• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tyngre bil med B-körkort?

Att tanka en bensin/E85 driven husbil torde vara närmast gratis, jämfört med att köpa en husbil med ett batteri stort nog för 50 mils räckvidd.
 
Med dagens teknologi så vil 750 kg batteri gi omtrent 150 kWh - muligens noe mer, som burde holde for 500 km. Og da har jeg ikke regnet med det lettere drivverket og drivstoff tanken med innhold. En elhusbil trenger ikke eget batteri for bodelen og lader for dette.
 
Och om biltillverkarnas drömgräns på 100usd/kwh uppnås så kostar detta batteripack ca 180 000sek med moms.
180000/16= Blir break even vid 11 250 mil om dieseln kostar 16sek och bilen drar 1l/mil.

Fullt konkurrenskraftigt!
 
Och om biltillverkarnas drömgräns på 100usd/kwh uppnås så kostar detta batteripack ca 180 000sek med moms.
180000/16= Blir break even vid 11 250 mil om dieseln kostar 16sek och bilen drar 1l/mil.
Fullt konkurrenskraftigt!
Jag skulle tro att batteripacen inom inte alltför avlägsen framtid kostar betydligt mindre!
Koreanerna (Kia) utökar batterikapaciteten på kommande årsmodell med drygt 50% utan att höja priset.
 
Det går alltid att önska & fantisera men jag är så gott som övertygad om att det inte kommer att bli vara möjligt att köpa eller köra el-husbil inom de närmsta 25 åren. Med så små tillverkningsserier kommer dom att bli så dyra att det kommer att vara få förunnat att köpa dessa. Tesla som skall vara en föregångare har ju inte än lyckats få ordning på sina batterier Norska Tesla-ägare anser sig vara lurade så hur svårt skall det inte vara till en tung husbil där man inte vill ladda var & varannan mil.Gissningsvis sitter vi på ett moln & sprattlar med benen när el-drivna husbilar blir verklighet, om dom någonsin blir det.
 
Om vi slutar drömma, och tittar på hur det är på riktigt, så kostar elbilsbatterier ca $200 Kw/h = ca 1800 sek.
Electric Vehicle Battery: Materials, Cost, Lifespan
64 (Kw/h) x 1800 = 1150 000, vilket är väldigt nära pristillägget för en Kia Niro Elbil VS samma bil som laddhybrid.
Prisstruktur Kia Niro,
Hybrid Ca 210 000
Laddhybrid Ca 300 000
Elbilen ca 420 000

Jag tror inte att en husbilstillverkare skulle prisa sina elbilar annorlunda.
Tex
Kabe diesel för 1 200 000
Kabe elhusbil 3 200 000

Dom skulle hitta köpare (knarrevik?), men det betyder inte att det är ett vettigt köp.
 
Kan man tillverka riktigt tunga trailers är husbilen inte långt bort i tiden!
Lättare, billigare än en dieselhusbil och dessutom med liknande räckvidd.

AB3A6AC2-3CB7-46FC-B355-168B3D41CA2C.png
 
Tillbaka
Toppen