• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Undvik E20 kring Mariestad

begeco

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2026
Det pågår bygge av motorväg från Götene till en bit öster om Mariestad under lång tid framåt. Körde i förrgår västerut I dagsljus och tillbaka sen kväll. Att köra där i mörker och våt vägbana var en obehaglig upplevelse, smalt, krokigt omledningar och konstiga rondeller. Dessutom mycket tung trafik som tryckte på när man höll hastighetsgränsen. Alternativ väg är t ex från Hova via Skövde till Skara.
 
Helt enig. Trafikverket borde göra en studieresa till Tyskland och lära sig lite mer om hur man kan skylta och markera vid vägarbeten. Klart undermåligt runt Mariestad, men även på många andra vägarbeten runt om i Sverige. Mycket säkrare skyltat och markerat i andra länder. Det verkar som att man inte tänker på hur det uppfattas när det är mörkt.
 
Helt enig. Trafikverket borde göra en studieresa till Tyskland och lära sig lite mer om hur man kan skylta och markera vid vägarbeten. Klart undermåligt runt Mariestad, men även på många andra vägarbeten runt om i Sverige. Mycket säkrare skyltat och markerat i andra länder. Det verkar som att man inte tänker på hur det uppfattas när det är mörkt.
Nja, eller så varierar det bara vid olika vägarbeten.

Vi åkte på autobahn nattetid och helt plötsligt var motorvägen avstängd "Vägarbete" hänvisning till första avfarten, efter det så fanns det inte en enda skylt så vi försökte bara hänga på hur några andra bilar åkte på småvägarna, inte jättelätt då vi hade flera långa ekipage med långtradare som hade följebilar, långtradarna klarade inte av att svänga i T-korsningarna och när vi väl kom om så blev vi helt ensamma och inte en enda hänvisningsskylt, samtidigt som man började bli stressad för att man skulle med en färja nästföljande morgon. Någon timme eller 2 tog det innan vi lyckades leta oss tillbaka till motorvägen.
Så dåligt skyltning har jag aldrig varit med om någonsin i Sverige.

En annan sak jag reagerat på är att filerna är mycket smalare i Tyskland än i Sverige vid vissa vägarbeten trots att det är på kraftigt trafikerade leder och det är inte bara vid ett enstaka tillfälle.
 
Nja, eller så varierar det bara vid olika vägarbeten.

Vi åkte på autobahn nattetid och helt plötsligt var motorvägen avstängd "Vägarbete" hänvisning till första avfarten, efter det så fanns det inte en enda skylt så vi försökte bara hänga på hur några andra bilar åkte på småvägarna, inte jättelätt då vi hade flera långa ekipage med långtradare som hade följebilar, långtradarna klarade inte av att svänga i T-korsningarna och när vi väl kom om så blev vi helt ensamma och inte en enda hänvisningsskylt, samtidigt som man började bli stressad för att man skulle med en färja nästföljande morgon. Någon timme eller 2 tog det innan vi lyckades leta oss tillbaka till motorvägen.
Så dåligt skyltning har jag aldrig varit med om någonsin i Sverige.
Jo, jag har varit med om en liknade "utflykt ut i det gröna" i närheten av Prüm (SV Tyskland) .
Det var synnerligen dåligt skyltat, särskilt genom byarna och man fick navigera efter magkänslan och inget annat.
Men det löste sig vartefter och vi hittade slutligen tillbaka till den tänkta färdvägen.
 
Hej, är de inte duktigare i Tyskland med info direkt in i GPS'er vid vägarbete m.m. så de kan följa den.
Det var ju något som inte funkade något vidare bra eller inte alls i Sverige för ingen info verkade meddelas dit om arbeten när det fanns och numera helt nedlagt. Kommer ihåg att det funkade vid två tillfällen och då jättebra.
Nu skall det ju finnas genom via app i telefonen till GPS'en men har inte ens orkat prova om det används.

M.v.h. JANKRO.
 
Hej, är de inte duktigare i Tyskland med info direkt in i GPS'er vid vägarbete m.m. så de kan följa den.
Det var ju något som inte funkade något vidare bra eller inte alls i Sverige för ingen info verkade meddelas dit om arbeten när det fanns och numera helt nedlagt. Kommer ihåg att det funkade vid två tillfällen och då jättebra.
Nu skall det ju finnas genom via app i telefonen till GPS'en men har inte ens orkat prova om det används.

M.v.h. JANKRO.

På min tomtom kommer det upp vägarbeten men hur noggrannheten är vet jag inte, den har andra brister som att ibland åker man på ängar trots att vägen inte ens är nybyggd, visar ofta fel gällande tillåten hastighet.
 
Nja, eller så varierar det bara vid olika vägarbeten.

Vi åkte på autobahn nattetid och helt plötsligt var motorvägen avstängd "Vägarbete" hänvisning till första avfarten, efter det så fanns det inte en enda skylt så vi försökte bara hänga på hur några andra bilar åkte på småvägarna, inte jättelätt då vi hade flera långa ekipage med långtradare som hade följebilar, långtradarna klarade inte av att svänga i T-korsningarna och när vi väl kom om så blev vi helt ensamma och inte en enda hänvisningsskylt, samtidigt som man började bli stressad för att man skulle med en färja nästföljande morgon. Någon timme eller 2 tog det innan vi lyckades leta oss tillbaka till motorvägen.
Så dåligt skyltning har jag aldrig varit med om någonsin i Sverige.

En annan sak jag reagerat på är att filerna är mycket smalare i Tyskland än i Sverige vid vissa vägarbeten trots att det är på kraftigt trafikerade leder och det är inte bara vid ett enstaka tillfälle.
Hamnade också vid avstängd väg i Tyskland. U-skylt med nummer åt ena hållet och U-skylt med ett annat nummer åt andra hållet. Har aldrig begripit vad dessa nummer står för. Vi chansade till höger och så småningom hittade Garmin en väg vi följde. Den var inte bred och när folk på promenad vände sig om efter oss började man ana oråd. Nåväl, ingenstans att vända och vägen övergick till en gräsbevuxen sådan med cementplattor utlagda i hjulspåren. Kom strax ut på en annan väg med gräs åt höger men bättre asfalterad väg till vänster, dock försedd med bom.

Det var söndag och ingen synlig någonstans så vi lyfte undan bommen och körde några hundra meter där man rivit upp ytskiktet av asfalten innan vi kunde lyfta undan en annan bom och kom, turligt nog, ut på just den väg vi i förväg tänkt köra.
 
Tillbaka
Toppen