• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken typ av gasolflaska?

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2026
Nu behöver jag goda råd om vilken typ av gasolflaska som är lämpligast för oss. Under förmiddagen har jag läst det jag hittat i saken, både här på forumet och information från leverantörer m m, men blir så förvirrad att jag inte kommer till någon vettig slutsats.

Det som från början gjorde att funderingarna uppstod var att jag i någon tråd här (minns inte vilken) läste, att kompositflaskor inte "levererade" någon gasol vid temperaturer under 0 grader.

Förutsättningarna är i stort sett följande:

1. Vi använder husbilen året runt och oberoende av yttertemperaturer.
2. Bilen är alltid uppvärmd. Ställer den på omkring 12 grader när vi inte använder den.
3. Lastvikten är inte något avgörande problem. Anledningen till att jag bytte till PC10:or i stället för P11:or var mer lastkapaciteten hos mig själv (omskrivning för bekvämlighet).

Vilken typ av gasolflaska är lämpligast för oss? Bör jag byta tillbaka till P11:0r?

// J Peter
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Jag skulle råda dig att byta till PA11:or (aluminiumflaskor). De är betydligt lättare än stålflaskorna (P11) men aningen tyngre än PC10 (komposit). MEN fungerar oavsett temperature.

En annan lösning skulle kunna vara att byta till LPG-flaskor (I aluminium) som aldrig demonteras. Dessa fyller du på på samma sätt som du tankar diesel. Kostar en liten slant men ingen kånkand eoch lyftande och per liter gasol billigare än att hålla på och byta flaskor. Nackdel, finns få ställen att fylla på I norra Sverige. Kostnad 5000 - 10 000kr.

Eller så kan du låta montera gastank under bilen eller I dubbelgolv. Funkar på samma sätt som LPG-flaskorna jag beskriver ovan. Då kan du behålla flaskorna du har idag som reserv (monterade och inkopplade I bilens gassystem) och får med dig mer gasol än I 2 separate flaskor. Nackdel, kostar en slant (ca. 20 000kr plus en resa till Tyskland för att få jobbet gjort (alt. 25 000 - 30 000kr för att få jobbet gjort I Sverige).


Mvh!
// Niklas


Mvh!
// Niklas
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Eftersom du bor söderut och har gott om tankställen för LPG, kan du byta till tankflaskor (ex: Alugas). Då behöver du inte bubba alls om du har yttre fyllning.

Bara ett tips.
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Kör ut till Åhus gas och köp aluminiumflaskor. Sedan kan du köpa gas där billigast i landet. LPG tycker jag är overkill, kan vara nyttigt för kroppen att byta flaskor (motion).
Kostnaden för fast installation kan du köpa gas i Åhus för i minst tio år framåt istället
Åhus fyller dina flaskor och du betalar bara för det som går i flaskorna.
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Tack för värdefull input.

Då är i vart fall Beslut 1 taget: Byter ut kompositflaskorna som jag bytte till i somras. Vill ju inte bli stående utan gasoförsörjning, eftersom vi åker mycket norröver och det kan vara härligt kallt. Sedan finns ju lite olika alternativ som jag ska lägga mig en stund och fundera på.

Är PA11 (Aluminium) utbytbar eller måste den befintliga fyllas?

// J Peter
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Det går att byta PA11 norröver (kolla med AGA) gasol norröver är dyrare än härnere.
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Har en Kabe 750 och använder Composite flaskor. Använder bilen året om och gör som du ställer värmen på 15 grader i väntan på nästa tur. Har aldrig haft problem med att inte gasolen kommer som den ska.
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Hej, det beror ju också på om gasolflaskorna står i ett "uppvärmt" utrymme eller inte. Om de står delvis uppvärmda så funkar det ju bra på vintern också även om det finns ventilation nedåt för ev. läckage. Om de står helt kallt så kan det funka när man bara tar ut lite gasol typ spisellåga m.m.
Kombinationen nerkyld bil och nerkylda gasolflaskor och då sätta på full gasolvärme är sämsta kombinationen.
Kalla flaskor, stort gasoluttag som kyler, ingen värmevandring i kompositen som håller upp tempen lite osv.

M.v.h. JANKRO.
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Vi har nog samma behov som dig förutom att vi åker mycket i Europa oxå. Vår lösning är 1st LPG flaska och 1 st PA11. Det fungerar perfekt för oss. Vintertid i fjällen så tar bi med några extra PA11 flaskor... hälsar Björn.
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Slutsatsen måste väl bli: vill man vara säker på att det fungerar året runt så kör man med metallflaskor, PA om man behöver spara vikt.
F.ö. om det är någon som sett liggande gastankar av aluminium för montering under bilen, vill jag gärna veta, min är av stål och alldeles för tung!
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Hej!
När jag ser vad du har för bil så blir mitt råd, att göra som " Klaver " åk till Wynen gas i Tyskland och sätt dit en gastank 120 L eller 200 L under bilen.
Det befintliga utrymmet för 2 gasflaskor blir ledigt så att du kan ha några tyska ölbackar där.
Med vänliga Concorde hälsningar
:)
Mats Koja 16
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Stort tack för alla svar; tänk så mycket kompetens och erfarenhet det finns i klubben.

