Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Som Hianders skriver ovan "Tag en gaständare och värm låshakarna och pressa dessa sedan mot mitten på locket".
Skulle inte ens komma på tanken att använda gaständare till detta lock.
Häggen i Umeå
Är tanken tom får det plats väldigt mycket lättantändliga gaser. Är den däremot proppfull är risken mindre, men inte helt borta.Sålänge inte tanken är tom är det ingen fara. Det är ångorna som är farliga.
/M
Som Hianders skriver ovan "Tag en gaständare och värm låshakarna och pressa dessa sedan mot mitten på locket".
Skulle inte ens komma på tanken att använda gaständare till detta lock.
Häggen i Umeå
Du skriver att du har 3 luckor på din bil och att endast en fortfarande är hel, det tycker jag är märkligt! Beror det på att Niesmann levererar sämre kvalitet på sina prylar jämfört med t.ex Hobby, mfl "billigare bilar" eller beror det möjligen på dig själv att "det du tar i förstörs på ett för Niesman oförutsett sätt"?, tycker att befintlig lösning är tillräckligt bra och genomtänkt.
Märkligt uttalande av en som jobbat så länge med utveckling. Det är ju själva låshaken som går av. Finns inget att värma och böja när den är borta. Sedan finns inget lock som reservdel. Måste köpas hela. Har tre luckor på husbilen, en är hel. Vänstra bilden hel låsanordning. Häggen i ett soligt Umeå
Du skriver att du har 3 luckor på din bil och att endast en fortfarande är hel, det tycker jag är märkligt! Beror det på att Niesmann levererar sämre kvalitet på sina prylar jämfört med t.ex Hobby, mfl "billigare bilar" eller beror det möjligen på dig själv att "det du tar i förstörs på ett för Niesman oförutsett sätt"?
Du har som jag förstår en Niesmann 2010 medan jag har en billigare(?) Hobby 2012, fö min fjärde nya husbil sedan 2003. Ingen av mina bilar har haft problem med "slika" lock/luckor, förutom den senaste Hobbyn där en av luckorna justerats med värme, självklart inte av någon oteknisk klant!
Locken för el resp vatten är identiska och de fungerar perfekt och har enligt min bedömning tillräckligt bra konstr/utförande och därmed relativt vettigt pris, dessutom finns de reservdelar - BRA VA(?)!
De båda intag som Hobbyn har för vatten/el, har identiska lock/luckor de kan dessutom köpas separat från Kama inget konstigt alls (se här; stommen för påfyllning ref K08-19A=175:- exkl lock/ lock säljs sedan helt separat ref K08-42.02=245:- det finns även ett separat låsbart lock för dem som så önskar ref K08-60A=339:-. Detta finns att läsa i Kamakatalogen och prislistan för 2014.
Skickar med några bilder där det framgår hur Hobbyns lock/intag sluter till vid vattnet och hur enkelt och vettigt det ser ut - trots det så finns det tom flera typer av reservlock!
Jag vet inte om jag håller med om att en Niesman HB är billig precis men vissa delar av t.ex inredningen eller dylikt har kanske fått nödigt hög kvalitet varvid pengarna kanske inte räckt till helheten - med ref till tanklocken i Häggens fall ... alla bilar blänker fö i okritiska köpares ögon?Man kan kanske inte kräva så hög kvalitet på dessa billiga husbilar? Det viktigaste är att köparen blir förälskad i inredningens lyxutseende.
![]()
Jag vet inte om jag håller med om att en Niesman HB är billig precis men vissa delar av t.ex inredningen eller dylikt har kanske fått nödigt hög kvalitet varvid pengarna kanske inte räckt till helheten - med ref till tanklocken i Häggens fall ... alla bilar blänker fö i okritiska köpares ögon?
Du berör det svåraste som finns Alve, att klara helheten och samtidigt ge kunderna "rätt valuta för pengarna"! Det innebär att man inte kan konstruera och leverera högre kvalitet än den som behövs men kvaliten ska ändå vara tillräckligt bra. Endast ett fåtal kunder skulle ha råd med att köpa för dyra fordon med för hög resp ojämn kvalitet öppen konkurrens om kunderna är medvetna!
De tillverkare som vill vara med i "racet" om oss kunder och överleva, måste ta fram fordon med tillräckligt bra och jämn kvalitet, vilket är betydligt svårare och mer kompetenskrävande än att "bara ösa på med pengar och onödig kvalitet" i enskilda detaljer!
Som Häggen skriver i inlägg 30 med hänvisning till resp bilder framgår klart att LOCKEN ÄR HELT OLIKA på min Hobby resp i varje fall Häggens och din Niesman! I ljuset av Knuts inlägg 34, om det är korrekt, så framstår Niesmans agerande som förvirrat och svårförklarligt.Det skulle vara intressant om du ville utveckla ditt resonemang om "onödigt hög kvalitet"
Hälsningar
N+B har to modellinjer i dag Flair og Arto (etter Hymer konsernet sa nei til videre produksjon av Clou). Det er flere detaljer hvor det benyttes forskjellig underleverandør for modellinjene. Det forundrer meg ikke om det er helt forskjellige slike deksler på Arto og Flair.