• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Vad vill du ha sagt med detta relax?

I min värld så handlar allt om körkortsutbildning!!

För mig är det fullständigt obegripligt att någon får framföra ett fordon över 3,5 ton utan högre körkortsbehörighet än B.
Den som "gått vidare" i behörighet vet och kan regler för tunga fordon (över 3,5 anses ju vara det).

När jag läser de olika inläggen på detta forum om överlast, axeltryck och liknande så blir jag mer och mer övertygad om att det skall ställas större krav på behörighet i våra körkort.
Ja jag vet jag svär i kyrkan men fakta är fakta.

Nu kanske någon får upp ögonen mer för att en lastbilschaufför det kan alla bli som inte läst på Högskola.
Oj vad ni har fel mina vänner, är det en yrkesgrupp som skall hålla koll på mycket så är det dessa.

Köra ett fordon på 60 ton rakt fram det kan vi träna en Apa att göra, men att hantera det totalt och hålla reda på alla regler det kräver lite mer mellan öronen.

Jag blev faktiskt lite chockad när jag läste ett inlägg här där en dam tyckte det var jobbigt att hällsa på mötande HB. Och speciellt när hon som hade mindre rutin än maken körde detta 5 tons ekipage, då ansåg hon med sin bristande rutin och kunskap inte skulle ha en chans att köra och samtigt kunna hällsa på mötande med denna HB utan konsentration på väg/trafik.
Ja, har man B som högsta behörighet så skall nog allt under 3,5 ton endast vara det som får framföras med just B-kort.

OK nu får jag väl "på truten" men när jag läser inläggen här så tar jag detta.
Det är skillnad på Amatörer och Proffs oavsett gren:)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

Bruttovikten är den aktuella vikten när fordonet står på vägen, när det gäller överlast så får bruttovikten aldrig överstiga totalvikten och ev. böter beräknas utifrån godkänd lastvikt.


fordon på vägen? samma som fordon på vågen,,

vi har nåt att grunda på mina vänner:D

själv e ja färdiggrundad:D:D

också som vingen,,gammel #långchaffis#,,
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

TEX försäkringsbolaget hur ställer de sig till ersättningen om de blir inblandade?
Kram 2179

För det första måste försäkringsbolaget påvisa att överlasten orsakade olyckan, för det andra så måste de påvisa att du var medveten om överlasten, för det tredje är bilen sedan länge urlastad när man kommit till ersättningsfrågan och för det fjärde är ett par tre hundra kg överlast en skitsak som ingen bryr sig om i detta sammanhang...
 
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

ja måste ju klämma detta ock,,under alla år så har det varit,,

3500 kg max,,med ett vanligt körkort,,
både med husvagn-dragbil,,ock också husbil,,hade gränsen varit över 3500 kg så hade det krävts #trafikkort# som de hette då,,

vad hade då hänt?? jooooo,,dom hade aldrig fått sålt nåra husbilar,,hur många hade den behörigheten då??

idag har alla den!!

ock det gick såpass långt att man kunde erhålla ett c-kort,,#om nån skrev på#:p

idag helt annorlunda,,t.om.inte helt klarlagt:p

ja får tacka för en saklig diskussion,,just detta som är storheten med hbk,,over and out,,
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

För det första måste försäkringsbolaget påvisa att överlasten orsakade olyckan, för det andra så måste de påvisa att du var medveten om överlasten, för det tredje är bilen sedan länge urlastad när man kommit till ersättningsfrågan och för det fjärde är ett par tre hundra kg överlast en skitsak som ingen bryr sig om i detta sammanhang...

Jasså du:wideeyed: Ja lev då i den tron;) I trafiken finns inte "Uppsåt". Du kan skada en person med en kniv så att denne avlider, MEN när du står där inför skranket så kan du (möjligen din Advokat) hävda att du inte "hade för avsikt" att döda personen och får då domen ändrad till "Vållande av kroppskada" möjligen i starka fall dråp.

