• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolproblem

  • Startad av Startad av F.d. 9053
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 9053

Guest
Hej!
Efter byte av gasolflaska får vi inte gasolen att fungera. Har provat med två olika gasolflaskor så det är inte flaskan som det är fel på. Finns det någon spärr eller liknande som kan ha slagit till när den förra gosolflaskan tog slut? Tacksam för tips!
 
Sv: Gasolproblem

Er det Secumotion i bilen så finnes det 2 eller 3 grønne knapper som må holdes inne i 5 sekunder for å resette sikringen ved bytte av flaske når den gamle flasken er slutt. Start med knappen helt ute ved flasken når kranen er åpnet, fortsett med den på regulatoren. Den tredje knappen er på anlegg med automatisk overkobling mellom 2 flasker har en på hver flaske.
 
Sv: Gasolproblem

Är det möjligen så att du har en Secumotion? Det är en slangbrottssäkring från Truma.

Har du det så sitter det en grön knapp på slangen denna skall tryckas in efter att du kopplat in flaskan och öppnat kranen. Sedan sitter det en grå knapp på själva reduceringsventilen som skall tryckas in och sedan släppas ut långsamt (3 sekunder står det).
 
Sv: Gasolproblem

Tack för snabba svar! Jag har tryckt in de två gröna knappar som finns i gasolutrymmet varav den ena ska hållas intryckt minst 5 sekunder. Måste vara något annat som är felet.
 
Sv: Gasolproblem

Jag hade samma problem. Vi fick byta reducerventilen. Den gick på garantin.
Mekanikern sa att det var vanligt att dom gick sönder, han hade alltid en med sig i reserv.
 
Sv: Gasolproblem

Min gick sönder utomlands , första gången så tog jag loss den och sög och blåste i den.
Andra gången hände det som troligen händer för dig nu. Jag fick köpa en ny regulator.
Båda händelserna var i samband med att gasen tog slut! Innehåller gasolflaskerna någon bottensats av smuts?????
 
Sv: Gasolproblem

Tror at problemet kommer av den automatikken som skal stenge av gassen ved slangebrudd. Denne mekanismen holdes oppe av trykket fra gassflasken til det strømmer for mye gass pr. tidsenhet gjennom regulatoren. Mekanismen lukker og når trykket forsvinner - dette gjør også at du teoretisk kan ha flere regulatorer koblet til hver sin flaske UTEN automatisk veksling, men det kan drepe enkelte reulatorer - de låser seg i stengt posisjon.

Hvis min teori stemmer så kan det løsnes igjen ved å sette ekstra trykk på flaskesiden av regulatoren
 
Sv: Gasolproblem

Hej,hej, har du kanske som vår förra bil. Öppna kranen så det blir tryck, ta ett kraftigt tag i gasolslangen och tryck den mot flaskan,hade själv problem att hitta den säkringen, kan ju vara värt ett försök,
MVH Bosse.
 
Senast ändrad:
Sv: Gasolproblem

Detta har hänt mig också när jag vrider på kranen till en extra gasförbrukare tex varmvatten eller ugn. Kan det vara så att gastrycket plötsligt sjunker så att Secumotion slår ifrån?

Hursomhelst kan det behövas många knapptryckningar innan allt funkar igen.
 
Sv: Gasolproblem

Tack för snabba svar! Jag har tryckt in de två gröna knappar som finns i gasolutrymmet varav den ena ska hållas intryckt minst 5 sekunder. Måste vara något annat som är felet.

Jag hade stora problem på samma sätt innan jag lärde mig att den gröna knappen som det står att man skall hålla intryckt i 5 sekunder skall man istället pumpa med till dess att man känner att den liksom byggt upp ett tryck.

Har Secumotion från Truma.
 
Sv: Gasolproblem

Hej och tack för alla idéer!
I vår iver att kolla felkällor har vi nog dragit sönder gängorna på vår Truma Secumotion. Så det blir nog att byta ut den mot en ny. Verkstaden hade dock ingen sådan hemma och satte då i en annan "enklare" reduceringsventil så länge. Denna innehåller ingen slangbrottsventil men ska i övrigt ha samma funktion. Killen på verkstaden menar att denna "enklare" reduceringsventil är vanligast på svenska bilar. Tidigare när vi hade husvagn var det också en sådan reduceringsventil vi hade. Denna kopplas direkt i gasolflaskan med en vingmutter.
Nu är frågan om jag bör skaffa en ny Truma secumotion eller om jag lika gärna kan behålla den "provisoriska" reduceringsventilen? Åsikter?
 
Sv: Gasolproblem

OK, jag förstår men vad innebär det? Går den inte igenom besiktningen utan slangbrottsventil? Eller är det några problem med försäkringen? Jag inser att slangbrottsventilen har ytterligare en säkerhetsaspekt men när jag diskuterade med en husbilsverkstad tyckte de att jag kunde fortsätta med den nuvarande ventilen.
 
Sv: Gasolproblem

Kravet om slangebruddsventil gjelder innen EU/EØS området for biler registrert første gang etter 2006. For eldre gjelder det i enkelte land forbud mot åpen kran på flaskene (tuben) under kjøring.
 
Sv: Gasolproblem

Är det möjligen så att du har en Secumotion? Det är en slangbrottssäkring från Truma.

Har du det så sitter det en grön knapp på slangen denna skall tryckas in efter att du kopplat in flaskan och öppnat kranen. Sedan sitter det en grå knapp på själva reduceringsventilen som skall tryckas in och sedan släppas ut långsamt (3 sekunder står det).

Ja just minst 3sekunder.När vi köpte charisman så satt det en sådan knapp och jag höll den inne 5 sek och sen släppte jag den men det funkade inte så jag ringde Forsbergs och fick rådet att släppa lååångsamt. Det var lösningen
mvh Gert
 
Tillbaka
Toppen