• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

  • Startad av Startad av F.d. 53065
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 53065

Guest
Vid besiktningen 19/5 så blev vår husbil ej godkänd.
Den har gått 1900 mil. K-värdet var mellan 1,0 till 1,17 vid tre försök, den rökte mycket vid uppvarvningen.
Har lämnat den till verkstad (auktoriserad fiat).
Inga felkoder finns. Ny EGR-ventil är monterad. Kemikalier är använda för att rensa ev. skit i systemet. Den saknar partikelfilter.
Grabbarna på verkstan är frustrerade när dom ej får någon felkod att gå efter.
Hoppas att vi får den före midsommar.
MVH Sören
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

:music-icon:Tanka gruvdisel så ryker det inget, så var det på den gamla goda tiden när man stälde på äldre lastbilar med sega motorer. /Bernt
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

Grabbarna på verkstan är frustrerade när dom ej får någon felkod att gå efter.

MVH Sören
---------------------------------------------------------------------------------

Hej Sören. Sorry men jag kan inte låta bli ...........

Om man ser en felkod så kan väl vem som helst byta en del så det blir ok.
Verkstäder bör väl kunna hitta och laga fel som gemene man går bet på, vad skall man annars ha dem till.

(Ligger bränsletrycket rätt ?)

Ursäkta en liten pessimist. M.v.h. JANKRO.
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

Du har kanske tysk diesel i tanken . Detta kan tydligen ställa till det.
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

Jag fick byta spridarna på min bil
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

Bilen är köpt i sverige 2011 och har bara varit till Norge ett par vändor, men jag har skämtat om talloljan i Preem mackarna som en bov. Det kanske sitter en tallekott i en av spridarna.
Sören
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

I min förra Burstner -05:a med Fiat motor fick jag efter ett antal försök att besikta bar höga K -värden. Lämnade den till EL & Disel i Linköping efter en vecka med en massa felsökning så var det bara att byta samtliga spridare , sen var allt frid å fröjd. K- värde 0.2 :)
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

Kontakta försäkringsbolaget , blir det spridarbyte blir det dyrt och maskinskade försäkringen bör träda in.
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

---------------------------------------------------------------------------------

Hej Sören. Sorry men jag kan inte låta bli ...........

Om man ser en felkod så kan väl vem som helst byta en del så det blir ok.
Verkstäder bör väl kunna hitta och laga fel som gemene man går bet på, vad skall man annars ha dem till.

(Ligger bränsletrycket rätt ?)

Ursäkta en liten pessimist. M.v.h. JANKRO.

Jag kan inte heller låta bli .
Varför i hela fridens namn bytar man en EGR ventil när man har höga K- värde ?
Byt verkstad.
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

alla bilar som är yngre än 5år och gått mindre än 8000mil omfattas av emisionsgaranti dvs fiat/ford eller vad det kan vara för bil garanterar att utsläppena ska vara korekt i minst 5år det är inget som märkesverkstäderna vill tala högt om då det kostar pengar ring fiat sverige och ställ på dom lite så kanske det ordnar sig
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

Emissions- eller avgasgarantin gäller väl inte importer? Alla mina fordon som är importerade är i vart fall friskrivna från den, även husbilen av årsmodell 2012 som importerats från Tyskland har följande tillägg i registreringsbeviset:

T31FB FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 27 § AVGASRENINGSLAGEN (2011:318)
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

Emissions- eller avgasgarantin gäller väl inte importer? Alla mina fordon som är importerade är i vart fall friskrivna från den, även husbilen av årsmodell 2012 som importerats från Tyskland har följande tillägg i registreringsbeviset:

T31FB FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 27 § AVGASRENINGSLAGEN (2011:318)

Är inte d flesta bilar importerade?
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

nej står det så på reg beviset gäller det inte i sverige men i landet där den är inporterad från det kan ju bli billigare att åka till tyskland o få tex spridarna bytta på garantin än att betala 4300kr st i sverige + arbete
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

nej står det så på reg beviset gäller det inte i sverige men i landet där den är inporterad från det kan ju bli billigare att åka till tyskland o få tex spridarna bytta på garantin än att betala 4300kr st i sverige + arbete

Har Tyskland också emissionsgaranti som man kan åberopa efter att den exporterats? Vilka villkor gäller för den?
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

garantin är ju en eu bestämmelse så den ska gälla men vad som gäller för import/export vet nog bara biltillverkaren så det är nog bara att maila fiat europa för svar
 
Sv: fiat 3,0 multijet klarar ej besiktningen

Som Micky skriver Ecopar funkar.Om verkstaden fortsätter slutar det med spridar byte med största sannolikhet .Om man inte är så P-K kan man slå lite sprit i tanken och ut och köra som en fjuttad biltjuv i en timmes tid .Hela systemet behöver sotas ur
Har man en stark motor som du gasas det inte så mycket det går bra ändå .så ut och gasa och varva ut motorn.
K-värde är oförbränt bränsle för mycket soppa heltenkelt
Kolla så du har ett friskt luffilter
Jag vet oxå folk som hällt en skvätt E85 i dieseln (85%) sprit
Det har funkat för mig och många andra.
 
Tillbaka
Toppen