I allt som rör trafikmål finns inte Uppsåt. Har du medvetet eller omedvetet brutit mot en trafikregel så har du inte en chans att häda utan Uppsåt.

Lycka till vinner du ett trafikmål i Rätten och hävdar "Inte uppsåt" grattis du blir nog berömd:)
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

För det första måste försäkringsbolaget påvisa att överlasten orsakade olyckan, för det andra så måste de påvisa att du var medveten om överlasten, för det tredje är bilen sedan länge urlastad när man kommit till ersättningsfrågan och för det fjärde är ett par tre hundra kg överlast en skitsak som ingen bryr sig om i detta sammanhang...
Vad du glömde var rättegången fällande dom.
=============================
Hej på dig nu är du regelt BLÅ ögd det du påstår är att vara vårdslös med sanningen
Försäkrings bolagets skadereglerare går på vad polisens och den tekniska undersökninger ger om vad som var orsaken till olyckan.
Om domstolen väljer en fällande dom får ni inte tro att försäkringsbolagets representant arbetar för er NEJ de arbetar för att slippa betala var så säker.
De kan utan vidare vägra betala och då blir det du som får stämma försäkringsbolag det brukar ju bli så illa att förloraren får stå för hela kalset.
Eller en förlikning vem blir förloraren då tror du?
Kan det bli du?????
:wideeyed:
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Överlast

Vad vill du ha sagt med detta relax?

I min värld så handlar allt om körkortsutbildning!!

För mig är det fullständigt obegripligt att någon får framföra ett fordon över 3,5 ton utan högre körkortsbehörighet än B.
Den som "gått vidare" i behörighet vet och kan regler för tunga fordon (över 3,5 anses ju vara det).


Det var nog en gång på 80-talet som man kunde få ett C.-kort genom att visa upp ett papper om lastbilskörning ett visst antal mil.
Själv ansåg jag att jag aldrig skulle behövde köra lastbil för att klara livhanken, fast jag hade en del lastbilsmil i bagaget. En av mina grabbar som däremot knappast har suttit i en lastbil fick ett C-kort.
Så det där med att kompetens hör ihop med bokstaven på kortet tror jag inte ett dugg på.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Jasså du:wideeyed: Ja lev då i den tron;) I trafiken finns inte "Uppsåt". Du kan skada en person med en kniv så att denne avlider, MEN när du står där inför skranket så kan du (möjligen din Advokat) hävda att du inte "hade för avsikt" att döda personen och får då domen ändrad till "Vållande av kroppskada" möjligen i starka fall dråp.

I allt som rör trafikmål finns inte Uppsåt. Har du medvetet eller omedvetet brutit mot en trafikregel så har du inte en chans att häda utan Uppsåt.

Lycka till vinner du ett trafikmål i Rätten och hävdar "Inte uppsåt" grattis du blir nog berömd:)

Jag blir mer o mer imponerad av din kunnighet...........inte bara i den här tråden.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Jasså du:wideeyed: Ja lev då i den tron;) I trafiken finns inte "Uppsåt". Du kan skada en person med en kniv så att denne avlider, MEN när du står där inför skranket så kan du (möjligen din Advokat) hävda att du inte "hade för avsikt" att döda personen och får då domen ändrad till "Vållande av kroppskada" möjligen i starka fall dråp.

I allt som rör trafikmål finns inte Uppsåt. Har du medvetet eller omedvetet brutit mot en trafikregel så har du inte en chans att häda utan Uppsåt.

