F
F.d. 54171
Guest
Vi har en Kabe i 810 LT levererad i oktober 2017 (bör vara en av de sista tillverkade av MY 2017). Vi valde den av flera skäl, bl.a. en planlösning vi tycker om, och dessutom är vi Kabe-ägare i en följd sedan 1978 (först husvagnar, sedan husbilar).
Vi har även tidigare råkat ut för att det är en del fix innan vagnen/bilen är helt i ordning, men den här gången slår Kabe alla rekord med råge. Vi har nu följande 5 registrerade fel:
- Vindrutetorkarna slår ett slag vid motorstart (utan att vara inkopplade). Har förstått att det är ett fel många har utan att Kabe tänker göra något åt det.
- Den motordrivna vindrutejalusin har gått felfritt hela vägen ner och upp totalt 2 gånger sedan leverans. Den går för det mesta inte alls (man hör bara att ett relä slår till någonstans). Ibland går den ett stycke men blir stående halvvägs. Det gäller både upp och ner, och slutsatsen är att man inte vågar använda den alls (vill inte riskera att ha vindrutan halvblockerad när man ska köra på morgonen). Bilen har varit hos återförsäljarens verkstad en hel dag för felsökning utan resultat. Nu lär det finnas en ombyggnadssats hos Kabe; det gäller bara att hitta en tid att lämna bilen.
- Vid första tankning läckte diesel ut under bilen. Den var inne hos återförsäljaren för åtgärd, men i måndags läckte det igen. Kan alltså inte fulltanka bilen.
- Strömbrytargruppen vid fotänden av höger säng är högst slumpartad i funktionen. Att t.ex. få taklampan släckt kan vara tålamodsprövande (det händer att det inte 'tar' förrän 6e/7e gången). Den har också bytts hos återförsäljaren utan att det hjälpt.
- Avloppet från tvättfatet i toaletten fungerar inte. Det verkar som att avluftningen av tanken är blockerad, för luften bubblar 'bakvägen' upp i handfatet och hindrar alltså vattnet att rinna ner. Bilen har stått inne hos handlaren en hel dag för felsökning, och det verkar nu som att hela duschkabinen måste rivas för att man ska kunna frilägga och felsöka avloppsledningen.
Utöver dessa rena fel blir jag fundersam över en del funktionalitet hos den så omskrutna centrala manöverpanelen. Det tog t.ex. ett par nätter innan jag kunde få nattsänkningen att fungera. Det visar sig nämligen att den går på pannans lokala tid som inte automatiskt synkroniseras med centralpanelens och som dessutom nollställs varje gång centralpanelen stängs ner. Vore det inte bättre att Aldes utmärkta panel fick göra hela värmejobbet? Dessutom är det en förvirrande blandning av tvåläges vippbrytare med eller utan återfjädring runtom i bilen; i en del fall måste motsvarande belysningsgrupp vara aktiverad via ikon på centralpanelen, i en del fall behövs det inte.
Vårt förtroende för Kabe har varit stort; t.ex. så är vi också sedan länge ganska stora aktieägare i företaget. När vi den här gången valde Kabe igen var det efter noggranna studier av motsvarande modeller hos Carthago och Hymer, som vi menar är klassledande tillsammans med Kabe (Frankia som också hör dit gick bort på grund av en höjdbegränsning i vårt vintergarage). Men efter det senaste halvårets upplevelser är jag betänksam. Vore jag kvalitetsansvarig på Kabe så skulle jag förslå en utvecklingspaus på, säg, ett år. Under det året skulle företagets tekniker koncentrera sig på att hinna ifatt kvalitetsmässigt, och dessutom borde man gallra i modellfloran - kan det vara sunt att erbjuda 44 katalogförda husbilsmodeller när man har en årsproduktion av (som jag tror) ca 800 husbilar? Det måste rimligtvis bli många modellvarianter som görs i bara ett par exemplar och som man aldrig hinner få rutin på.
Efter detta långa inlägg en kort slutfråga: Finns det andra med liknande bekymmer?
Vi har även tidigare råkat ut för att det är en del fix innan vagnen/bilen är helt i ordning, men den här gången slår Kabe alla rekord med råge. Vi har nu följande 5 registrerade fel:
- Vindrutetorkarna slår ett slag vid motorstart (utan att vara inkopplade). Har förstått att det är ett fel många har utan att Kabe tänker göra något åt det.
- Den motordrivna vindrutejalusin har gått felfritt hela vägen ner och upp totalt 2 gånger sedan leverans. Den går för det mesta inte alls (man hör bara att ett relä slår till någonstans). Ibland går den ett stycke men blir stående halvvägs. Det gäller både upp och ner, och slutsatsen är att man inte vågar använda den alls (vill inte riskera att ha vindrutan halvblockerad när man ska köra på morgonen). Bilen har varit hos återförsäljarens verkstad en hel dag för felsökning utan resultat. Nu lär det finnas en ombyggnadssats hos Kabe; det gäller bara att hitta en tid att lämna bilen.
- Vid första tankning läckte diesel ut under bilen. Den var inne hos återförsäljaren för åtgärd, men i måndags läckte det igen. Kan alltså inte fulltanka bilen.
- Strömbrytargruppen vid fotänden av höger säng är högst slumpartad i funktionen. Att t.ex. få taklampan släckt kan vara tålamodsprövande (det händer att det inte 'tar' förrän 6e/7e gången). Den har också bytts hos återförsäljaren utan att det hjälpt.
- Avloppet från tvättfatet i toaletten fungerar inte. Det verkar som att avluftningen av tanken är blockerad, för luften bubblar 'bakvägen' upp i handfatet och hindrar alltså vattnet att rinna ner. Bilen har stått inne hos handlaren en hel dag för felsökning, och det verkar nu som att hela duschkabinen måste rivas för att man ska kunna frilägga och felsöka avloppsledningen.
Utöver dessa rena fel blir jag fundersam över en del funktionalitet hos den så omskrutna centrala manöverpanelen. Det tog t.ex. ett par nätter innan jag kunde få nattsänkningen att fungera. Det visar sig nämligen att den går på pannans lokala tid som inte automatiskt synkroniseras med centralpanelens och som dessutom nollställs varje gång centralpanelen stängs ner. Vore det inte bättre att Aldes utmärkta panel fick göra hela värmejobbet? Dessutom är det en förvirrande blandning av tvåläges vippbrytare med eller utan återfjädring runtom i bilen; i en del fall måste motsvarande belysningsgrupp vara aktiverad via ikon på centralpanelen, i en del fall behövs det inte.
Vårt förtroende för Kabe har varit stort; t.ex. så är vi också sedan länge ganska stora aktieägare i företaget. När vi den här gången valde Kabe igen var det efter noggranna studier av motsvarande modeller hos Carthago och Hymer, som vi menar är klassledande tillsammans med Kabe (Frankia som också hör dit gick bort på grund av en höjdbegränsning i vårt vintergarage). Men efter det senaste halvårets upplevelser är jag betänksam. Vore jag kvalitetsansvarig på Kabe så skulle jag förslå en utvecklingspaus på, säg, ett år. Under det året skulle företagets tekniker koncentrera sig på att hinna ifatt kvalitetsmässigt, och dessutom borde man gallra i modellfloran - kan det vara sunt att erbjuda 44 katalogförda husbilsmodeller när man har en årsproduktion av (som jag tror) ca 800 husbilar? Det måste rimligtvis bli många modellvarianter som görs i bara ett par exemplar och som man aldrig hinner få rutin på.
Efter detta långa inlägg en kort slutfråga: Finns det andra med liknande bekymmer?