• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat 3.0 stryper sig själv

F

F.d. 54683

Guest
Husbilen byggd på Fiat Multijet 3.0 har ibland en tendens att strypa sig själv. Det händer oftast när jag stannat eller kört sakta. När jag sedan växlar om och ska öka farten verkar den strypa sig, antingen får den fel luftblandning eller för lite bränsle. Den blir orkeslös, men går sakta framåt. Det går dock inte att öka gaspådraget. Efter kanske 30 sekunder är det över och den går då för fullt igen utan problem. Även om det sällan inträffar så är det trista att detta naturligtvis händer när det är som olämpligast. Någon som känner igen symptomen och kan tipsa om åtgärd vore jag tacksam.

Bränslefilter är nybytt, kan jag tillägga.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
723
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Fiat 3.0 stryper sig själv

Det finns ett elektroniskt styrt luftspjäll i insuget som kan " hänga " sig ibland, detta gäller framför allt de äldre modellerna där man bytte ut spjället p.g.a. det fastnade i stängt läge, fast man kan undra om om de nya spjällen till och från har samma problem eftersom min svåger har en 3.0 som är segstartad när det är varmt trots att spjället är bytt.

Kan även vara så att insugsluften är för varm direkt efter start vilket ger dålig fyllning av luft i motorn vilket gör motorn svag innan lufttemperaturen gått ned.
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Fiat 3.0 stryper sig själv

Det finns ett elektroniskt styrt luftspjäll i insuget som kan " hänga " sig ibland, detta gäller framför allt de äldre modellerna där man bytte ut spjället p.g.a. det fastnade i stängt läge, fast man kan undra om om de nya spjällen till och från har samma problem eftersom min svåger har en 3.0 som är segstartad när det är varmt trots att spjället är bytt.

Kan även vara så att insugsluften är för varm direkt efter start vilket ger dålig fyllning av luft i motorn vilket gör motorn svag innan lufttemperaturen gått ned.

Tack för svar.

Jag kanske ska lägga till att årsmodellen är 2008. Den startar alltid perfekt och kanske är det spjället - hur kan man avgöra det?

Jag har en känsla av att om man håller gasen still och låter motorn dra in nytt syre eller ny diesel "lossnar" proppen och så går det igen. Förlåt en ovetenskaplig beskrivning, men hittar inget bättre sätt att beskriva symptomen.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Fiat 3.0 stryper sig själv

Har du partickel filter kan det vara det som håller på att rensa
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat 3.0 stryper sig själv

Teorien om varm luft virker fornuftig, merker selv at akselreasjonen er dårlig ut fra en rasteplass om vi har stått en kort tid. Det slipper etter omlag ett minutt, noe som kan stemme med full tømming av intercooler og nedkjøling av denne. Men for oss kompenserer Agile for det manglende draget ved å forsinke oppveksling, får lett motoren opp i over 4000 rpm i denne korte tiden.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
723
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Fiat 3.0 stryper sig själv

Att jag tar upp varm luft beror på att jag som har en 2.5 TD -92 där luftintaget original sitter i plåten direkt över kylaren och den var extremt svag första minuterna efter raststopp p.g.a. plåten blev varm.

Flyttade luftintag ner under vänster strålkastare där den snabbt får kall luft vid start och den piggnade till rejält direkt efter start.

En modern motor har ju en massa elektronik som skall styra motorn och om insugsluften är tokvarm så blir den säkert seg eftersom den måste anpassa bränsle/luftblandningen till den höga lufttemperaturen, kanske du skall kolla var den tar in luften och se om det går att flytta luftintaget så att den får svalare luft direkt efter start.

Mmm.. får nog kolla på svågerns motor ( integrerad hb ) var intaget sitter och om det är orsaken till att den inte vill starta på direkten när det är varmt i motorutrymmet eller ute.

Edit: Om spjället är bytt bör nån Fiat-verkstad ha koll på eftersom de brukar kunna kolla upp fordons-historiken via generalagenten.
 
Senast ändrad:

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2026
Sv: Fiat 3.0 stryper sig själv

Lyser det ngn lampa på displayen,(gul motor) hade liknande problem,visade sig vara luftmassemätaren,kostnad ca1500:-+arb tot 3000:-
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025
Sv: Fiat 3.0 stryper sig själv

Har en 08 med 3.0 lit motor fick ibland inga acc när man växlar upp men
Det var pga jag kom åt bromspedalen lite lätt samtidigt vid gaspådrag.
:)
Har man en obd II läsare med programmet Multieuscan kan man gå in och
Köra gaspjället från stängt till öppet man hör hur klickar till vid fullt öppet
Med motorn avstängd.
:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Fiat 3.0 stryper sig själv

Det där med varm luft vete tusan. Inte mycket värme i luften där jag har varit. Fenomenet tycks inträda när man stannat eller kör väldigt sakta och sedan ska öka hastigheten, dock bara ibland.
 
Toppen