Lycka till vinner du ett trafikmål i Rätten och hävdar "Inte uppsåt" grattis du blir nog berömd:)
Ja så är det vi är ju eniga till tusen.
Tyvärr har vi skrämt upp en del vänner med 3,5 tonnare med försumbar lastvikt det är ett problem det är helt säkert både äga och sälja.
Men kanske har vi fått en del till eftertanke.
2179:music-icon::wub::wideeyed:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

Vad du glömde var rättegången fällande dom.
=============================
Hej på dig nu är du regelt BLÅ ögd det du påstår är att vara vårdslös med sanningen
Försäkrings bolagets skadereglerare går på vad polisens och den tekniska undersökninger ger om vad som var orsaken till olyckan.
Om domstolen väljer en fällande dom får ni inte tro att försäkringsbolagets representant arbetar för er NEJ de arbetar för att slippa betala var så säker.
De kan utan vidare vägra betala och då blir det du som får stämma försäkringsbolag det brukar ju bli så illa att förloraren får stå för hela kalset.
Eller en förlikning vem blr förloraren då tror du?
:wideeyed:
2179:music-icon:

Suck. Vilken nonsens du skriver. Du har ju ingen aning om hur det fungerar...
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

I min värld så handlar allt om körkortsutbildning!!

Den som "gått vidare" i behörighet vet och kan regler för tunga fordon (över 3,5 anses ju vara det).

Detta är ett ämne som engagerar som vi kan se av strängens längd och jag tycker mig märka en viss pajkastning, men strängen handlar om överlast och det är precis samma regler för en vanlig personbil som det är för husbilar och lastbilar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Hallå gubbar! (För av nån anledning är det ofta väldigt lite kvinnor i de här lite irriterade diskussionerna! :) )

En trafikolycka klassas mycket av det arbete som poliserna på platsen genomför. Det händer regelbundet att frågan om ett visst förhållande, exempelvis öveträdelse av maxlast, skulle kunnat påverka olycksförloppet. Då vägs och utreds de förhållandena på plats av polis på platsen. Det händer också att fordon tas i beslag för att närmre utreda ett förhållande med hjälp av expertis. Polisens utredning ligger dock i första hand till grund för bedömning av eventuellt trafikbrott eller förseelse.

Försäkringbolagen tar del av polisrapporten. Ser de att det finns oegentligheter eller något annat som inte är normalt, gör de egna bedömningar och/eller egna utredningar. Visst är försäkringsbolagen ibland restriktiva med ersättning om det finns förhållande som inte är klara. Men tro inte att de bara kan neka ersättning för förhållande de kan bevisa!

Det finns flera fall där polisens utredning har friat från trafikbrott eller förseelse men där försäkringsbolagen ändå valt att inte betala ut ersättning eller reducerat ersättning. Så polisens och försäkringbolagens utredningar kommer inte alltid till samma slutsats.

Sedan kan 300 kilo "överlast" på ett ädre husbilschassi vara en katastrof Ulf, oavsett vad du tycker.

Jag förstår ärligt talat inte varför vi ska bagatellisera det här. Det kan få ekonomiska konsekvenser för den som drabbas men det kan också få konsekvenser för trafiksäkkerheten.

Men huvudssaken nu gubbar, det är att hyfsa debatten, tycke jag.

DET MÅSTE VÄL VARA NÅN JÄVLA ORDNING ÄVEN I EN HUSBILSKLUBB! :D

Ha de bra!
:-/<rister
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Detta är ett ämne som engagerar som vi kan se av strängens längd och jag tycker mig märka en viss pajkastning, men strängen handlar om överlast och det är precis samma regler för en vanlig personbil som det är för husbilar och lastbilar.

Det var något nytt här. Nyligen upplystes vi om att på en PB finns inte max axeltryck uppgivet. Men på en LB är detta preciserat nogrant, och den lede tar dig i en vägkontroll om du har en LB regad bil som har "rätt" totalvikt men felfördelad last:wink:

Jo du det är skilland på PB och LB av någon outgrundlig anledning, kanske för att PB det kör pleti och kleti även de "som bestämmer" och då skall det tydligen inte vara fel att ha hela tygnden fram eller bak på axlarna:)

I med hela semesterutrusningen i bagaget, fullt med ungar i bilen bakändan hasar i vägbanan och bilen har fått världen lättaste servo men knappast väggrepp på framhjulen men vad då det betyder väl inget:rolleyes:

