• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Högt K-värde

EuraM

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Härryda
HBK-Nr
5324
Medlemskap
2025
Snälla hjälp någon.....

Besiktigade om min Audi A6 Avant TDI -03 diesel idag med för högt k-värde. Förra gången så hade jag 2.2, (Ska ner till 1.3) och idag landade den på 1.8. Diverse filter såsom luft-, olje-, dieselfilter är bytta. Olja är också bytt och den är "renkörd" på Autobahn utan att det tycks hjälpa. Snälla, några tips???:confused:
 
Sv: Högt K-värde

hej..detta e ett jättedilemma.ja hade exakt dina problem.de visade sej att när ja ombesiktiga på annat ställe gick den igenom. i annat fall handlar de ju om stora reparationer...så dom har utrustning som kan visa olika med stora kostnader..för kunden...helt sanslöst.....lycka till,,,.


teddi.
 
Sv: Högt K-värde

Ett gammalt knep är att blanda in upp till 25% bensin.:cool:
 
Sv: Högt K-värde

Ett gammalt knep är att blanda in upp till 25% bensin.:cool:

Menar du allvar? En kompis tankade i 5 liter bensin i sin AUDI innan han fattade vad han höll på med, fick rådet av verkstaden att suga ur all soppa och tanka diesel i fortsättningen.
Åke
 
Sv: Högt K-värde

Bensin i diesel är OK men inte diesel i bensin.
(prövade en gång i tiden med "isopropylnitrat" i bensin, inget att rekommendera. Motorn knackade nåt fruktansvärt.)
Isoproprylnitrat användes i militärflyget som startbränsle.
 
Sv: Högt K-värde

Ha Ha...

Gamla lumparminnen..
Jag körde mopeden på 10% isopropylnitrat, varvade nåt fruktansvärt.
Gick inte att stänga av med dödaren, utan man fick lägga i en växel och göra motorstopp.

Isopropylnitrat är en kemisk släkting till nitrometan, som man kör dragsters på.

/Åke
 
Sv: Högt K-värde

Hej Sloth
Du skriver om "nitrometan" som man kan blandar i Modellflyg soppan.
Jo det funkar kanon.
Mvh.




Ha Ha...

Gamla lumparminnen..
Jag körde mopeden på 10% isopropylnitrat, varvade nåt fruktansvärt.
Gick inte att stänga av med dödaren, utan man fick lägga i en växel och göra motorstopp.

Isopropylnitrat är en !
kemisk släkting till nitrometan, som man kör dragsters på.

/Åke
 
Sv: Högt K-värde

Dra ur den på låga växlar så han sotar ur ordentligt se till att varvtalet är högt så han blåser ur innan du kör in till besiktningen.:music-icon:det är inga problem att varva en modern diesel
 
Sv: Högt K-värde

Har du provat att ta ut luftfiltret. Har tiddigare haft problem med luftfilter från Biltema till en gammal mercadiesel men det löste sig med ett originalfilter.
 
Sv: Högt K-värde

Ha Ha...

Gamla lumparminnen..
Jag körde mopeden på 10% isopropylnitrat, varvade nåt fruktansvärt.
Gick inte att stänga av med dödaren, utan man fick lägga i en växel och göra motorstopp.

Isopropylnitrat är en kemisk släkting till nitrometan, som man kör dragsters på.

/Åke
Namnet var egentligen, isopropannitrat (mc25) som det stod på faten som den levererades i. Hemligheten bakom att det inte gick att stänga av motorn beror på att föreningen innehöll oxygen (syre)
Användes till att starta bland annat vår gamla Draken J35
Startmotorn till flygplanet utvecklade 360hk med en dia. av ca.250mm x 400mm.
Jag var flygmek. på F16 Uppsala med Draken som mitt flygplan.
Världens vackraste flygplan,och driftsäkraste. Långt före sin tid. Kan mäta sig med många i dag.
MVH. Gunnar S
 
Sv: Högt K-värde

Hej på min VW transporter kör jag tom tanken,
fyller på med 20-25 L RME (det finns 5% RME i all diesel).
Kör ut på motorvägen bränner rent in på bilprovningen 0 (noll) i K-värde.
Fyller upp med diesel, för mycket RME kan skada en del tätningar.
Starta INTE dieselvärmaren fören RME blandningen är slut.
Jag köper RME på Slöingelantmänn E6an mitt i Halland.
 
Sv: Högt K-värde

Hej alla glada husbilsägare,
Jag har också haft samma problem men i grunden var det en justering som måste göras K-värdet gick från 2,5 till 2,3 till 1,2 efter justeringen. Så jag har fått lära av denna historia att bara göra service där denna kontroll kan göras, alltså en firma som satsat helhjärtat och inte bara kan byta olja.(Sök under Luftfilter så kan Du se min historia)
Hälsningar
Bertil:twitcy:
 
Sv: Högt K-värde

Hej på min VW transporter kör jag tom tanken,
fyller på med 20-25 L RME (det finns 5% RME i all diesel).
Kör ut på motorvägen bränner rent in på bilprovningen 0 (noll) i K-värde.
Fyller upp med diesel, för mycket RME kan skada en del tätningar.
Starta INTE dieselvärmaren fören RME blandningen är slut.
Jag köper RME på Slöingelantmänn E6an mitt i Halland.

Låter intressant!
Tror också att bränslekvalite spelar in här. Jag kör dagligdags med så kallad lätteldningsolja, samma som bönder använder, fet och fint (och billigare) men får problem med SBP. Har prövat med en tank normal diesel före bes, men det räckte inte.
Skall pröva din REM lösning nästa gång!
25% bensin?? Vad händer? Låter det inte mysko då?
 
Sv: Högt K-värde

Hällde själv i c:a 10-15% bensin och körde c:a 3-5 minuter på 3500 varv innan besiktningen K-värde 0,2. Tidigare med enbart diesel i tanken låg K-värdet på 1,3 efter några gasningar.

Bensin var en mycket vanlig tillsats, i alla fall förr när det var "riktiga vintrar" och man ville vara säker på att få igång motorn.
Fyller man rapsolja kan man tydligen få problem med packningsmaterialet i bränslesystemet, men det är inget jag har provat.
 
Tillbaka
Toppen