• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny centralvärmepanna

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
I höstas lät jag byta ut min Webasto Dual Top centralvärmepanna till den nya Webasto Dual Top Evo 8. Detta trots att den gamla dieselpannan fungerade klanderfritt. Men det kändes ändå värt att byta. Dels pga att några medlemmar både i vår klubb och i den tyska Meinwomo har angett bekymmer med driftstörningar i den gamla modellen av panna och dels för att jag verkligen saknat möjligheten att värma med 230V. Inte minst för att vi har förhållandevis billig el här hemma (med vindkraftsandelar i överskott efter installation av bergvärme i huset). Den gamla Webasto-pannan saknade elpatron (och det går inte komplettera), medan den nya är utrustad med elpatron i två steg (1 eller 2 kW). Pannan ger maximalt 8 kW (6 kW diesel + 2 kW elvärme).

Jag lät byta pannan hos Johannsen Flüssiggas på Fehmarn (till ett betydligt bättre pris än vad som offererades här hemma, omkring 2.800 euro monterat och klart) och jag är hitintills mycket nöjd.
Pannan är mycket lätt att manövrera (ny digital självinstruerande manöverpanel/display) och går ännu tystare än föregångaren.

Den senaste veckan har jag fått prova hur långt bilen klarar sig med enbart elvärme och det är imponerande bra! Vi har i stillaliggande klarat oss med ypperlig innekomfort med 1 kW elvärme. Endast vid ett tillfälle (to morgon) kopplat in det andra steget för att snabbt höja värmen efter att vi till kvällen hade ställt ner rumstermostaten från 21* till 18*, detta vid en utetemperatur på kvällen om knappt 8 minusgrader och –11,5 på morgonen. Bilen klarade alltså att hålla full värme och varmvatten vid runt 10 minusgrader med 1 kW elpatron, men för att snabbt höja rumstemperaturen i vinterkyla krävdes 2 kW. Dieseldrift kom denna gång endast till användning under färd.

Att bilen är billig att värma beror naturligtvis på dess extrema isolering, med 47 mm PU-skum runt om (alltså även i mellanvägg och dörr till förarhuset). Men ingenting är gratis här i världen; den tjocka isoleringen gör bilen tung och dess tyngd och höjd (3½m) ger hög drivmedelsförbrukning. Även med urkopplad fyrhjulsdrift så är det svårt att komma under 1,6 l/mil.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ny centralvärmepanna

Mycket imponerande siffror. Det är nog svårt att hitta en bättre vinterbil än din.
Att den går på 1,6l/mil är ju litet högt men förståligt när man tittar på höjd och vikt.
Det kostar att ligga på topp och du slipper ju Fiat.:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny centralvärmepanna

Så är det, men sommartid går det inte många droppar diesel till pannan. När det handlar om vintercamping i fjällen så brukar jag inte försöka göra någon noggrann beräkning av hur mycket drivmedel det går per mil.

Det går ligga ute länge om man har tankat fullt, pannan förbrukar ungefär 1 dl per producerad kWh.

aake
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Ny centralvärmepanna

Hej
Varför har du dieselvärmaren på under färd ? varför har du inte bara värmeväxlaren under färd? Eller saknade den fina husbilen en värmeväxlare?
Jag kör endast med värmeväxlaren under färd.
/Vidhem
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny centralvärmepanna

Hej
Varför har du dieselvärmaren på under färd ? varför har du inte bara värmeväxlaren under färd? Eller saknade den fina husbilen en värmeväxlare?
Jag kör endast med värmeväxlaren under färd.
/Vidhem

Visst är en värmeväxlare en självklar detalj i en bil med vattenburen värme och så har jag haft det (inkluderat en 12V-pump på returledningen) i en lång rad bilar ända sedan början av 80-talet. Och eftersom Sprinter är standardutrustade med Eber tillsatsvärmare så räcker värmen till för bodelen även vid sträng kyla.

Jag funderade på att byta till vattenburen värme (i kombination med en 10 kW Eberspächer centralvärmepanna) och vår medlem JAndersB (Bengs Service i Uddevalla) har gjort detta i sin LEV när han ville byta till en modernare panna. Men eftersom mitt nuvarande system fungerar väldigt bra så känns det inte som något högprioriterat projekt. Så jämn och dragfri värme som i den nuvarande bilen har jag faktiskt aldrig haft!

Och man får alltså inte glömma att det inte är enbart gratis energi; det räcker inte med spillvärme för att värma bodelen i sträng kyla när man har en modern snål dieselmotor, tillsatsvärmaren går in redan vid någon minusgrad även om man inte har någon värmeväxlare som stjäl värme från motor och förarhus.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ny centralvärmepanna

Några kommentarer. Har som Åke skrev även vattenburen värme i min LEV, med värmeväxlare och Eber 5 kw. Nu har ju vintern varit ganska varm men på alla turer hittills har motorns värme räckt utomordentligt till att värma både sig själv och bodel. Samma på gamla Concorden, först neråt -20 och nedförsbacke behövdes tillsatsvärme för motortempen. Tror det beror på att våra tunga husbilar belastar motorn rejält.