Nej då är det skilland om det körs en HB som kanske har 50 kg för mycket på bak/framaxeln ujanemej villken fara detta fordon utgör på våra vägar:wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

DET MÅSTE VÄL VARA NÅN JÄVLA ORDNING ÄVEN I EN HUSBILSKLUBB! :D

Ha de bra!
:-/<rister

Håller helt med dej! Dessa överdrivna påstående om körkortsindragningar och uteblivna ersättningar vid en olycka pga några hundra kilo för mycket har gått för långt!!!
Detta är inget allvarligt brott och med en vettig överlastberäkning (på totalvikt isf lastvikt) inte värre än att köra 10 km/h för fort! :)
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Vingen3- det är klart att det finns en totalvikt även på personbilar och bruttovikten får inte överstiga totalvikten, då åker du på överlast.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

OK Ulf! Men nu tillåter ju inte trafiklagstiftningen oss att ha egna bedömningar av gällande regelverk. Du skulle kanske starta upp någon fond för dem som ändå åker dit för överträdelse av maxlast, pga din inställning.

Sedan underskattar du försäkringsbolagens bedömningsgrunder, det kan bli ändå dyrare.

Men jag gillar din debattnivå! :)

:-/<rister
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

OK Ulf! Men nu tillåter ju inte trafiklagstiftningen oss att ha egna bedömningar av gällande regelverk. Du skulle kanske starta upp någon fond för dem som ändå åker dit för överträdelse av maxlast, pga din inställning.

Sedan underskattar du försäkringsbolagens bedömningsgrunder, det kan bli ändå dyrare.

Men jag gillar din debattnivå! :)

:-/<rister

Jag respekterar dej för din inställning oxå!
Men skall vi vara helt ärliga så är sannolikheten för att polisen eller försäkringsbolaget skall väga ditt fordon efter en inträffad olycka lika med 0. Dessutom är det omöjligt att väga de passagerarna du har med dej...
Att följa hastighetsgränserna, köra nykter och hålla bilen i perfekt skick är mycket viktigare än några hundra kilo hit och dit på en 3,5 tons bil! :)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Vingen3- det är klart att det finns en totalvikt även på personbilar och bruttovikten får inte överstiga totalvikten, då åker du på överlast.

Ja inte har jag påstått något annat?
Men tydligen så är inte felaktigt axeltryck något du blir bötfälld för på en PB. Axeltryck på finns inte ens uppgivna i Bilregistret för en PB. Möjligen en bedömning av enskild Polisman att PB,n är för baklastad/framlastad och inte trafiksäkert att famföra, vad det nu kan vara värt.

Men det är kanske inte relevant i detta med överlast, men faktum kvarstår, Kör du LB och det kan som i mitt fall vara en HB -98 totalvikt 3400 kg men klassad som LB att jag måste tänka på axeltrycket förutom totalvikten medan samma kombination klassad som PB II inte behöver göra detta vid en vägning:wideeyed:

Var ligger logiken?
 
Senast redigerad av en moderator:

birkeben

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
3196
Medlemskap
2023
Sv: Överlast

Helt rätt av Knarrevik Om att köra i God Tro !
Utan annan last än fylld vattentank o Fulltankat med diesel 2 st fyllda P 11 Reservhjul. Lite mat i Kylskåpet Markis 2 lätta stolar bord lätta Sängkläder o Fritidskläder för 2 personer.
Tom Gråvattentank. Var Kabe WL 2005 regad 3500Kg 42% överlast med böter på 4000 kr.
Så har ni en sådan bil så väg upp bilen till 3850 kg intyg från Al-KO 1050 kr Bilprovningen 1250 kr. Om ni vill ha 4000 kg så får man byta Stavarna i AL-KO kostar i material ca 5000 kr plus Arbete. En plåt med data från Kabe. Vill bilprovningen ha ingen stor kostnad. Skatten blir den samma 5018 kr.
Polisen har reda på vilka som ligger på gränsen Jag fick tömma vattentanken för att köra vidare. 4000 kr Böter.
 
Toppen