Sv: Kabel mellem to batterier
Det är väl ingen hemlighet att startbatteri och bodelsbatterier kopplas samman på minussidan eftersom de laddas från samma generator samt oftast genom samma laddsystem. Däremot håller man isär plussidorna av förklarliga skäl.
Att vurma för att man skall mata alla elkomponenter i husdelen med minus från chassit är ju otänkbart - hur många extra och praktisk problem skulle inte det skapa jämfört med att använda minusledare parallellt med plusledarna? För övrigt uppmanar du andra att först kontrollera jordningen - varför då om inte det är ett ofta förekommande problem...
Man ska alltid börja med att kontrollera jordningen A o O, handlar inte om vad som är oftast fel.
Syftet med allt vurmande är att försöka skapa en så stabil och effektiv strömförsörning som möjligt det gör kan genom att se till att spänningsfallen är så små som möjligt och det gäller varje punkt. Jorden(-) är referenspunkten och den ska ej röra sig.
Tappar kan 0,3 volt per ledare så blir det 0,6 volt, genom chassit tappar du 0 volt.
Ta och mät själv så får du se. Det finns självklart fall där man vill göra som du säger och båtar är ett sådant fall, men det krånglar till livet en del när man skall separare startmotor och generator från chassit, i båtar gör man det ibland då för att minska korrosionen.
I de fall det gäller tex skyddsjord då gäller kabel dvs man skyddsjordar inte via ett skruvförband tex i en apparatlåda utan mha kablar då man ej törs lita på att allt alltid sitter fast men jag tror nog att det inte gäller husbilens chassi det sitter nog fast
Du fick ett exempel tidigare om i vilken koppling som kabeln brinner upp först i, funderade du på den?
Så den som vill dra en massa superkablar go ahead, men man behöver inte göra det anser jag och man skall alltid mäta sig fram, och det med max last.
Och ni ska vi icke förglömma att jag pratar uteslutande om batteriets - till chassit, inte att dra varje liten glödlampa ned direkt till chassit som du försöker påskina ovan.