Efter lite funderande och grunnande kom vi fram till följande beslut: För att vara på den säkra sidan byter vi, som ett första steg, till PA11:or. Om det vill sig riktigt illa kan ju värmen lägga av när man inte är i bilen och om det är rejält kallt ute, verkar det som om det i värsta fall kan vara svårt att få igång gasolen när man kommer åter från t ex skidturen. Denna vintersäsong byter vi därför till PA11:or.

Under tiden får vi fundera på om vi senare tar steget mot tankflaskor eller rent av fast tank, men det får bli ett senare beslut. Det har ju lite med vikt och frigång m m att göra. De allra flesta med fast tank verkar ju riktigt nöjda. Mats Koja16 anger det t o m som bästa tillvalet :).

Ville med detta bara redogöra för vad vi kom fram till efter de goda råden.

// J Peter
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Jag skulle råda dig att byta till PA11:or (aluminiumflaskor). De är betydligt lättare än stålflaskorna (P11) men aningen tyngre än PC10 (komposit). MEN fungerar oavsett temperature.

En annan lösning skulle kunna vara att byta till LPG-flaskor (I aluminium) som aldrig demonteras. Dessa fyller du på på samma sätt som du tankar diesel. Kostar en liten slant men ingen kånkand eoch lyftande och per liter gasol billigare än att hålla på och byta flaskor. Nackdel, finns få ställen att fylla på I norra Sverige. Kostnad 5000 - 10 000kr.

Eller så kan du låta montera gastank under bilen eller I dubbelgolv. Funkar på samma sätt som LPG-flaskorna jag beskriver ovan. Då kan du behålla flaskorna du har idag som reserv (monterade och inkopplade I bilens gassystem) och får med dig mer gasol än I 2 separate flaskor. Nackdel, kostar en slant (ca. 20 000kr plus en resa till Tyskland för att få jobbet gjort (alt. 25 000 - 30 000kr för att få jobbet gjort I Sverige).


Mvh!
// Niklas


Mvh!
// Niklas

Slutsatsen måste väl bli: vill man vara säker på att det fungerar året runt så kör man med metallflaskor, PA om man behöver spara vikt.
F.ö. om det är någon som sett liggande gastankar av aluminium för montering under bilen, vill jag gärna veta, min är av stål och alldeles för tung!

Så hur ska det vara nu, funkar aluminium i alla temperaturer eller inte?
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Japp, både stål- och aluminiumflaskor funkar oavsett temperatur.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Hej. Aluminium har allra bäst värmeledningsförmåga.
Om du funderar på Alugasflaskor så finns dom även i 14 kg utförande, om dom går in på höjden i gasolskåpet. Den är 63 cm hög.

Hälsningar Sanddammaren
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Japp, både stål- och aluminiumflaskor funkar oavsett temperatur.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas

Hej. Aluminium har allra bäst värmeledningsförmåga.
Om du funderar på Alugasflaskor så finns dom även i 14 kg utförande, om dom går in på höjden i gasolskåpet. Den är 63 cm hög.

Hälsningar Sanddammaren

Aluminium är absolut bäst om man kör året runt, lätta, och med överlägsen värmeledningsförmåga! :)

PA11 it is!

Hur fungerar det nu med LPG flaskor, som jag förstått det är de all in one. Med en PA11 måste jag ha med mig olika adaptrar iför olika länder, korrekt?

Jag tänker köra mycket i europa!
 
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Skall du köra mycket i Europa så skulle jag utan tvekan satsa på LPG-flaskor eller tankflaskor som de också kallas. Även om du har med dig ett kit med adaptrar så är det inte alla länder där du kan fylla en vanlig P11 eller PA11. Dessutom måste du veta var gasolfyllarna finns och kanske planera resan lite efter dem.

Med LPG tankflaskor så har du betydligt större antal mackar med LPG att välja mellan och har du adaptrar och utvändig tankventil så klarar du dig utan planering. Det är inte speciellt långt mellan tankställena i de flesta länder. Ett undantag är dock norra Sverige. En extra fördel med LPG är att vet du med dig att du skall till ett område med glest mellan LPG-mackarna så kan du toppa upp tanken innan.
 
Tillbaka
Toppen