• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intregerad husbil längd 7,40 vs plåtis

Många och intressanta synpunkter i tråden. Efter 11 säsonger i en delintegrerad plastis överväger vi nu på allvar att gå ner lite i storlek, och byta till en plåtis. Vår uppfattning är lite annorlunda än vad som skrivs i en del tidigare inlägg, trots att vår bil bara är 6,5 lång har vi fått avstå från en del fina platser på små campingar och ställplatser söderöver i Europa. Kanske oftare på grund av höjd eller bredd än på längd. Vi har inga planer på att använda bilen vintertid i Sverige så vårt nyttjande kanske mer liknar de som bor på kontinenten. "Kan de trivas i plåtis så kan nog vi också" är tanken. Lite tveksam för hur det blir vintertid i Sydeuropa dock, det kan väl vara nog så uschligt väder emellanåt. Man kanske får utöka boytan med ett rejält, men litet, förtält för att slippa stänga in sig i bilen hela tiden?
 
Senast ändrad:
Troligen inte, som någon sade tidigare, man kanske måste ta måtten med en nypa salt, men väggarna i en plåtis är väl knappast tjockare än 30-40mm, det isoleras ju i princip bara mellan "spanten" och sedan en tunn skiva med tapet/tyg. Malibu anger 1930mm, så i närheten av de måtten är det nog. En vanlig husbilsvägg är väl oftast 35-40mm ungefär.
 
Många och intressanta synpunkter i tråden. Efter 11 säsonger i en delintegrerad plastis överväger vi nu på allvar att gå ner lite i storlek, och byta till en plåtis. Vår uppfattning är lite annorlunda än vad som skrivs i en del tidigare inlägg, trots att vår bil bara är 6,5 lång har vi fått avstå från en del fina platser på små campingar och ställplatser söderöver i Europa. Kanske oftare på grund av höjd eller bredd än på längd. Vi har inga planer på att använda bilen vintertid i Sverige så vårt nyttjande kanske mer liknar de som bor på kontinenten. "Kan de trivas i plåtis så kan nog vi också" är tanken. Lite tveksam för hur det blir vintertid i Sydeuropa dock, det kan väl vara nog så uschligt väder emellanåt. Man kanske får utöka boytan med ett rejält, men litet, förtält för att slippa stänga in sig i bilen hela tiden?
Problemet blir att få plats med tältet både vad gäller utrymme och vikt.
 
Där ser man hur olika man använder sin husbil. Vi åker ju inte runt för att besöka specifika campingar eller ställplatser utan för att uppleva specifika sevärda platser. Men vi har heller aldrig haft problem att hitta något ställe att övernatta på. I så fall är det för att det varit fullt. Vi bokar aldrig något i förväg.
 
Hur fixar ni köksbestyr o annat i en liten bil ? Hustruns köksbänk hos oss är 1,9 m lång och den storleken verkar hon behöva.
 
Många och intressanta synpunkter i tråden. Efter 11 säsonger i en delintegrerad plastis överväger vi nu på allvar att gå ner lite i storlek, och byta till en plåtis. Vår uppfattning är lite annorlunda än vad som skrivs i en del tidigare inlägg, trots att vår bil bara är 6,5 lång har vi fått avstå från en del fina platser på små campingar och ställplatser söderöver i Europa. Kanske oftare på grund av höjd eller bredd än på längd. Vi har inga planer på att använda bilen vintertid i Sverige så vårt nyttjande kanske mer liknar de som bor på kontinenten. "Kan de trivas i plåtis så kan nog vi också" är tanken. Lite tveksam för hur det blir vintertid i Sydeuropa dock, det kan väl vara nog så uschligt väder emellanåt. Man kanske får utöka boytan med ett rejält, men litet, förtält för att slippa stänga in sig i bilen hela tiden?

8 år i södern varav de 3 senaste i en plåtis. Trivs jättebra och snart blir det den 9:e gången! Har även ett förtält där man kan ha möbler ute, en liten ugn och cyklarna.
 

Bilagor

  • IMG_1217.jpg
    IMG_1217.jpg
    344,2 KB · Visningar: 49
Ibland kommer bokstaven inte på rätt plats men ni har ja fantasi eller hur! Grilla ska det vara ./ Volker
 
Problemet blir att få plats med tältet både vad gäller utrymme och vikt.
Jag tror det löser sig. Det finns ju gott om fjälltält som tål hårt väder på fjället utan att väga mycket. Då borde det också finnas lätta och hållbara förtält som funkar (i lite mer skyddat läge än fjället). I tillbehörskataloger inriktade mot plåtisar tycker jag mig se att det gör det.
 
Jag tror det löser sig. Det finns ju gott om fjälltält som tål hårt väder på fjället utan att väga mycket. Då borde det också finnas lätta och hållbara förtält som funkar (i lite mer skyddat läge än fjället). I tillbehörskataloger inriktade mot plåtisar tycker jag mig se att det gör det.
Nja, de (fåtal) tält vi kollat på vägde 15-20 kg. Lite tyngre än ett Hilleberg fjälltält på 1,8 kg :)
Men jag blir gärna överbevisad :)
 
Nja, de (fåtal) tält vi kollat på vägde 15-20 kg. Lite tyngre än ett Hilleberg fjälltält på 1,8 kg :)
Men jag blir gärna överbevisad :)

Jag menade inte att det skall vara riktigt lika lätt som ett fjälltält, det vara bara en liknelse för att säga att det borde finnas bra tält som inte väger bly. 15-20 kg ligger inom lastkapaciteten i min kalkyl. Nu blev det nästan en tält-tråd istället för en bil-tråd....
 
Förtält till husbil? Kan vara ett symptom på att man valt för liten bil. Eller att man stannar för länge. ;)

Eller att man vintercampar och vill ha någon stans att göra sig av med all snö från kläder/skor (läs pjäxor) mm. Innan man tar in dem i bilen.

Markis göre sig dessutom icke besväret vid snö och hård vind. Dvs även här fungerar ett litet förtält som bekvämt väderskydd vid in-/utgång från den varma ombonade bodelen.

Fungerar på såväl små korta bilar byggda på plåtskåp som större längre bilar byggda på specialanpassade bodelschassin.
 
Tillbaka
Toppen