• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Omfattning service vid 10 000 mil

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Har en Buerstner I 710 2008 med Fiats 3,0 liters motor och robot växellådan.
Befinner mej nu i Spanien och av vissa hört att det är halva priset här mot hemma gällande service priser. Undrar därför vad som ingår i servicen hemma utöver olja och oljefilter?

Marianne och Lars
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Robot lådan oljebyte, hydraulvätska mins inte om det var byte eller kontroll av den. Samt programmering var små ändringar inte stora men märkte skillnad. Det var en egen service vid 90000 km o på nyare vid 95000 km har nog pappren/räkningen hemma men är ute nu, gjorde det för ett år sen.

Vill minnas at det var nämt i manualen för robotlådan.

Leif
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Har en Buerstner I 710 2008 med Fiats 3,0 liters motor och robot växellådan.
Befinner mej nu i Spanien och av vissa hört att det är halva priset här mot hemma gällande service priser. Undrar därför vad som ingår i servicen hemma utöver olja och oljefilter?

Marianne och Lars

Har precis kollat upp det. Har en 3,0 liters 2013 med robotlåda som skall in på service för första gången nu efter 2 år. (2 år eller 4800 mil)
Fick besked att man byter olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter och kupéfilter till det facila priset av 7576 SEK på Hedin bil i Burlöv. Man kollar också ett antal punkter, vilka vet jag inte. Ringde då till en Fiatverkstad i Husum i Tyskland och beställde samma service där eftersom vi skall dit, för de ville ha 300 € max för exakt samma sak. Lätt val om man har vägarna förbi.

//Evanders
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Har precis kollat upp det. Har en 3,0 liters 2013 med robotlåda som skall in på service för första gången nu efter 2 år. (2 år eller 4800 mil)
Fick besked att man byter olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter och kupéfilter till det facila priset av 7576 SEK på Hedin bil i Burlöv. Man kollar också ett antal punkter, vilka vet jag inte. Ringde då till en Fiatverkstad i Husum i Tyskland och beställde samma service där eftersom vi skall dit, för de ville ha 300 € max för exakt samma sak. Lätt val om man har vägarna förbi.

//Evanders

Tack för tipset, vad heter Fiatverkstaden som Du talade med?
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Har precis kollat upp det. Har en 3,0 liters 2013 med robotlåda som skall in på service för första gången nu efter 2 år. (2 år eller 4800 mil)
Fick besked att man byter olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter och kupéfilter till det facila priset av 7576 SEK på Hedin bil i Burlöv. Man kollar också ett antal punkter, vilka vet jag inte. Ringde då till en Fiatverkstad i Husum i Tyskland och beställde samma service där eftersom vi skall dit, för de ville ha 300 € max för exakt samma sak. Lätt val om man har vägarna förbi.

//Evanders

Tror inte robotlådans service ingick.

Leif
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Kolla också om material ingår, några har fått pris på bara arbetet, sedan tillkommer materialet. Den riktiga oljan till bilar med partikelfilter är relativt dyr.
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Jag skrev fel "ursäkta" kolla i boken vid 45000 kan det vara bara kontroll med växellådan men vid 90000 är det en större service både olja o hydraulik förväxellådan.

Leif
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Med det priset skulle jag nog begära en exakt specifikation, på vad som kommer att utföras och vilka produkter som används, bara materialet ligger nog runt 1200-1500 Kr om rätt olja används (8 liter), sedan alla filter enligt spec.
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Bra tips! Jag skall noga kolla vad det är de häller i och skruvar fast.
Jag har ju trott och tror fortfarande att det är rätt grejor som används eftersom det är en Fiat Professionell verkstad men jag skall kolla det. Man vet vad det är för årsmodell och typ av motor och att det är den första servicen men de har inte frågat om chassienummer eller annat som talar om i detalj vad det är för bil.
Men som sagt, jag kollar och återkommer när vi fått allt klart.

//Evanders
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Nu är vi hemkomna från Tyskland och har fått vår Fiat Ducato Multijet 180 3,0 med Comfort Matic växellåda, som inte behöver någon service, servad hos Raudzus i Husum.

Så här blev det med alla priser i €:

Oljefilter 29,69
Pollenfilter 46,17
Bränslefilter 86,36
4 st skruvar 0,80
Dieseladditiv 12,18
Olja 8,8 liter 87,56
Packning till oljepluggen 0,76
Bromsvätska 0,5 liter 5,25
Arbetskostnad 108,60

Totalt: 449,07

(4420,65 enl. Forex idag)

I arbetskostnaden ingick justering av handbromsen så att jag inte behöver dra den genom kupétaket. (Det tog säkert 2 minuter att göra.)
Jag var med under hela servicen så jag kunde se vad mekanikern gjorde och ställa diverse frågor. Det som var lärorikt var att jag fick se var allt fanns och hur man byter ut det som byttes.

