• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svåstartad husbil

F

F.d. 58572

Guest
Hej!
Jag behöver Er hjälp. Jag har en Fiat 3,0 liters motorn med robotlådan. Bilen är en 2012 och har gått c:a 4000 mil. Den är ibland svårstartad när den blir varm. I övrigt går bilen mycket bra. Jag har haft den inne på en verkstad i flera omgångar utan att de har hittat felet. De har bytt spridarna (dyrt), kamaxel- och motortemperaturgivaren utan någon förbättring. Ett problem som verkstaden ser är att partikelfiltret blir delvis igensatt. Motorn skall automatiskt blåsa rent filtret under körning men det verkar inte fungera till 100%. Har någon av er råkat ut för samma problem eller i övrigt har kunskap om vad som kan orsaka startproblemen.
Tackar på förhand för eran hjälp.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026
Sv: Svåstartad husbil

Hur är skicket på glödstiften? Kanske värt att byta till nya eller se över och mäta på stiften för att se om något stift är dåligt.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Svåstartad husbil

Vad kör du på för diesel,eftersom p-tikelfiltret "bäckar"igen??? Ove.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Sv: Svåstartad husbil

Har haft samma problem sedan bilen var ny, se bl.a. www.husbilsklubben.se/forums/t67706/
Tidigare i år bytte verkstaden bränslefiltret och det konstaterades då att det var totalt igensatt av gegga. Uppmanades att byta från Preem (tillsätter biodiesel) till Statoil och faktiskt verkar det ha hjälpt, även om en del medlemmar på forumet ifrågasatt det.
 

viggoboy

FD HBK Medlem
Inlägg
1.701
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Svåstartad husbil

Miljödiesel kan sätta igen motorn – ingen tar ansvar

Biltillverkarna låter ägarna själva ta smällen när biodieseln sätter igen bränslefiltret vilket kan leda till motorstopp och bärgning. Samtidigt hänvisar macken till generalagenten, skriver Svenska Dagbladet.
Tjänstebilsinfo - auto motor & sport


Kia varnar för OKQ8:s diesel

I dag erbjuder allt fler drivmedelsbolag diesel med inblandning av biokomponenter, vilka uppfyller standarden för vanlig diesel. Nu pekar Kia Motors Sweden AB ut ett av bolagen, OKQ8, som boven i dramat med igensatta bränslefilter i vissa av deras dieselmodeller.

https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2014/kia-varnar-for-okq8s-diesel/
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.383
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Svåstartad husbil

Du kanske kan kontakta "Bestliner" här på forumet.
Han hade liknande problem med sin 2012 3liters

Tror problemet ligger i mjukvaran (?)

sök efter partikelfilter fiat här på forumet så får du läsning i många timmar.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Svåstartad husbil

Tydligen finns det inget samband mellan "bolag" och "kvalitet", i alla fall om man skall tro på att en tankbil från ett bolag fyller tankar hos ett annat bolag.

Orsaken borde därför rimligtvis ligga någon annan stans, exempelvis dåligt rengjorda cisterner i sista ledet, eller att man råkar få de sista slattarna som finns i cisternen.:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.949
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Svåstartad husbil

Eller som jag förstod, att vissa additiver/tillsatser blandades i efter köparens önskemål, alltså kanske ändå ett eget recept för de olika bolagen?
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2025
Sv: Svåstartad husbil

Tydligen finns det inget samband mellan "bolag" och "kvalitet", i alla fall om man skall tro på att en tankbil från ett bolag fyller tankar hos ett annat bolag.

Orsaken borde därför rimligtvis ligga någon annan stans, exempelvis dåligt rengjorda cisterner i sista ledet, eller att man råkar få de sista slattarna som finns i cisternen.:confused:

Hur vanligt det är med varulån och från vilken depå det lastas ut varierar kraftigt beroende på var du bor.
Det finns regler för rengöring av cisterner där de besiktigas efteråt samt att sista skvätten normalt aldrig pumpas ut.Kvarvarande i cisternen blandas med det nya som pumpas in (samma sort och motsvarande kvalitet), blandningen ska då hålla sig inom spec för att få pumpas ut till bil.
 
F

F.d. 59031

Guest
Sv: Svåstartad husbil

Du kanske kan kontakta "Bestliner" här på forumet.
Han hade liknande problem med sin 2012 3liters

Tror problemet ligger i mjukvaran (?)

sök efter partikelfilter fiat här på forumet så får du läsning i många timmar.
För att få en effektiv rening av partikelfilter kör bilen på 3 ans växel 60 km i 15 menuter:spinny:
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
723
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Svåstartad husbil

Det där med svårstartad 3.0 har även min svåger, en -07 så inget partikelfilter, är motorn varm eller varmt väder så är det 2 - 3 startförsök innan den kommer igång, kall väderlek eller motor inga problem.

Bränslefilter bytt, mjukvaran kollad hos lokala Fiat-experten i Karlstad, insugsspjället är bytt av tidigare ägare.

Orsaken till problemet fortfarande okänt.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Sv: Svåstartad husbil

Precis så på min 2007:a med samma motor men som jag skrivit tidigare tycks det blivit klart bättre efter bytet av bränslefiltret och dieselleverantör.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Svåstartad husbil

En egendomlighet som jag råkade ut för när jag skulle dra igång 2.8 HDI:n i Arca för första gången, var att den inte startade alls.

Eftersom den startat 3 månader tidigare, och inget hade ändrats, förutom att drivelinen befann sig i en annan fordon, blev man ju lite fundersam. :wideeyed:
(Naturligtvis hade jag min special diesel i tanken, men det räknas ju liksom inte som felkälla hos mig)
Man dubbelkollar allt osv. Sedan kom jag på att visst hade jag ändrat något, nämligen bränslepumpen i tanken var ersatt med en annan pump utanför tanken. Skillnaden var vid närmare undersökning att originalpumpen ger tryck kring 2kg/cm och den nya kring 0.6 kg/cm.
När jag satte dit originalpumpen ( fick faktiskt byta tanken också) så startade den direkt, utan minsta tvekan.

Lite egendomligt, tycker jag. De äldre dieslarna som jag tidigare kämpat med har ju ingen förpump och de går ju bra, även efter soppa torsk, bara systemet är tätt. Att moderna commonrail system kräver så hög starttryck i bränslet för att komma igång, var en nyhet för mig. Det möjliggör ytterligare en felkälla vid startproblem som en gammal skruvare inte har på kartan, men skall nu lägga dit. Pumpen är förresten en finmekanisk underverk, en skruvpump, av kvaliten i materialet och utförandet bedömma så är den tysk tillverkad.

Knappast aktuellt i det här fallet då problemen uppstår med varm motor. Skall man gissa vilt, så tror jag att systemet använder mindre bränsle för varm motor än för kall motor, och den inställningen borde ändras några snäpp..
 

SMEDBY

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2306
Medlemskap
2026
Sv: Svåstartad husbil

Vi har en husbil med robotiserad automatlåda. Förra året fick vi problem att starta med varm motor. Väntade vi någon timme startade bilen igen. Verkstaden i Sverige kunde inte hitta något fel utan bytte startspärrantennen i nyckeln och det hjälpte inte. Problemet ökade successivt och till slut fungerade det inte med kall motor heller. Det visade sig att hydraulpumpen till växellådan inte kunde leverera tillräckligt tryck när oljan var varm. Detta tryck ingick i startspärren. Efter byte av denna pump fungerar allt och felet har inte uppstått igen. (Bytet skedde i Rijeka i Kroatien under vår vinterresa 2014.)
Hälsningar SMEDBY
 
Toppen