Under vintersäsongen förvarar jag husbilen (Adria Coral) i en lokal som saknar elström. För att kunna underhållsladda batterierna demonterar jag dem efter inkörningen och har dem i bostaden. I år tänkte jag förenkla proceduren något genom att demontera bodelsbatteriet innan jag körde bilen till uppställningslokalen.
Tyvärr gjorde jag misstaget att koppla bort kabelskon från bodelsbatteriets minuspol utan att först ha kopplat bort 230 V-kabeln till husbilen och stängt av 12V-systemet via kontrollpanelen (Schaudt LT 500). Jag anslöt kabelskon igen och stängde av 12 V-systemet enligt manualen. 230 V var hela tiden ansluten till bilen.
Därefter ville jag testa att 12 V-systemet fungerade normalt, men det gick inte att starta. Då jag höll in 12 V-knappen blinkade indikatorlampan för 12 V och indikatorlamporna nr 31 och 32 två gånger och slocknade därefter. Däremot tändes indikatorlampan för 230 V och batteriladdningen i elblocket (Schaudt EBL 225) och eluttagen för 230 V fungerar.
Batteriet är nytt och har en viloladdning på 12,88 V. Jag har kollat att alla säkringar på och runt elblocket är hela. Däremot har jag inte kollat säkringarna vid startbatteriet. Invid bodelsbatteriet sitter det två reläer, som jag inte vet vad har för uppgift och som jag inte heller kollat.
Är det någon som har tips på vad som kan avhjälpa felet till att 12 V-systemet inte startar?
Tacksam för hjälp.
Tyvärr gjorde jag misstaget att koppla bort kabelskon från bodelsbatteriets minuspol utan att först ha kopplat bort 230 V-kabeln till husbilen och stängt av 12V-systemet via kontrollpanelen (Schaudt LT 500). Jag anslöt kabelskon igen och stängde av 12 V-systemet enligt manualen. 230 V var hela tiden ansluten till bilen.
Därefter ville jag testa att 12 V-systemet fungerade normalt, men det gick inte att starta. Då jag höll in 12 V-knappen blinkade indikatorlampan för 12 V och indikatorlamporna nr 31 och 32 två gånger och slocknade därefter. Däremot tändes indikatorlampan för 230 V och batteriladdningen i elblocket (Schaudt EBL 225) och eluttagen för 230 V fungerar.
Batteriet är nytt och har en viloladdning på 12,88 V. Jag har kollat att alla säkringar på och runt elblocket är hela. Däremot har jag inte kollat säkringarna vid startbatteriet. Invid bodelsbatteriet sitter det två reläer, som jag inte vet vad har för uppgift och som jag inte heller kollat.
Är det någon som har tips på vad som kan avhjälpa felet till att 12 V-systemet inte startar?
Tacksam för hjälp.