• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Styrservo

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025
Har någon erfarenhet av problem med do. Min Fiat Ducato årsmodell -06 låter ljudligt vid fullt rattutslag. (Fullt rattutslag behövs ju ofta med tanke på den stora vändradien!)ORVAR
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Styrservo

Man ska aldrig styra med helt fullt utslag mot stoppet på bilar med hydrauliskt styrservo, det är inte nyttigt. Det är normalt att det väsnas lite, man kan höra hur remmen slirar och hur oljan i pumpen kaviterar när pumpen sitter och försöker styra mer fast det inte går.
Det SKA inte vara direkt skadligt, men det är inte lämpligt ändå, det belastar pumpen, packningar och övriga ingående komponenter i hydraulsystemet.

Sen är det ju frågan om hur mycket det låter, men prova att ge fullt utslag i en personbil med hydrauliskt servo så hör du ju hur det låter.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.967
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Styrservo

Tjuter den så kan remmen vara för dåligt spänd. Om det däremot "väser" så är det överströmningsventilen för hydraulpumpen som öppnar för att trycket inte skall bli för högt i systemet.
Det sistnämnda är inget att bry sig om, helt normalt. Men om du minskar kraften på ratten lte grand så försvinner ljudet utan att det påverkar svängradien.
//W
 
F

F.d. 25251

Guest
Sv: Styrservo

Jag har också en Dukato 06 och likn problem, det knackar när jag vrider ratten, och då inte bara vid fullt rattutslag, detta missljud låter endast när bilen är "kall" när bilen blir varm försvinner det.
Jag lämnade bilen på service idag, imorgon får jag besked vad det kan vara hoppas jag, någon nämde nåt om en rem som ska spännas, vad kallas den remmen??

MatteA
 
F

F.d. 25251

Guest
Sv: Styrservo

Har haft bilen på verkstad, ärthjärnan som bytte kamrem på bilen spände den för dåligt, det knackande ljud som hörs kom av att remmen kuggade över. Att ljudet försvann när den blev varm berodde antagligen på att oljan blev "flyktigare" enligt teknikern.
Han rekomenderade kraftfullt att remmen ska bytas, så det blir att försöka få till en reklamation med Meconomen som bytte remmen för 1.5 år sedan.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.967
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Styrservo

Har haft bilen på verkstad, ärthjärnan som bytte kamrem på bilen spände den för dåligt, det knackande ljud som hörs kom av att remmen kuggade över. Att ljudet försvann när den blev varm berodde antagligen på att oljan blev "flyktigare" enligt teknikern.
Han rekomenderade kraftfullt att remmen ska bytas, så det blir att försöka få till en reklamation med Meconomen som bytte remmen för 1.5 år sedan.

Har du hydrauliska ventiltryckare kan det vara dessa som låter. Det är ganska vanligt när bilen stått still ett tag. Tätar ventilen inte ordentligt i tryckaren så dräneras oljan i den, och sedan tar det ett tag innan den fylls upp.
Har remmen hoppat så så märker du det på effekten. I så fall skulle knacket komma från att kolvarna tar i ventilerna och det är inte särkilt troligt att detta försvinner när motorn är varm.
//W
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.718
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Styrservo

Aggregatremmen som driver servopumpen är en multiribb-rem (flatrem med 7 rillor) och kuggar alltså inte över men kan givetvis slira om den är för dåligt spänd.
// Göte J
 
F

F.d. 25251

Guest
Sv: Styrservo

Tack för era svar Wizard o Göte.
teknikern sa att han kollat remmen i något inspektionshål och sett att remmen "slaka" han kunde också dra åt muttern som spänner remmen vid spännrullarna.
Teknikern såg heller inga skader på remmen (men han såg ju bara väldigt lite av remmen)
om det nu är dom hydraliska ventiltryckarna, är det ett stort jobb att kolla om felet är där?
Har ni några tips på hur man går vidare? själv är jag en "nolla" på att skruva.
 
