• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorstopp!

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
En söndag i November, tänkte vi ta en tur i våran LMC 6400 -97, med 2,5 TD motorn. Jag rullade ner från ”nivåkilarna”, som jag brukar använda för att få lite lutning på taket, för avrinningens skull. Startade bilen, den fick gå en stund. Inga problem ! Men då jag körde iväg, ut genom grindhålet. Så stannade plötsligt motorn. Mitt i vägen ! Jag fick mala mig in till trottoarkanten, med hjälp av startmotorn. Den startade bara inte. Kollade att kamaxeln snurrade, jodå. Skönt! Den skulle vara bytt, av förrförra ägaren i Tyskland. Som tur är jobbar jag med bilar, dock brukar jag undvika ”dieselknackare” J. Men vad gör man ? När det är ens egen. Dessutom är förra ägaren en duktig bilmek, med lång erfarenhet, fast inte av diesel. Vi började med att byta filter och att lufta. Motorn gick, fast rykte väldigt , när vi gav den startgas. Så vi beslöt att kolla kamremsinställningen. Mycket riktigt ! Den stämde inte! Kamremmen hade ”hoppat” en event två kugg. Bara att börja demontera kamremskåpor o.dyl. När jag kom till nedre kåpan, märkte jag att muttern som även skall låsa remspännaren, var väldigt dåligt dragen. Det visade sig , att vid senaste kamremsbytet, så hade man lagt ”brickan” utför spännaren åt fel håll. Det är nämligen en ansats på denna , som skall ligga i hålet till kåpan. Som det varit, så hade kåpans plast, klämts ihop, så att muttern släppt, varvid remmen hade slacknat. Kanske orsakade jag en del av det, när jag rullade bakåt, och bromsade bilen, med 1:ans växel i.
Skall aldrig göra så mer! J
Nåväl ”Slutet Gott Allting Gott”. Nu sitter en ny rem där. Som jag vet när den byttes.
Enl. FIAT verkstaden, så tål motorn att kamremmen hoppar 3 kugg, sedan slår ventilerna i.
G.A.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Motorstopp!

Innebär det inte vissa risker att starta en diesel med startgas?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Motorstopp!

Det är inte bra att starta en dieselmotor med startgas beroende på att startgasen exploderar alldeles för tidigt, tänder vid komp.förhåll. 6:1 mot dieseloljan 20:1 det gör att kolven och vevaxeln kan tryckas mot rotationsriktningen vilket kan bli mycket dyrbart.
/Dakota
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Motorstopp!

Dieslar för 50år sedan funkade nog inte på samma sätt och med samma toleranser som idag. Har för mig att Bror skrivit i ngn tråd tidigare att han hade en Cheva V8 diesel? Om man läser på den stora varningsdekalen på luftintaget står det: NOTICE
Do not use starting fluids
Immediate
Engine damage can result
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Motorstopp!

Hej Dakota,
den Cheva Van jag har är en 350 bensin. 38000 mil på mätaren och fortfarande i perfekt skick. Det gäller att ha ett ordentligt batteri och ibland hjälp av motorvärmaren. Har aldrig använt startgas då behov inte förelegat men skulle inte tveka om det skulle behövas. Chevas dieselmotor baserades på bensinvarianten och kanske var lite ömtåligare. Vad vet jag? Gillar egentligen inte Chevans diesel V8 pga av dess motorljud som i mina öron låter för mycket skrammel.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Motorstopp!

Ojdå, vilket intresse för att jag testade med startgas. Jag kan lugna de oroliga. Motorn höll för det. Den största risken i sammanhanget, var nog att remmen hade kunnat hoppa nån kugg till, och orsakat motorras. Detta sagt med facit i hand.
GA
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Motorstopp!

Gm´s 5.7 liters diesel baserades på bensinmotorn i början.Men när 6.2an kom -82 var det en riktig dieselmotor. Och en varmkörd 6.2 har ett underbart ljud som skapar ett lätt beroende i mitt fall:) Men en granne skulle starta en gammal traktor med startgas vilket resulterade i att vevaxeln flög loss.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Motorstopp!

aw! Är du säker på att inte bonden tog fel på eter och nitroglycerin? :):)
GA
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Oj vad tiden går! Kan meddela att bilen fortfarande är i bruk av mig. Har bytt kamrem förra året av åldersskäl. Rem och löphjul var dock som nya. Men man vet aldrig. :)
Jag var då noga med att montera "brickan" vid remspännaren rätt.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Sv: Motorstopp!

Hej Dakota,
den Cheva Van jag har är en 350 bensin. 38000 mil på mätaren och fortfarande i perfekt skick. Det gäller att ha ett ordentligt batteri och ibland hjälp av motorvärmaren. Har aldrig använt startgas då behov inte förelegat men skulle inte tveka om det skulle behövas. Chevas dieselmotor baserades på bensinvarianten och kanske var lite ömtåligare. Vad vet jag? Gillar egentligen inte Chevans diesel V8 pga av dess motorljud som i mina öron låter för mycket skrammel.
Samma här men 36000 . Även cheva 6.5Td där jag tömt catten och chippat så har 100 hk extra. Tyst o fint går den o lagom bottenvrid. Denna sitter i Winnebago'n
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Kul när en gammal tråd blir som ny. Angående mil. 1998 köpte jag en GMC full-sice pickup, med 6,5L turbo diesel. När jag sålde den 2008 hade den rullat 24000 mil. För något år sedan kanske 2017 så av en slump gjorde jag en slagning på Blocket. Där var min gamle pickis till salu, då hade den rullat 43000 mil och låg inte annonstid ut. Hur man än körde och oavsett last så drog den lika mycket bränsle. På den tiden så vägde bilprovningen bilen och jag vet att dom skojade med mig att du får inte ha med en skiftnyckel till då den vägde 3496 kg. När den då såldes så har det runnit 77400 liter diesel igenom bränslefiltret.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hade en Isuzu Td i jobbet (privatbil) i mitten av 90-talet. Sålde den för mer än jag gett efter att ha kört 12.000mil. För några år sedan stötte jag på samma bil och kunde inte låta bli att köpa tillbaka den (500:).
Nu har den gått drygt 63000mil och rullar bra än :)
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Motorstopp!

Oj, vad många gånger vi använde startgas i lumpen:twitcy:

Körde 6 hjuliga 934:an "Disel" i lumpen , när det var skitkallt var det en behållare i hytten som man stoppade en ampull med eter i ,skruva på locket och med handpumen pumpade in det i motorn som efter ett tag började snurra och leva halv annan jävel , men det funkade och motorn tog inte stryk av det.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
men det funkade och motorn tog inte stryk av det
Utom de gånger det inte räckte. Då fick man inte pumpa in en ampull till, utan då blev det att bogsera runt den trilskande bilen på kaserngården tills den gick igång. Att det kunde vara så kallt på Gotland??!!!

/Ingvar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hade bl.a en TGB40 Scania i lumpen, den skulle värmas med blåslampa ifall utetemp. sjunkit till en viss gräns.
Minns att det var ännu svårare att få igång blåslampan än lastbilen :confused:
 
Toppen