Nu när de kinesiska Peltierelementen börjar komma ner i drägliga priser kan man kanske börja använda dem i en värmedriven strömalstrare för husbilen.
Peltierelement ger alltså ström när man värmer upp dem på en sida och kyler dem på den andra sidan.
Det är tyvärr tämligen låg verkningsgrad på omvandlingen från värme till ström, sådär omkring 3-4 procent bara.
Vill man ha ut 3 Amp 15V så får man då satsa 1500W i värme, men nu kommer det fina i kråksången, blåser man in denna varma luft in i husbilen så blir det två flugor på smällen, först får man 3 Amp att ladda bodelsbatterierna med och sedan får man 1500W värme i kupén!
Man tar alltså rätt på hela effekten och ingenting går förlorat.
Den låga verkningsgraden spelar då ingen roll längre eftersom all energi tas till vara.
Har ännu inte hittat något färdigt paket att köpa på nätet men finns denna lösning klar så borde den bli väsentligt billigare än att köpa t.ex. en EFOY Direct Methanol Fuel Cell för 22000 kronor.
Sommartid är detta med Peltierelement förstås ingen bra lösning men då har man ju solcellerna på biltaket...
Peltierelement ger alltså ström när man värmer upp dem på en sida och kyler dem på den andra sidan.
Det är tyvärr tämligen låg verkningsgrad på omvandlingen från värme till ström, sådär omkring 3-4 procent bara.
Vill man ha ut 3 Amp 15V så får man då satsa 1500W i värme, men nu kommer det fina i kråksången, blåser man in denna varma luft in i husbilen så blir det två flugor på smällen, först får man 3 Amp att ladda bodelsbatterierna med och sedan får man 1500W värme i kupén!
Man tar alltså rätt på hela effekten och ingenting går förlorat.
Den låga verkningsgraden spelar då ingen roll längre eftersom all energi tas till vara.
Har ännu inte hittat något färdigt paket att köpa på nätet men finns denna lösning klar så borde den bli väsentligt billigare än att köpa t.ex. en EFOY Direct Methanol Fuel Cell för 22000 kronor.
Sommartid är detta med Peltierelement förstås ingen bra lösning men då har man ju solcellerna på biltaket...