Just nu på väg hem från 7 nätter på ställplats i Livigno, Italien, på 1840 m höjd. Ganska varmt på dagarna, runt 2-4 plus men nedåt 5-8 minus nattetid. Tankade fullt tax free när vi kom fredag och när vi åkte nästa fredag hade dual top evo 8 förbrukat 1 av 10 staplar diesel, alltså ca 10 liter. En del andra bilar sprang runt och bytte gasolflaskor...

Anders
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ny centralvärmepanna

Intressant det här med motortemp.
Kör en Caddy diesel i jobbet som har i färddatorn möjlighet att visa oljetempen. Nu är inte det här något vetenskapligt eller mätt med precisionsinstrument.

Om bilen står med dieselvärmaren på i 30 min och det är ca -5gr så har jag full värme på mätaren för vatten efter ca 8km. Kollar jag då oljetempen så är den ca55gr. Jag åker i mitt fall direkt ut på motorväg och har efter ca 2 mils körning ca95gr. Vid full oljetemp vid varmare förhållanden så ligger den på 106-108 gr.
Kan då konstatera att oljetempen som dom flesta aldrig ser inte kommer upp till rätt värde många gånger på en vinter även med dieselvärmare. Dieselvärmaren fungerar som den ska har varit tvungen att fråga om det på Möllers i Uppsala.

Kan säga att på vår husbil är vattentempen vid -5/-10 grader rätt men man undrar vad man vid vinterkörning har för oljetemp som i mitt fall utan dieselvärmare.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ny centralvärmepanna

Intressant. Dock kvarstår ju problemet att en 5kw dieselvärmare är overkill i ett fullt utbyggt vattenburet värmesystem i en husbil. Värmaren går ju bara i korta cykler eftersom vattnet blir så varmt pga små volymer och liten avkylning i konvektorerna. Hur blir det inte då i motorns ännu mindre volym.

I min Renault Espace går extravärmaren in vid kallstart men jag har aldrig sett den gå in vid normal körning.

I husbilen försökte jag få ebervärmaren, som alltså var originalmonterad som tillsatsvärmare till motorn men som nu är ombyggd till manuell drift och på bodelsslingan, att gå in och stötta motorn vid kallt väder och lång utförsbacke men den var väldigt motvillig, vattentempen i bodelsslingan var ändå så hög via värmeväxlaren från motorn så den gick i extremt korta stunder med temostatet nästan på max, eller inte alls.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny centralvärmepanna

Anders

Du har naturligtvis helt rätt i att 5 kW mer än väl räcker till. Och din energiförbrukning under veckan i Italien motsvarar ca 100 kWh, vilket stämmer tämligen väl med mina erfarenheter från vistelsen i Norge förra veckan.

Men vid dessa milda väderförhållanden skulle vi klarat oss länge även om vi hade haft gasolvärme, ett kg gasol har ett energiinnehåll på drygt 12½ kWh. Men ibland är det kallt här hemma och då är min erfarenhet att just gasolförrådet brukar vara den begränsande faktorn för hur länge man kan ligga ute.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ny centralvärmepanna

åke, vet inte om du missförstod mig. I Italien var det dual top som värmde.

Vattenburna värmen använder vi bara när vi kör alternativt vid tillgång till el för värmepatronenen.

Precis som du säger blir gasoltillgången ett problem vid längre vistelse, speciellt på otillgängliga ställen eller i länder med andra anslutningar så det var speciellt skönt att kunna stå 7 dagar utan att det märktes på dieselförrådet.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny centralvärmepanna

Nej då, Anders, det framgick klart hur du hade värmt bilen, men dieselförbrukningen skulle väl ha blivit ungefär densamma vilken av pannorna du än hade använt.

Har du installerat en separat dieseltank för värmaren ("tankade taxfree")? När jag köpte min LEV så stod valet mellan den och en nästan ny Bimobil byggd på ett terrängbilschassie från Toyota och den bilen var utrustad med två st 90L dieseltankar, en för motorn och en för drift av värmaren (en Truma Combi D6). Toyotan föll bort pga att avloppstanken förhindrade montage av dragkrok.

Jag funderade även på ett nybygge med gasolvärme och då med både en P11 och två stycken fasta gastankar om vardera 24 kg. Då skulle man stå sig ett tag, men LPG finns tyvärr inte att köpa här i Jämtland (närmaste tankställen i Sundsvall och Stjördal).

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ny centralvärmepanna

Nej, tycker inte en separat tank behövs. Så liten förbrukning och så lätt att fylla på 24/7 world wide så att säga.

