Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ni som vet , min bil 13 Euro 5 lilla motorn Fiat är reg för 238 g/km. Är detta rätt uppgift elller skall jag hämta C o C intyg från tillverkaren?
7 700 i nya skatten!
Jag tycker att du betalar ca 2500 kr för mycket. Jag har Fiat -13 med 148 h motor HB 3840 kg och betalar idag 5170 kr. Men att få tag i en Coc dokument från Fiat har visat sig vara helt omöjligt ... läs mer här:http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/633141
7725:- får jag det till, dom kanske avrundar lite.
Enl. Transportstyrelsenens formel så betalar du för ett CO2 utsläpp på ca 189 g/km, d.v.s. ett bränsleförbrukning på 0,7 liter/mil blandad körning.
Hur har du lyckats få så låg bränsleförbrukning?
"Grandfather's right" innebär att det i nya lagar och förordningar görs undantag för dem som sedan tidigare har följt andra (lindrigare) bestämmelser.
Minst 2 sådana undantag är aktuella i husbilssammanhang:
1) Före 1/7 1996 fanns ingen viktbegränsning för B-behörighet. Den som har ett B-körkort utfärdat före detta datum, och som aldrig varit återkallat, får fortsätta köra personbilsregistrerade fordon oavsett totalvikt.
2) Före 1/5 2006 betalades en viktbaserad fordonsskatt, men vid nämnda datum infördes en utsläppsbaserad skatten (samtidigt infördes begreppet "Pb2"). För de fordon för vilka det tidigare betalats en viktbaserad skatt, fortsätter man att göra så. För övriga fordon betalas en utsläppsbaserad skatt - och hur den sistnämnda beräknas, har ändrats några gånger.
Vid varje ändring har utsläppsvärdet för "brytpunkten" sänkts, vilket ansetts vara ett incitament för konsumenterna att välja bränslesnålare fordon.
Lite mer info: Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund
Fiat skickar med enligt Fiat så skickar dom med Coc dokument med varje chassi som dom säljer till HB tillverkaren och det är chassits CoC dokument som ska lämnas till Tanbortstyrelsen vid nu registrering/ eller efterhand om man lyckas får taki det.
Beträffande CoC-dokument och CO2-utsläpp:
CoC betyder "Certificate of Confirmity" - alltså "Intyg om överensstämmelse". Med detta dokument intygar fordonstillverkaren att en viss fordonsindivid överensstämmer med typningsexemplaret.
Självklart kan inte basfordonstillverkaren (t.ex. Fiat) utfärda ett CoC-dokument för en husbil tillverkad (och typad) av något annat företag.
För husbilar (samt ambulanser och likbilar) finns inga krav på att deklarera CO2-utsläppet i samband med typningen. (Detta på grund av att testförfarandet är ytterst kostsamt, och därmed skulle höja priset på varje fordon högst avsevärt.) Någon uppgiftom CO2-utsläpp finns således normalt inte på ett CoC-dokument för en husbil.
För den händelse ett sådant finns, har man "lånat" utsläppsvärdet för basfordonet, vilket knappast kan vara ett korrekt förfarande.
Helt riktigt att Fiat skickar med ett CoC-dokument på varje fordon de levererar, det är de ju tvingade att göra.
MEN: Detta CoC-dokument gäller basfordonet i det skick det lämnar Sevel-fabriken.
För varje förändring som görs därefter (t.ex. "hopparning" med ett Al-Ko-chassi, eller en påbyggnation av en husbilstillverkare) skall ett nytt CoC-dokument utfärdas.
Så länge inte några utsläppsprover gjorts på fordonet i det skick som framgår av det slutliga CoC-dokumentet (alltså med den färdiga påbyggnationen), kan inte något CO2-utsläpp deklareras.
Att för en husbil ange det ursprungliga utsläppet, som gäller det "nakna" basfordonet, måste vara helt felaktigt.
Jag har varit kontakt med transportstyrelsen och dom godkänner detta .. Varför sänkte dom skatten på våran och flera andras bil när dom fick rätta dokument och flera andra märken som redan från början vid ny registrering får det rätta lägre skatt just pga att dom har fått rätt dokument ?.. enl. dom så är modern avgasrening så effektiv att utsläppet ökar så marginellt efter påbyggnad av husdelen att dom godkänner det.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/633141
Winamp: EU 661/2009
Jag kan inte hjälpa den ordvalet som dom använder ... men dom menar att avgasrening tar hand om den ökade förbrukningen .... Du kan själv ringa eller maila till dom så får du veta hur det är och ifrågasätta deras beslut.Ökningen bör väl vara ganska exakt procentuell i förhållande till den ökade bränsleförbrukningen, d.v.s. 2-3dl milen alltså runt 30% ungefär. Marginellt?
Om det är lag på att redovisa CO2 så borde berörd tillsynsmyndighet ställa krav på att CoC dokumentet är korrekt ifyllt från sluttillverkaren av fordonet.