• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcell

Essal

HBK Medlem
Inlägg
343
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Hej
Är i Santa Pola och vill koppla om laddningen från sol cellen så att den även laddar start batteriet, finns det någon här i närheten som kan utföra omkopplingen, och som ni vet gör ett bra jobb.
Lasse W
 
dra en kabel från bodelsbateriet pluspol till bilbatteriets pluspol,så laddar det också....jorden finns....

Dette er nok den dårligste løsning som kan gøres.

På min husbil går solcelle ladning gennem den lader som husbilen er født med. Det sikrer at bodelsbatteri oplades med 98% og bildelsbatteriet oplades med 2% på samme måde, som når jeg står på 220V elstolpe.
 
Enklast är att sätta en batteriväljare vid regulatorn så du kan välja om du skall ladda bodel eller bilbatteri. och dra kabeln till billbatteriet. Att koppla ihop dem är ingen lysande ide. då de troligtvis inte är lika och lika gamla. samt att det kan sluta med att du står helt utan batteri när du vill åka. Annars finns det solcellsregulatorer som har utgång att de laddar bilbatteriet med underhållsladdning...
 
Calira og cbe elblokker har en sammenkobling som skjer auotmatisk når bilbatteriet er under en spenning og bobatteri over en annen. Det ser ut til at denne sammenkoblingen har en seriemotstand som begrenser strømmen.
 
Enklast är att sätta en batteriväljare vid regulatorn så du kan välja om du skall ladda bodel eller bilbatteri. och dra kabeln till billbatteriet. Att koppla ihop dem är ingen lysande ide. då de troligtvis inte är lika och lika gamla. samt att det kan sluta med att du står helt utan batteri när du vill åka. Annars finns det solcellsregulatorer som har utgång att de laddar bilbatteriet med underhållsladdning...

Det stämmer bra. På utgående kabel från regulatorn monterade jag en manuell omkopplare, från den går en kabel till startbatteriet och den andra till bodelsbatterierna.
Den har tre lägen 1. Laddas startbatteriet 2. Laddas bodelsbatterierna 0. Ingen laddning alls, vilket är användbart om man vill göra ett konditionstest av batterierna.
Den står nästan alltid i läge 2, det är mycket sällan som startbatteriet behöver extra laddning, det är mest om det varit ett längre stillestånd ( eller om batteriet börjar bli dåligt med snabb självurladdning) men det är då bara tillfälligt tills batteriet blir bytt.

Den här kopplingen för laddning av båda batterierna (dock inte samtidigt) är enkel att utföra och de flesta med bara rudimentära kunskaper skall nog kunna klara av det.
 
varför....det fungerar på min kabe….
Då har du inte bodelsbatterier och startbatteri. Du har ett gemensamt batteri till allt. Om du får glapp till startbatteriet eller om det lägger av tar startmotorn ström från bodelsbatteriet och kabeln du dragit brinner av om den inte är 50 mm2.
Brandrisk!!!
En anledning.
 
Egentligen räcker det väl med en diod på kabeln så att det inte kan gå ström bakvägen från startbatteriet till bodelsbatteriet, det är väl så det är uppbyggt i EBL? Fördelen är också att dioden tar ned spänningen med några tiondels volt, så att laddströmmen blir lagom för ett vanligt startbatteri.
 
Med sikring i begge ender av kabelen er en sammenkobling ikke noe stort problem. Blir strømmen for stor så går en sikring :D det er et av prinsippene i Calira og cbe sine løsninger. Sikringen ved startbatteri på kablen til ebl er gjerne en god del mindre enn den ved bobatteri.
 
Tillbaka
Toppen