra är alltså:
Behålla + mellan startbatteri och EBL. Kommer enbart att vara aktiv för att ladda startbatteriet från EBL vid 230V laddning.
Dra ny + mellan startbatteri och boosterns + ingång.
Ta bort D+ från EBL
Ansluta D+ till boosterns D+ ingång.
Dra ny + från boosterns + utgång till bodelsbatteri
Dra ny - från boosterns - till bodelsbatteri
Jag har tänkt fram och åter på det några gånger och tycker att det borde bli bra, men törs inte garantera det. Ännu.