• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Knaus fusk med viktgräns

Nalle Bear

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
45260
Medlemskap
2026
Knaus har tydligen fuskat med hur mycket husbilarna väger
 
De är inte de första! När vi var i Portugal i 2023 mötte vi ett tyskt par från en stad var en av de största husbils-tillverkarna har sin fabrik. Han berättade att de tidigare under året stängt ned fabriken i 4 veckor pga "leveransproblem av delar", men att den riktiga orsaken var att polisen utfört en razzia då de anklagats att fuska med vikterna och att de hittats bevis för det. Tydligen fanns fler tillverkare i siktet också!
Så väg bilen innan köp och var själv närvarande vid vägningen! Lite aldrig på intyg eller liknande!
 
De tråkiga blir för de som har köpt en ”lätt” husbil som nu är för tung för deras körkort.
För att körkortet inte ska räcka till måste först bilen registreras om till ny högre totalvikt. Annars är den fortfarande 3500 kg och det blir inte olovlig körning utan överlast. En allvarlig begränsning för ägaren i alla fall.
 
För att körkortet inte ska räcka till måste först bilen registreras om till ny högre totalvikt. Annars är den fortfarande 3500 kg och det blir inte olovlig körning utan överlast. En allvarlig begränsning för ägaren i alla fall.
Jag har svårt att tro att berörda myndigheter blundar för detta utan kommer kräva in nya uppgifter, vi får se hur detta utvecklar sig under 2026.

Berörd myndighet kan dessutom åligga att husbilar skall kontrollvägas på kontrollbesiktningen och att avvikelser kräver åtgärd.
 
Jag har svårt att tro att berörda myndigheter blundar för detta utan kommer kräva in nya uppgifter, vi får se hur detta utvecklar sig under 2026.

Berörd myndighet kan dessutom åligga att husbilar skall kontrollvägas på kontrollbesiktningen och att avvikelser kräver åtgärd.
Varför skulle dom göra det, jag tror att man har viktigare saker att ägna sig åt på myndighetshåll. Så länge olycksstatistiken
för husbilar är så låg som den är nu, finns det förmodligen ingen anledning till några åtgärder. Vad vi än tycker själva är vi ett
fordonsslag i marginalen.
 
Berörd myndighet kan dessutom åligga att husbilar skall kontrollvägas på kontrollbesiktningen och att avvikelser kräver åtgärd.
Åtgärden kan väl inte bli annan än att ägaren åläggs att få ned vikten och ny vägning. Det man då kommer fram till är just då och bilen i sig ändrar sig inte till mer än användbarheten.
 
Hur hög får tjänstevikten vara på en 3.5T bil, finns det någon lägsta tillåten lastvikt.
Titta på en vanlig ställplats i Europa det är nästan bara bilar på max 3.5T på papperet, jag är övertyga om att väldigt många kör med överlast.
 
Åtgärden kan väl inte bli annan än att ägaren åläggs att få ned vikten och ny vägning. Det man då kommer fram till är just då och bilen i sig ändrar sig inte till mer än användbarheten.
Förmodligen är det lösningen, men nog så irriterande för den som har köpt ett fordon i miljonklassen.
 
Hur hög får tjänstevikten vara på en 3.5T bil, finns det någon lägsta tillåten lastvikt.
Titta på en vanlig ställplats i Europa det är nästan bara bilar på max 3.5T på papperet, jag är övertyga om att väldigt många kör med överlast.
Kravet på minsta lastförmåga i en husbil är 10xL + 10xn, där L är längden i meter och N är antalet personer bilen är godkänd för (inkl. förare).

En 6-metersbil godkänd för två personer behöver således inte ha större lastförmåga än 80 kg, och kan alltså ha en tjänstevikt på 3.420 kg.

MEN: För att bilen ska kunna användas får summan av förarens "övervikt", utöver "standardvikten" på 75 kg, och passagerarens vikt – i båda fallen påklädda – inte överstiga 80 g. Dessutom får bilen inte vara smutsig och inte ha absorberat någon fukt.

Pålle
 
Senast ändrad:
Kravet på minsta lastförmåga i en husbil är 10xL + 10xn, där L är längden i meter och N är antalet personer bilen är godkänd för (inkl. förare).

En 6-metersbil godkänd för två personer behöver således inte ha större lastförmåga än 80 kg, och kan alltså ha en tjänstevikt på 3.420 kg.

MEN: För att bilen ska kunna användas får summan av förarens "övervikt", utöver "standardvikten" på 75 kg, och passagerarens vikt – i båda fallen – påklädda inte överstiga 80 g. Dessutom får bilen ine vara smutsig och inte ha absorberat någon fukt.

Pålle
Tack, det finns en hel del bilar med den lastvikten, dvs. överlast vid normal användning
Frågan är hur mycket Knaus har fuskat ,väger bilarna redan från början över 3.5T
 
Hur vanligt är det att bli stoppad och dom kollar vikten
vi har kört runt med våra husbilar i 15år aldrig blivit stoppad för koll av vikt
(Vi har koll på vår lastvikt mm )
MVH
Nicklas
Inte vanligt, har kört många år aldrig blivit stoppad, men det kan bli både dyrt, och inte minst en säkerhetsfråga.
 
Hur vanligt är det att bli stoppad och dom kollar vikten
vi har kört runt med våra husbilar i 15år aldrig blivit stoppad för koll av vikt
(Vi har koll på vår lastvikt mm )
MVH
Nicklas
Två gånger i Österrike och en gång i Tyskland de senaste tre åren för min del. Åker ner i Europa två gånger per år så det blir ju 50% av resorna om man bara räknar de senaste tre åren. Dock hyfsad lastvikt och alltid koll på hur mycket vi väger. Men Österrike har mycket kontroller och böterna ska också vara skapligt höga.
 
Hur hög får tjänstevikten vara på en 3.5T bil, finns det någon lägsta tillåten lastvikt.
Titta på en vanlig ställplats i Europa det är nästan bara bilar på max 3.5T på papperet, jag är övertyga om att väldigt många kör med överlast.
Hej,
Finns inga regler för hur hög tjänstevikten får vara, bara den inte överstiger totalvikten. Allt annat är förarens problem.
Och nej, "en vanlig ställplats i Europa det är nästan bara bilar på max 3.5T", det stämmer inte, tyvärr. Vår bil är uppvägd till 4.250 kg från 3.500 kg, men du kan inte se skillnaden på bilen vilken totalvikt den faktiskt har.
Och när du köpt bilen blir problemet ditt. Det skiter tillverkarna/säljarna i när det fått sina pengar. Tyvärr.
Vi tappade 300 kg i lastvikt när vi kontrollvägde bilen vi köpte ny och jämförde resultatet mot det som stod i papperna. Vi hade då kontrollerat egenvikterna för alla våra tillval. Markis, AC osv. Så från 890kg lastvikt till 590 kg. När jag nämnde det för säljaren så var hans svar att vi hade ju ändå 590 kg. Och så lade han på luren.
Och jag är totalt enig med dig om att de flesta nog kör med övervikt. Vi har dock blivit vägda 2 gånger av polisen på svenska sidan av Öresundsbron, så vi passar oss.
 
Tillbaka
Toppen