Anders
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Ny centralvärmepanna

Frågan är vilket värmesystem man ska ha till en ny Plåtis? Dieselvärmare, i så fall vilket märke, eller Trumavärme? Hur ofta behöver dieselvärmaren servas?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ny centralvärmepanna

För min del är valet enkelt. Vi betraktar vår plåtis som den ultimata "frihetsbilen". Vi är , tack vare yttermåtten och utrustningen(dieselvärme och kompressorkylskåp) maximalt fria att resa och nattparkering vart vi vill.
Vi har visserligen haft lite servicebehov några gånger på vår Webasto Dual Top generation 1 men jag har förstått av bl.a. aake här på HBK att den utvecklade Evo-modellen är mycket stabilare. Har också hört positivt om Trumas motsvarighet och tänker nog testa den vid nästa bilbyte.
Egen tank ser jag inte varken behovet eller vitsen med.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny centralvärmepanna

Frågan är vilket värmesystem man ska ha till en ny Plåtis? Dieselvärmare, i så fall vilket märke, eller Trumavärme? Hur ofta behöver dieselvärmaren servas?

Gasol har sina fördelar, men för mig som ofta stannar ute lite längre under vinterförhållanden är diesel överlägset, lätt tillgängligt och mycket billigare, särskilt eftersom det inte finns något ställe att tanka LPG närmare än drygt 20 mil från min hemort (annars hade installation av en rymlig gastank varit ett frestande alternativ; gasolvärme med ett vattenburet system är ju både beprövat och effektivt).
Något behov av en extra dieseltank finns inte. Om man ser till att fylla tanken innan man lämnar civilisationen så klarar man sig länge, inte ens vid riktigt sträng vinterkyla så förbrukar centralvärmen mer än max 3-4 l diesel per dygn.

Jag har nu erfarenhet av två år med först Tumas variant av dieselcentralvärme (Truma Combi D6), vilken nu även finns att få med eltillsats och två år med Webasto Dual Top, där jag för ett år sedan bytte till varianten med eltillsats (Webasto Dual Top Evo 8). Ingen av anläggningarna har hitintills krävt service.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ny centralvärmepanna

Har haft dieselvärmare i båt i 15 år och i husbilar i 10 år. I några fall, där jag köpt äldre båt och fått äldre värmare på köpet, har en hel del service behövts. Även min nästan nya LEV 4x4 hade en värmare (Ebersp) som vägrade. Varför, jo, den hade aldrig använts. Husbilen bara körd 2 somrar och värmaren automatisk så hade aldrig behövts och "torkat" igen.

Så motionera dieselpannorna även off season (för mig sommartid för husbilens båda dieselvärmare), i båten vintertid, så är dom ganska driftsäkra även om jag skulle avstå från att köra dom dygnet runt hela vintern.

I sinom tid har dom ju några slitdelar som bör servas, kolla manualerna.

Anders
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
I höstas lät jag byta ut min Webasto Dual Top centralvärmepanna till den nya Webasto Dual Top Evo 8. Detta trots att den gamla dieselpannan fungerade klanderfritt. Men det kändes ändå värt att byta. Dels pga att några medlemmar både i vår klubb och i den tyska Meinwomo har angett bekymmer med driftstörningar i den gamla modellen av panna och dels för att jag verkligen saknat möjligheten att värma med 230V. Inte minst för att vi har förhållandevis billig el här hemma (med vindkraftsandelar i överskott efter installation av bergvärme i huset). Den gamla Webasto-pannan saknade elpatron (och det går inte komplettera), medan den nya är utrustad med elpatron i två steg (1 eller 2 kW). Pannan ger maximalt 8 kW (6 kW diesel + 2 kW elvärme).

Jag lät byta pannan hos Johannsen Flüssiggas på Fehmarn (till ett betydligt bättre pris än vad som offererades här hemma, omkring 2.800 euro monterat och klart) och jag är hitintills mycket nöjd.
Pannan är mycket lätt att manövrera (ny digital självinstruerande manöverpanel/display) och går ännu tystare än föregångaren.


Den senaste veckan har jag fått prova hur långt bilen klarar sig med enbart elvärme och det är imponerande bra! Vi har i stillaliggande klarat oss med ypperlig innekomfort med 1 kW elvärme. Endast vid ett tillfälle (to morgon) kopplat in det andra steget för att snabbt höja värmen efter att vi till kvällen hade ställt ner rumstermostaten från 21* till 18*, detta vid en utetemperatur på kvällen om knappt 8 minusgrader och –11,5 på morgonen. Bilen klarade alltså att hålla full värme och varmvatten vid runt 10 minusgrader med 1 kW elpatron, men för att snabbt höja rumstemperaturen i vinterkyla krävdes 2 kW. Dieseldrift kom denna gång endast till användning under färd.

Att bilen är billig att värma beror naturligtvis på dess extrema isolering, med 47 mm PU-skum runt om (alltså även i mellanvägg och dörr till förarhuset). Men ingenting är gratis här i världen; den tjocka isoleringen gör bilen tung och dess tyngd och höjd (3½m) ger hög drivmedelsförbrukning. Även med urkopplad fyrhjulsdrift så är det svårt att komma under 1,6 l/mil.

aake
Hej! Denna Panna låter väldigt bra. Kan man få den att arbeta som en aldepanna, alltså använda elen i första hand och starta dieselpannan om elen inte räcker till?
 
Toppen