• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2025
Kom att under helgen tala med en husbilsägare med liknande bil som vår, Fiat Ducato 2.8TDi.
Han påstod att s.k. lastbilsdiesel gav påtagligt lägre förbrukning jämfört med personbilsdito. Jag å andra sidan menade att det var skillnad mellan olika oljebolags dieselolja angående förbrukning.
Finns det någon sanning i något av dessa påståenden, eller är vi båda "ute och reser".
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Nej, enligt en kemist (släkt) på ett oljebolag beror det på inblandningen av andra produkter, kan vara bla rapsolja. Detta påverkar verkningsgraden på bränslet. Upptäckte detta själv när jag körde i Tyskland, var så pass stor skillnad att det inte berodde på körsättet. Många har säkert upptäckt detta.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Vet att "utomlands" tar min husbil minst en deciliter mindre/milen varför????
Pilot
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Ni år nog ute på en" resa"tror jag,last/personbilsdiesel kommer från samma tank,symbolerna på pumpen är ju olika pumphastighet.
"Krutet "i dieseln är ju cetanvärldet och det skiljer sej mellan olika miljöklasser,mera miljö mlndre "krut".Således när man takade Östbränsle så kunde man få upp till 25% mer ork i motorn ,men med en enorm rök och sotutveckling som följd.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Misstror dej ej Bernt, men när jag tankat i t.ex. Tyskland så ryker inte min bil mer än jag tankat i Sverige. Diesel från öst vet jag inget om!
Mvh
Pilot
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
697
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Vet att "utomlands" tar min husbil minst en deciliter mindre/milen varför????
Pilot
Ni är ute på fel spår. Samma resonemang har det varit avseende tysk VS svensk bensin. Har sjäjv märkt en bränslebesparing på 2dl per mil vid husvagnskörning. En svensk tidning, kommer inte ihåg vilken (Aftonbadet, Expressen eller Vi bilägare) gjorde ett test för ca 15 år sedan. Testet visade ingen skillnad på vid samma körbetingelser. Förklaringen ligger i trafiksituationen. På autobahn får man "gratisskjuts" av suget bakom långtradare och att den täta trafiken åstakommer en luftström i färdriktningen.
/ Olle
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Jag håller inte med om att det ska vara en myt.
Hade i början av 90-talet en transitbuss som jag körde mycket i Polen.
Jag för bok över varenda tankning, och räknar ut förbrukningen till 3:e decimalen.
Med den Polska 94 - oktan -bensinen, hände det ibland att jag kom under 1l/mil.
Eftersom bensinen var billigare där, fyllde jag alltid upp 5 - 6 jeepdunkar och tog med hem. Förbrukningen höll sig låg så länge jag hade polsk bensin kvar, och förbrukningen var hög innan jag gjort åt den svenska bensinen på väg ner.
Calle
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
981
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Att bränsleförbrukningen minskar med tysk disel är ett faktum. Eftersom vi köpt en nu husbil har jag kollat förbrukningen efter varje tankning. Efter den första tankningen i Tyskland sjönk förbrukningen ca 10% och så fort jag tankat i Sverige var det tillbaka på det "normla" igen.

Vi har försökt undvika autobahn och inte kört så många mil där så jag tror inte på Olles förklarning med "suget" efter andra bilar, jag tror att den europeiska diseloljan är bättre.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Kom att under helgen tala med en husbilsägare med liknande bil som vår, Fiat Ducato 2.8TDi.
Han påstod att s.k. lastbilsdiesel gav påtagligt lägre förbrukning jämfört med personbilsdito. Jag å andra sidan menade att det var skillnad mellan olika oljebolags dieselolja angående förbrukning.
Finns det någon sanning i något av dessa påståenden, eller är vi båda "ute och reser".
Vad jag vet är det ingen skillnad på last- och personbilsdiesel i Sverige.
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-518857.html

OT:
Men det är ett faktum att vi har en svavelfri, miljödiesel** i Sverige som gör att förbrukningen ligger högre i Sverige.
Svensk miljödiesel ? mindre effekt och törstigare | Sveriges Åkeriföretag
Maskinentreprenörerna - Stoppa ineffektiv skattesubvention av diesel - använd pengarna till - Newsdesk
(** - Mk1 - Miljöklass 1)
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Hej.

Jag tankade Preems ACP diesel på min Hyundai Getz CRDI -06, c:a 6000 mil och upplevde stor skillnad. Motorn gick jämnare och blev märkbart villig att dra på låga varv. Marginellt lägre förbrukning.

Har inte testat på Husbilen, men till nästa resa blir det ett test.

Peter.
 
