Sv: Tjänstevikt
Det är lite chansning att bara lita på siffror som finns på regeisteringsbeviset om tjänstevikt och maxvikt. Hur det blivit så, kan man bara gissa, skulle tro att gamla regler om hur skatten beräknas har påverkat? Om den gick efter tjänstevikten, ville ju alla hålla den lågt. Då typar man bilen helt naken och tom på allt, åtminstone så tomt man kunde och reglerna tillät. Exempelvis väger en markis ca 70kg, bodelsbatteri ca 25kg, (många har två) Batteriladdare, reservdäck, sängutrustning, alla kuddar, bord, kökstillbbehör, gasolflaskor, för att inte tala om den vanliga utrustningen med vilostolar, förtält, mm. Man skall även räkna personerna med i lasten, vilket lätt gör närmare 200kg. (valfri fördelning) Allt som allt blir det lätt ca 500kg innan man ens laddat kylen eller garaget.
Jag balanserar precis på gränsen på mina bilar vad gäller överlast, inte mycket man kan hamstra om man vill vara på den säkra sidan. Sedan skiljer det ju påföljerna också landsvis. Utom lands brukar man klara sig med tjock plånbok, men här hemma har vi riktigt knepiga regler, vilket kan medfölja att man får körkortet indraget. Man räknar procentuell avvikelse här...