F

F.d. 3998

Guest
Sv: Styrservo

Mattea , Har du en 2,8 jtd drivs servopumpen av kamremmen (genom drev från insprutningspumpen ) skulle den vara dåligt spänd så skulle det vara motorras innan man märkte nåt i servon . Och har du 2,3 så drivs den av en multirem som har sin egen spännare .
Så jag har svårt och tro att kamrems byte skulle påverka servopumpen på det sättet du beskriver
 
F

F.d. 25251

Guest
Sv: Styrservo

Tack JaniBLD för ditt svar.
Jag har en 2.8jtd, så kammremmen kan inte påverkat mitt fel, vad tror du om Wizards diagnos ang hydraliska ventiltryckarna, eller har du någon annan ide.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.967
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Styrservo

Tack JaniBLD för ditt svar.
Jag har en 2.8jtd, så kammremmen kan inte påverkat mitt fel, vad tror du om Wizards diagnos ang hydraliska ventiltryckarna, eller har du någon annan ide.

En erfaren mekaniker hör lätt om det är en ventiltryckare som väsnas. Det är mer ett tickande ljud än ett knackande.
Problemet uppstår genom att det bildas hartser av (dålig) olja som sätter igen ventilen.
Detta problem uppstår sällan om man använder helsyntetisk olja.
Att byta ventiltryckaren är en del jobb, man måste ta bort kamaxeln ifråga.
Det kan kanske fungera med ett rengörningsmedel du tillsätter oljan.
Tickande ventiler | Motorknack | Hydraulic Valve Lifter Concentrate | Wynnsbutiken
Använder man rengörningsmedel bör man byta olja efter man kört med det ett tag.
Jag rekommenderar helsyntetisk olja. Det finns för en förhållandevis billig penning på Biltema.
Så här ser en hudraulisk ventiltryckare ut i genomskärning:
imagesCAS9ZILZ.jpg

//W
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.778
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Styrservo

I många fall räcker det på nyare motorer med ett oljebyte med helsyntetisk olja, nyttigt är också att oljetemperaturen kommer upp i motorn, vilket kanske inte är så vanligt i vårt klimat och med den lätta körning som de flesta husbilar "utsätts" för. 1A är att se till att vattentempen kommer upp till 80-90 grader, kanske genom byte till vintertermostat?!
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Styrservo

Detta kan vara av liten betydelse.MEN det kan vara så att bustningarna till fjäderbenet har för lite fett och kärvar när man svänger, dom skall glida lätt ,därav oljudet. Har varit utsatt för detta med min vanliga bil,då lät det precis så som du beskriver det hela.
:yes::yes:
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Styrservo

ORVAR du har väl kollat oljenivån i styrservo burken så att nivån ligger mellan max /min , är det för lite olja i systemet brukar det skrika å leva om vid fulla rattutslag när servopumpen pumpar torrt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Styrservo

Visst kan det knacka lite i kulorna vid fullt rattutslag i vissa bilar men om knacket kvarstår även vid normala rattutslag då är det dax att fundera på byte av drivknutar.
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025
Sv: Styrservo

Ursäkta! Jag skrev tidigare en fråga om problem med detta och har fått många bra svar! Hälsningar ORVAR (dement verkar det!)
 
F

F.d. 25251

Guest
Sv: Styrservo

Jag har nu gått till botten med mitt missljud (se tid innlägg) vad hade hänt?
Vid ett tidigare kamremmsbyte hade servisemannen misshandlat nedre och övre kamremmskåpan, driftig som han var hade han sedan försökt laga det hela.
Limmtuben kom fram, för att försöka få ihop det, när passformen inte ville stämma, så varför inte "fila" lite här o där, när inte det hjälpte, varför inte ta fram värme pistolen, mjuka upp det och forma till det hela.
inget fungerade tydligen för kamremmen tog emot skyddskåpan hur "kreativa" dom än var, slutligen den briljanta iden att slaka lite på kamremmen, då tar den ju inte emot.
Att jag märkte det hela var att remmen kuggade över ett kugghjul (jo det kan faktiskt göra det utan att motorn skär) nämligen kuggljulet som styr bränslepumpen och även STYRSERVON.
Som killen sa på FIAT, du har haft en djävla tur att inte motor skar. Så nu var jag tvungen att göra ett nytt kammremmsbyte eftersom man inte kunde avgöra om remmen tagit skada.
Mekonomen gör reklam för att dom är alla märkens märkesverksta men inte den här mekonomenverkstan.
Man är ju ganska luttrad när det gäller sk yrkesfolk, men det här bör vara ett lågvatten märke.

mattea
 
Toppen