Jag hade ingen aning om var bränslefiltret satt men nu vet jag. Bakom vänster strålkastare, som måste bort. Sen var det en enkel historia. Filtret såg ut som en konservburk med 3 anslutningar på toppen och en sensoranslutning i botten. Inget skruvande alltså, bara att trycka in slangarna igen.

Här byter man bara det som behöver bytas, i mitt fall ansåg mekanikern att luftfiltret inte behövde bytas, han plockade upp det och inspekterade det noga innan han sa att det håller absolut till nästa 2-årsservice.
När han kolla luftfiltret bytte han ut de 4 philipsskruvarna till 4 rostfria torx. Det är lättare att få grepp om en torxskruv än en halvrostig philips.

För att komma år oljefilter och plugg skruvade han av plastschoket som sitter under motorn och innan han skruvade dit det igen sprutade han ett tunt vaxlager på de lackerade och olackerade delarna för att på så vis skydda dem från fastbitande smuts.

När oljan var bytt sög han ut all bromsvätska i bromsbehållaren. Efter att ha fyllt på ny vätska trycksatte han bromsbehållaren via påfyllningshålet och
därefter anslöt han nipplarna vid varje hjul till en burk och öppnade nippeln så att all luft försvann. Det bubblade en del i burken. Detta gjordes vid varje hjul.

När detta var klart sänktes bilen till marken igen och samtliga hjulbultar kontrollerades med en momentnyckel.
Samtliga gångjärn på hyttdelen smordes med ett vitt skumliknande medel och samtliga nyckelhål på utsidan av husbilen fick en liten dos smörjmedel. Oljan kladdar inte och nyckeln är helt torr men låsen går som smort.

På tal om olja så hade han på en ytterst liten klick av någon blåaktig gegga på varje skruv som gängade in mot en metallmutter eller gänga.

Jag frågade var partikelfiltrets sensor sitter och han förklarade att man haft problem med denna förb-de sensor, vi är inne på vår tredje.
Han pekade på röret efter partikelfiltret och visade på att det går ner i en liten böj. Kör man kortare sträckor kan det bildas kondensvatten i denna böj och för att förhindra detta vatten att komma in i ljuddämparen så borrade han ett 3 mm hål i krökens lägsta punkt, då har det en möjlighet att rinna ut. Jag blev lite skraj med hål i röret men han sa att det gör man med alla Ducatos. Vid sidan av vår stod det en sprillans ny bil som man också borrat hål i.

Efter att allt var bytt och kollat anslöt han bilen till en dator och kollade igenom det som går att kolla för att se om det finns eller fanns några felkoder eller annat skumt. Nu är den nollställd eller hur man nu skall säga.
Jag misstänker att om man gör all service själv, vilket inte är svårt, så har man inte det program som behövs för att gå igenom allt det elektroniska som kanske behöver justeras.

Priset blev lite mer än de max 300 € man sa men hos Fiat i Burlöv skulle det alltså kosta 7576 SEK och då vet jag inte om man bytt bromsvätska. Däremot hade man garanterat bytt luftfiltret.

Kan också nämna att samtliga filter kom från obrutna Fiat originalkartonger.
Oljan står det på räkningen att det är 5W40 Total Quarz INEO MC3.
Läs mer här: https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=632

Bromspedalens spel är nu efter bromsvätskebytet och luftningen nära noll. Det räcker att trampa ytterst lite på pedalen så bromsar man effektivt. Mekaren kollade givetvis samtliga belägg också.

Innan vi fick bilen tog verkmästaren en 5 minuters provtur och väl tillbaks så var det ner på alla fyra för att inspektera att allt såg bra ut och att allt fungerade.
Passade på att fråga mekanikern om man har eller har haft problem med Comfort Matic-lådan men det har man inte haft, han kollade för säkerhets skull med en kollega också.

Långt blev det men vi är mycket belåtna med denna service som tog 1,5 timmar.

//Evanders
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Det där knepet med att borra hål i röret skulle nog många Fiatägare/verkstäder bli glada över att få veta mer om:)
Speciellt efter alla problem som några har fått dras med:(
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Nu är vi hemkomna från Tyskland och har fått vår Fiat Ducato Multijet 180 3,0 med Comfort Matic växellåda, som inte behöver någon service, servad hos Raudzus i Husum.

Så här blev det med alla priser i €:

Oljefilter 29,69
Pollenfilter 46,17
Bränslefilter 86,36
4 st skruvar 0,80
Dieseladditiv 12,18
Olja 8,8 liter 87,56
Packning till oljepluggen 0,76
Bromsvätska 0,5 liter 5,25
Arbetskostnad 108,60

Totalt: 449,07

(4420,65 enl. Forex idag)

I arbetskostnaden ingick justering av handbromsen så att jag inte behöver dra den genom kupétaket. (Det tog säkert 2 minuter att göra.)
Jag var med under hela servicen så jag kunde se vad mekanikern gjorde och ställa diverse frågor. Det som var lärorikt var att jag fick se var allt fanns och hur man byter ut det som byttes.

