• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två blåbär på resa

2024
Vi köpte vår första husbil, en Adria Coral i augusti i år.
Vår första resa gick till Sonjas Camping på Öland i september.
Nu är vi ute på vår andra resa. Nu kör vi ner till Torrevieja, Spanien.

Dag 1 av 7

Mariestad, kl 0600
Det var en kall morgon i Mariestad som vi startade vår resa. Vi körde ner till Göteborg, tog färjan över till Fredrikshavn.
Det blev ett stopp på Biltema i Aalborg och köpte pryttlar som vi hade glömt att packa ner.

Dagsetapp 1

Vi stannade till på Oasen på Rømø för natten.

Middag
Susanne lagade Janssons Frestelse till middag.

Sv: Två blåbär på resa

Trevligt, ser fram emot att få följa er resa ner till Torrevieja.

Tack, Los Suecos. Kul att du följer.

Trevligt resa Susanne och Stefan.
MVH.
Rejwa

Hej och tack, Reijo. Vi fixade och modifierade lite innan vi drog iväg. En extra P11 och bodelsbatteri installerades. Men då var vi farligt nära 3500 kg. Men jag plockade bort cykelstället (-9,2 kg) och bantade ner mig 14 kg på fem veckor (jo, det är sant!). Och problemet med farthållaren är ordnat - det var ett handhavandefel av ägaren, naturligtvis.
Cykelstället borta

Ska bli skoj att följa er, liten fråga bara. Du skriver dag 1 av. 7 ska ni vara borta 7dagar eller? Sen Torrevieia nåt speciellt?
Hoppas ni får en trevlig fin tur. Kör försiktigt!

Hej och tack, Gunnar. Vi ska köra ner på sju dagar. Anländer Torrevieja på fredag. Förut har vi kört ner med personbil och stressat ner på tre övernattningar innan vi varit framme. Denna gång tar vi det lugnare med sex övernattningar. Vi puttrar hemåt i mars.

Betalade 20 DKK för 8 kWh igår kväll. Nu på morgonen hade jag drygt 3 kWh kvar på kontot. Men då har jag värmt bilen med gasol under natten.

Frukost och disken avklarad. Nu ska vi tömma och fylla och sen bär det iväg. Har vi tillgång till internet ikväll så blir det ett inlägg.

Sv: Två blåbär på resa

Kul med en ny reseberättare. Jag hänger på jag också och följer med på färden via nätet.:)

Hej och tack, SirMcLain. Jag följer dina äventyr med stort intresse!

Dag 2 av 7

Dagsetapp 2

Avgång från Rømø. Mot Tyskland.

Vi fick stanna till i Skærbæk för jag behövde köpa biljetter för resa København-Esbjerg den 7 december och för resa Esbjerg-København den 7 januari.

Biljetter och stationhus

Jag återkommer vid senare tillfälle vad jag ska ha biljetterna till.

Det blev en jobbig dagstur idag. Det blåste, regnade och snöade. Flingor stora som mjölkpallar.

Husum (tror jag)

Vi hade kort uppehåll i nederbörden i 3 km och det var när vi körde genom Elbetunneln i Hamburg.

Fint väder i tunneln

Kvällens ställplats blev Hollenmühle i Stemwede
Inte en bil på ställplatsen och receptionen var stängd. Den stängde kl 1800 och vi anlände kl 1850. Men det fanns el och internet att tillgå.

Få se om det står en stor, hårig och brutal tysk och rycker i dörren i morgon bitti och vill ha betalt.

Det var gott med en kopp varm glögg och pepparkaka i kylan.
Glühwein mit schuss

Sv: Två blåbär på resa

Ja, den rekommenderar jag verkligen. Men jag är ett blåbär så jag har inte sett så många platser. Denna och Sonjas Camping för att vara ärlig.

Det var obemannat då vi kom dit (och åkte därifrån). Pengarna för platsen läggs i ett kuvert och som läggs i en brevlåda. DKK och EUR accepteras. Dusch-, tvättmaskin-, vattenfyllning och el kostar pengar. Endast DKK- och EUR-mynt fungerar.

Jag fick intrycket att anläggningen är mycket bra och fräsch. Välbesökt trots slutet av november. Jag tror att vi var 5-6 bilar.
Fantastiskt läge och upplevelse att köra ut till ön.