F

F.d. 4104

Guest
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Har också testat med Preems ACP-diesel. De två senaste tankningarna har jag tankat denna diesel och förbrukningen har märkbart minskat (ca 1 dl/mil) och har fått mer "ork" i motorn.
Jag kommer definitivt inte att tanka någon annan diesel i Sverige.
Är det fler som delar min erfarenhet?
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Enl. tester som Preem låtit genomföra ger standarddiesen en effektminskning på 10-15 % och deras ACP-diesel med det nya additivet inte ger någon effektminskning alls. Förklaringen sägs ligga i deras ACP-additiv som också ska ha en rengörande effekt. Jag har kört på den nya dieseln ca: 150 mil och märker en tydlig effekthöjning samt möjligen också något mindre förbrukning, det senare får visa sig efter ytterligare några 100 mil. Dessutom är priset det samma.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
967
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Efter två Europa tourer kan jag som en del andra konstatera att bilen går bättre på EU-diesel än på svensk. Bättre drag, tystare motor och minde bränsleåtgång. Dessutom luktar EU-diesel som diesel gjorde i Sverige innan miljömupparna fick fotfäste här hemma :)
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Vad jag vet är det ingen skillnad på last- och personbilsdiesel i Sverige.
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-518857.html

Heller ikke i Norge!! ( har arbeidet med drivstoffproblematikk i et oljeselskap i vel 20 år)

OT:
Men det är ett faktum att vi har en svavelfri, miljödiesel** i Sverige som gör att förbrukningen ligger högre i Sverige.
Svensk miljödiesel ? mindre effekt och törstigare | Sveriges Åkeriföretag
Maskinentreprenörerna - Stoppa ineffektiv skattesubvention av diesel - använd pengarna till - Newsdesk
(** - Mk1 - Miljöklass 1)

Forbruket kan ikke kun regnes pr km. dieselen går ikke bare med til fremdrift, men til å forflytte masse, frem/tilbake/sidevegs/ opp og ned.

Vil vel anta at du vil finne at bilen bruker mere med norsk diesel på tanken dersom du kjører i Norge. Mere energi som brukes pga stigninger og mere pga oppbremsninger pga smale og dårkige veier.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
967
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Hmmm...

Om man utgår från en punkt och återkommer till densamma tar väl med och motlut ut varandra eller jag kanske tar fel. Har hänt förr :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Forbruket kan ikke kun regnes pr km. dieselen går ikke bare med til fremdrift, men til å forflytte masse, frem/tilbake/sidevegs/ opp og ned.

Vil vel anta at du vil finne at bilen bruker mere med norsk diesel på tanken dersom du kjører i Norge. Mere energi som brukes pga stigninger og mere pga oppbremsninger pga smale og dårkige veier.
Hei Knausen 4425,

du har en poäng men försöket åkeriförbundet genomfört visar på ett högre energiinnehåll i Europadieseln vilket gynnar alla körsätt och körrutiner när man bortser från miljöeffekterna.

Jag körde för några veckor sedan Kongsberg - Hardangervidda - Bergen - Haukkeli - Kongsberg med relativt låg förbrukning. Trodde detta berodde på att dere har Europadiesel i Norge. Vilken diesel har dere i Norge?
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Det vanligste i Norge er Eurodiesel, selv om det nå skal blandes inn 5% biodiesel. Noen kjeder har 2 forskjellige kvaliteter diesel - om den andre er "renere" eller "fetere" enn standard diesel har ikke jeg oversikt over. I tillegg finnes det en avgiftsfri for landbruksmaskiner og annleggsmaskiner som er forbudt brukt i biler som kjører på landevei.

Langs kysten kan en finne stasjoner som selger solarolje, beregnet på båt - dette er en meget fet diesel, det ryker svart om en prøver denne og partikkelfilteret blir ødelagt.
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Bränsleförbrukning och dieselkvalitet

Det vanligste i Norge er Eurodiesel, selv om det nå skal blandes inn 5% biodiesel. Noen kjeder har 2 forskjellige kvaliteter diesel - om den andre er "renere" eller "fetere" enn standard diesel har ikke jeg oversikt over. I tillegg finnes det en avgiftsfri for landbruksmaskiner og annleggsmaskiner som er forbudt brukt i biler som kjører på landevei.

Langs kysten kan en finne stasjoner som selger solarolje, beregnet på båt - dette er en meget fet diesel, det ryker svart om en prøver denne og partikkelfilteret blir ødelagt.

Delvis riktig dette. Norge har Europa-kvalitet og det er etter hvert vanskelig å finne pumper uten bio-tilsetning. (Vinterstid kan du finne såkalte vinterkvaliteter med mer eller mindre innblandinger av parafin (svensk: fotogen?) for å justere kvaliteten mht voksutfelling ved lave temperaturer. Du kan ved enkelte steder få såkalt "polar-diesel" som er ca 100% parafin med tilsetning av smøremiddel for dieselpumpen.)

Men tilbake til sommeren. Avgiftsfri diesel har samme energiinnhold som vanlig diesel, men inneholder fargestoff, og er straffbart å bruke (avgiftsunndragelse). Det foretas prøvetakning fra bilens dieseltank ved kjøretøyskontroller langs veiene, og bøtenivået er ganske høyt.

Solaroljen som nevnes, nå mere kalt marine diesel, er nok "same shit new wrapping" de fleste steder i dag. Dette beror på at logistikken fra raffineri og frem til tankene på bensinstsjon eller bunkringsanlegg for båter samordnes, også mellom oljeselskapene. Enkelte selskap har gjennom tidene forsøk å markedsføre "spesialkvaliteter" som skal gi renere motorer osv. (Husker at Esso en gang hadde en kvalitet tilsatt parfyme slik at det ikke skulle lukte så ille ved tankingen. Den ble ikke lenge i markedet.) Slike kvaliteter "koster ofte mere enn de smaker", som vi sier i Norge. Årsaken til den høyere prisen ligger stort sett i økte logistikk-kostnader, og sjelden i de promillebrøkker med tilsetningstoff man bruker. Og her vil jeg nok få mange kommentarer til en slik påstand, men noen av oss tror jo også på Jomfrufødsel:).
 
Toppen