Jag hade ingen aning om var bränslefiltret satt men nu vet jag. Bakom vänster strålkastare, som måste bort. Sen var det en enkel historia. Filtret såg ut som en konservburk med 3 anslutningar på toppen och en sensoranslutning i botten. Inget skruvande alltså, bara att trycka in slangarna igen.

Här byter man bara det som behöver bytas, i mitt fall ansåg mekanikern att luftfiltret inte behövde bytas, han plockade upp det och inspekterade det noga innan han sa att det håller absolut till nästa 2-årsservice.
När han kolla luftfiltret bytte han ut de 4 philipsskruvarna till 4 rostfria torx. Det är lättare att få grepp om en torxskruv än en halvrostig philips.

För att komma år oljefilter och plugg skruvade han av plastschoket som sitter under motorn och innan han skruvade dit det igen sprutade han ett tunt vaxlager på de lackerade och olackerade delarna för att på så vis skydda dem från fastbitande smuts.

När oljan var bytt sög han ut all bromsvätska i bromsbehållaren. Efter att ha fyllt på ny vätska trycksatte han bromsbehållaren via påfyllningshålet och
därefter anslöt han nipplarna vid varje hjul till en burk och öppnade nippeln så att all luft försvann. Det bubblade en del i burken. Detta gjordes vid varje hjul.

När detta var klart sänktes bilen till marken igen och samtliga hjulbultar kontrollerades med en momentnyckel.
Samtliga gångjärn på hyttdelen smordes med ett vitt skumliknande medel och samtliga nyckelhål på utsidan av husbilen fick en liten dos smörjmedel. Oljan kladdar inte och nyckeln är helt torr men låsen går som smort.

På tal om olja så hade han på en ytterst liten klick av någon blåaktig gegga på varje skruv som gängade in mot en metallmutter eller gänga.

Jag frågade var partikelfiltrets sensor sitter och han förklarade att man haft problem med denna förb-de sensor, vi är inne på vår tredje.
Han pekade på röret efter partikelfiltret och visade på att det går ner i en liten böj. Kör man kortare sträckor kan det bildas kondensvatten i denna böj och för att förhindra detta vatten att komma in i ljuddämparen så borrade han ett 3 mm hål i krökens lägsta punkt, då har det en möjlighet att rinna ut. Jag blev lite skraj med hål i röret men han sa att det gör man med alla Ducatos. Vid sidan av vår stod det en sprillans ny bil som man också borrat hål i.

Efter att allt var bytt och kollat anslöt han bilen till en dator och kollade igenom det som går att kolla för att se om det finns eller fanns några felkoder eller annat skumt. Nu är den nollställd eller hur man nu skall säga.
Jag misstänker att om man gör all service själv, vilket inte är svårt, så har man inte det program som behövs för att gå igenom allt det elektroniska som kanske behöver justeras.

Priset blev lite mer än de max 300 € man sa men hos Fiat i Burlöv skulle det alltså kosta 7576 SEK och då vet jag inte om man bytt bromsvätska. Däremot hade man garanterat bytt luftfiltret.

Kan också nämna att samtliga filter kom från obrutna Fiat originalkartonger.
Oljan står det på räkningen att det är 5W40 Total Quarz INEO MC3.
Läs mer här: https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=632

Bromspedalens spel är nu efter bromsvätskebytet och luftningen nära noll. Det räcker att trampa ytterst lite på pedalen så bromsar man effektivt. Mekaren kollade givetvis samtliga belägg också.

Innan vi fick bilen tog verkmästaren en 5 minuters provtur och väl tillbaks så var det ner på alla fyra för att inspektera att allt såg bra ut och att allt fungerade.
Passade på att fråga mekanikern om man har eller har haft problem med Comfort Matic-lådan men det har man inte haft, han kollade för säkerhets skull med en kollega också.

Långt blev det men vi är mycket belåtna med denna service som tog 1,5 timmar.

//Evanders
Tack för en fantastiskt beskrivning det gör slut på alla eventuella spekulationer om hur service görs och olja vilken som man skall ha. Kanon tyskarna är i framkant i det mesta.
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Kom på en sak om servicen.

Jag glömde tala om att pollenfiltret byttes när mekanikern ändå hade rivit ut hela det stora handskfacket/kartfacket mitt på instrumentbrädan. Det som satt i såg ganska grått ut så jag bad honom att byta det.

Vidare så kollade han luften i samtliga hjul och såg till att det var 5,5 i alla däck.

Det dieseladditiv som står på räkningen hade jag inte bett om men när jag frågade vad det var så sa man att man alltid tillsatte det till bränslet vid en 2-års service. Fick se flaskan och det verkade vara någon typ av rengörande undermedel (Typ STP).

//Evanders
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Vad väger din bil då han pumpade in 5,5 kg i däcken?
 
Sv: Omfattning service vid 10 000 mil

Jag lämnar alltid in bilen på Ali Motor i Alicante. Mycket skickliga. Arbetskostnaden är 45 €/h. Det är en stor Fiat Professional verkstad.
 
Tillbaka
Toppen