Jag skulle kunna tänka mig att åka dit för att tillbringa några dagar på semestern.

Sv: Två blåbär på resa

Följer också er med största intresse. Ska själv köra neråt v 4 2016 till samma ställe. Kanske ses framöver. Önskar er en bra resa ner.

Tack Scaniaboy. Kör försiktigt om du ska köra ner v4. Vi har sommarsulor på hjulen och det var snö och minusgrader igår. Mycket dumt av oss. Vi skulle ha startat vår resa för 1-2 veckor sedan.

Underbart att få följa 2 nybörjare på en resa. Kommer följa den hela tiden. Kommer alltid något nytt jag kan lära mej. Lycka till på resan

Hej och tack, Lassej. Kul om några kan lära sig något av våra misstag.

Kl 0900, dag 3

Vi hade ström tre timmar igår kväll. Sen bröts den. Kollade säkringarna på stolpen och dom var hela. Vet inte om jag har en säkring någonstans i bilen som gått eller om en timer brutit elen till stolpen?

Kylskåpet har blinkat rött hela natten. Vet inte varför eftersom det går på automatik (tror jag). Jag kan välja mellan AES, GAS, 230 och 12. Just nu verkar kylskåpet bara gå på 230V.
Men idag Susanne köra bilen och jag ska RTFM för kylskåpet.

Vi drar mot sydväst idag. Vi ska försöka undvika Autobahn idag.

Har vi el och internet ikväll så blir det inlägg.

elegance

FD HBK Medlem
808
Bräcke
14404
2023
Sv: Två blåbär på resa

Verkligen kul att läsa , vi tänker också ge oss iväg söderut nästa år förmodligen i maj. Vi har också bara hållit oss i Sverige , inga nybörjare i husbil dock, men vi har bestämt oss för att åka ner till Spanien och vara där minst en månad så nu läser jag om er resa med stort intresse.
Kör försiktigt !!!

Stockholm
17485
Sv: Två blåbär på resa

Vi kommer också följa er resa. Det kanske blir vår tur nästa år att göra en långresa. Vår första husbil köpte vi i vintras och i somras åkte vi till Kroatien. Hade tyvärr bara 4 veckor semester. Vi hade gärna rest runt lite längre. Nu har vi bytt husbil och planerar att vara borta längre perioder. Ska bli spännande att följa er precis som vi gör med flera andra som övervintrar söderöver. Vi längtar tills det blir vår tur och läser så mycket tips vi kan.

Stockholm
17485

Sv: Två blåbär på resa

Om ni planerar att besöka Oasen på Römö föreslår jag att ni bokar plats i förväg. Vi var där i början av oktober, platsen var besatt till en tredjedel men resten var bokat. Populärt bland tyskar.

Tack för din kommentar, ar8259. Ja, jag tror det är klokt att boka plats i förväg. Jag mailade och frågade om det var öppet och ledigt och jag fick ett positivt svar någon timme senare.

At köra med sommardäck i Tyskland vid vinterväglag kan bli dyrt, inte bara på Autobahn. Dubbdäck är förbjudna.

Hej och tack, Jappe! Ojdå, jag visste inte att det var förbjudet med sommardäck på vinterväglag. Tack för info. Jag hade läst eller hört att dubbdäck var förbjudet. Men i min enfald trodde jag att det gällde vinterdäck generellt.

Fortsätter snön i Tyskland , hade jag tagit snabbast kortaste vägen till länderna Västerut som ej har vinterdäckslag.
Hej Wberger. Det hade varit ett bättre alternativ. Men nu har vi äntligen lämnat snön bakom oss (hoppas jag).

Kör försiktigt !!!
Hej och tack, Elegance. Vi kör försiktigt! Det är ett litet äventyr att dra iväg. Men det är jättekul.

Kul att följa två så modiga husbilsåkare, lycka till på er jungfrutur i Europa.
Elisabeth
Tack, Elisabeth, för de värmande orden. Vi är nog mer blåögda än modiga.

Tack, Monicka & Jörgen, för ert inlägg. Jag har läst många bloggar och följt med på andras äventyr. Min favorit är nog Freedom Travel. Det är även kul att läsa om SirMcLain och hans resor och hur man behandlar belgare. Haha!
Hoppas att ni får tid och möjlighet att dra söderut med er nya husbil!