• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hög Svansföring?

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Har din FIAT husbil hög svansföring? Ser den ut som en dragsterbil med nosen ner mot asfalten i startögonblicket likt en jakthund på spår efter villebråd? www.dohini.se i växjö byter fjädrar framtill så att framvagnen blir 5-6 cm högre.Dom använder Lesjöfors fjädrar.På min 01 kostade det 3500:- Prata med Gert-Owe om du vill ha hjälp och vad det kostar på just din husbil.

M.V.H. Göte27
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hög Svansföring?

Hej Göte, jodå vi FIAT-ägare har spårhundar. Men, blir bilen "ostadiagre" på vägen, efter ansiktslyftningen? Hur påverkas instegshöjden, blir det jobbigare att ta sig in? Kan du mäta hur högt det blev till första steget i bildelen? Kanske du även har sidobilder före och efter?
Leffe
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025
Sv: Hög Svansföring?

Hej Fia T.Jag upplever snarare att den blev mycket stadigare.Däremot kanske lite mer vägljud och det beror nog på att fjädrarna är kraftigare.Annars så blev det mycket bra verkstan har gjort många fjäderbyten på FIAT så dom kan sin sak.Insteget blev nog några cm högre men för min del klarar jag nog några dm mer utan större problem.Jag tänker prata med Gert-Owe framöver om det finns olika hårdhetsgrader på fjädrarna min husbil är ju liten och väger inte så mycket(2800kg).Bilder finns men jag har ännu inte trots många försök lyckats stoppa in några i datorn.Jag har fått info från en annan verkstad att på 07orna är hjulinst. rätt när man sätter in nya (högre) fjädrar.
M.V.H. Göte27
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026
Sv: Hög Svansföring?

Heisann!

Har 250 chassis feil hjul innstillinger?

Jeg har kjørt 2200 mil med min 250 Light, den kjører meget godt, og framdekkene er meget korrekt slitt, mao ingen slitasje hverken på kanter eller senter. Skulle det være feil på vinklene ville dette normalt frambrakt sporing/over-understyring/feil slitasje?.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hög Svansföring?

Jag har varit under och undersökt denna möjlighet. Då det endast är c:a 2-3 cm mellan fjäderpaketet och genomslagsgummit ser jag inget bra sätt att lösa sänkningen. OK om man byter fjäderpaketens infästning och samtidigt kan montera en annan lägre genomslagskudde, vore det möjligt, men aldrig så mycket som 6-7 cm.
Leffe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hög Svansföring?

Min erfaring fra forrige husbil var at før byttet til stivere fjærer foran så slo bilen ofte gjennom til gummiputen - etter byttet så løftet fronten seg ca. 5 cm og problemet ble borte. Biler med orginal Eurochassi har svært lite margin på fjæringen når de er lastet til like under teknisk maksvekt og kan ikke senkes bak. Har bilen en AL-KO lavramme så burde det ikke være behov for senking, det er mulig med full høydejustering i forbindelse med luftfjæring bak på ALKO, luft på Euro orginal er bare tillegg til stålfjærene.

Det finnes for Fiat ALKO fra 2006 mulighet for ombygging av fjæringen til full luftfjæring på alle hjul. For eldre er det ikke mulig foran.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025
Sv: Hög Svansföring?

Heisann!

Har 250 chassis feil hjul innstillinger?

Jeg har kjørt 2200 mil med min 250 Light, den kjører meget godt, og framdekkene er meget korrekt slitt, mao ingen slitasje hverken på kanter eller senter. Skulle det være feil på vinklene ville dette normalt frambrakt sporing/over-understyring/feil slitasje?.

Då är det väl inget fel på dina vinklar.Behöver det vara fel på hjulvinkeln före eller efter fjäderbyte?Jag kan för lite om hjulinst.men är det inte så att toe in är justerbar övriga är fasta.Är toleranserna i hundradelar eller i tum?Tyvärr frågade jag inte om han hade mätt hjulvinkeln före montering av nya fjädrar.För mej framstår det som i högsta grad onödigt arbete,det gör man väl efter montering av nya fjädrar.Men är du orolig eller tveksam så gör en kontrollmätning av din FIAT.

M.V.H. Göte27
 
Toppen