Det intressanta med ett sånt här forum är att det ofta kommer upp inlägg som antingen har råkat ut för ungefär samma eller precis tvärtom. När man då märker att det är flera som är missnöjda tänker jag, Dit skall jag inte gå och handla. Eftersom en husbil är en produkt som är dyr och en handlare inte säljer så stort antal enheter innebär det att om t ex 10 personer som är på gång att byta husbil väljer bort ett företag p g a att man fått missnöjda kunder som förmedlat det här i forumet, innebär det en ordentlig förlust. Om en husbil säljs för 300 000 kr i snitt ger det en minskad omsättning på 3 milj kr!!!
Jag kommer personligen inte att gå till varken Östgöta camping eller Hymer center efter att ha läst hur de behandlat kunder och ev blivande kunder.
Själv har jag varit i kontakt med CBI i svedala angående en husbil jag var intresserad av. Eftersom han hade en exakt likadan husbil som jag har var det intressant att se vad han bjöd för min i inbyte. Min bil hade gått 3500 mil längre än den han hade i lager. men min hade en något högre utrustningsnivå. Att begära 267500 för den han hade i lager och erbjuda mig 160000 för min i inbyte ser jag som en ren förolämpning. När man samtidigt vet att en handlare vid en försäljning inte enbart tjänar pengar på skillnaden mellan inbyte och försäljning minus omkostnader, utan ofta tjänar lika mycket på ersättning från det finansbolag som han förmedlar en kredit för. Jag meddelade självklart handlaren att jag inte längre var intresserad.
Om handlarna tar ut oskäliga skillnader i pris mellan inbyte och försäljning innebär detatt man förlorar mycket pengar på varje byte. Med en mera rimlig nivå har man råd med tätare byten vilket skulle leda till ökad försäljning, vilket troligen skulle öka vinsten för handlarna. Man kan dock konstatera att den snålheten bedrar visheten, även om man kortsiktigt tjänar på det.
Vi kanske skulle lägga upp plats där vi kunde betygsätta handlare på några punkter hur vi blivit behandlade både före och efter köp. Det skulle nog göra en märkbar skillnad för en del handlare.
Hälsningar Jan
Förhoppningsvis är många handlare inne och läser vad som skrivs och tar åt sig och försöker skärpa sig