• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

inkoppling av elblock med 230 volt via så kallad schucko ?

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2026
Jag har funderat en tid på hur fas och nolla kommer rätt, har man chucko i bägge ändar så blir det förmodligen rätt, men om man har en förlängningssladd med vanlig stickpropp i ena änden så kan fas och nolla komma fel, tål våra elblock sådan felkoppling eller påfrestas blocket så det går sönder i förtid ?
Jag hoppas jag stavat chucko riktigt, annars rätta mig.
 
Jag tror du blandar ihop det.
Schuko är ett "vanligt" 230V-uttag som är vanligast i bl.a. Sverige. Se bilden (det vita uttaget).

I ett s.k. CEE-uttag (det blå 3-poliga) som vi har till husbilar och husvagnar kan man bestämma vad som ska vara fas, nolla (och skyddsjord), även om man inte kan vara säker på att det blir kopplat rätt i alla lägen.

EBL och annan utrustning i bilen ska tåla att fas och nolla kan kopplas på båda sätten.
 

Bilagor

  • Screenshot_20251202_221948_Google.webp
    Screenshot_20251202_221948_Google.webp
    14,9 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_20251202_223101_Google.webp
    Screenshot_20251202_223101_Google.webp
    18,9 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Det har ingen betydelse hur man kopplar fas/nolla som skrivs ovan, men jord måste kopplas rätt på båda uttagen mycket viktigt.
Läser en del utländska forum ,speciellt engelska forum är man livrädd för dom farliga eluttagen i EU, många har fasprovare med sig och kopplar inte in sig om det inte stämmer med vad dom tror är rätt.
Vilket alltså är en missuppfattning (,lite utviknig från tråden!)
 
Något som då oftast finns i campingfordon är att säkerhetsbrytare för 230V är dubbelbrytande. Eftersom fasen eller nollan kan vara i vilken som helst av de två ledarna så bryts båda om det händer något så man vet att fasen alltid blir bruten inne i bilen.
I en fast anläggning typ hemma med bestämda ledare för fasen så är det endast den som bryts... Typ när en propp går sönder.
Det går ev. att koppla en liten signallampa som tänds när fasen ligger där man vill ha den... Men det är ju inte hundra % helsäkert att den ändå hamnar rätt alla gånger.
Men som sagt det skall vara byggt så det gör det samma.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Jag har en victron multiplus och i victrons manual är man tydlig med att inte kasta om fas och nolla på inkommande, vilket är omöjligt att veta med en schuko-kontakt. Eller för den delar om de har kopplat CEE korrekt med fas och nolla. Det är så många multiplus i bilar och båtar och som skiftar fas och nolla varje dag utan problem så det gör säkert ingen skillnad. Dock har jag garanti kvar så jag följer manualen, jag kollar med en fasdetektor innan jag kopplar in schuko (och då kan jag även se om det finns PE och kan testa RCD på stolpen), och för den delen även CEE kontakter (ca 1 på 10 är felkopplade där vi har varit). Det tar max någon minut och så får jag koll på vad jag har för inkommande 230V.
 
Missuppfattning, nja. Så länge Engelsmännen håller sig på sin ö så fungerar deras utrustning. När dom kommer till fastlandet och skall ansluta sin UK-kontakt med en övergångskabel till ett schuko uttag så har jag lite förståelse för att dom vill veta om fasen är rätt. Då dom alltid har en säkring i sin UK-kontakt. Men det har egentligen ingen betydelse då i elcentralen så är där alltid en säkring på matande fas.

Trådskaparen är orolig för sitt elblock, men elcentralen, värmepannan och AC:n o.s.v. vill dom också ha fasen rätt? Nä det har ingen betydelse.

Man kan oroa sig för mycket. Hur många av er är oroliga för detta, visst verkar killen trovärdig. Och han har ju fått 85 tummen upp.
 
Jag har en victron multiplus och i victrons manual är man tydlig med att inte kasta om fas och nolla på inkommande, vilket är omöjligt att veta med en schuko-kontakt. Eller för den delar om de har kopplat CEE korrekt med fas och nolla. Det är så många multiplus i bilar och båtar och som skiftar fas och nolla varje dag utan problem så det gör säkert ingen skillnad. Dock har jag garanti kvar så jag följer manualen, jag kollar med en fasdetektor innan jag kopplar in schuko (och då kan jag även se om det finns PE och kan testa RCD på stolpen), och för den delen även CEE kontakter (ca 1 på 10 är felkopplade där vi har varit). Det tar max någon minut och så får jag koll på vad jag har för inkommande 230V.
Vet ej, men funderar på om det kan vara en säkerhet som de inte orkar att förklara helt med att de inte vill att fas och nolla skall skifta mellan kablarna i anläggningen vid omslag mellan 230V utifrån och när invertern tar över just för om den kanske hoppar in som reserv till en fast anläggning om strömmen försvinner från leverantören.
Om då det som skall försörjas med inverter'n inte har dubbelbrytande säkerhetsbrytare och om "proppen" sedan går i den anläggningen så kanske nollan ligger på den kabeln och fasen på ledningen som inte bryts, vilket inte är bra om någon börjar pilla med någon pryl för att proppen gått sönder.... Kanske så?

M.v.h. JANKRO.
 
I Storbritannien har stickpropparna inbyggda säkringar på den ledare som de benämner som "live" och strömbrytarna ligger också alltid på denna ledare. Så för att säkerställa att en apparat är strömlös med avslagen brytare måste stickproppen sitta rätt, annars bryts återledaren.
Troligen är detta helt oviktigt i husbilar som är byggda enligt Europeisk standard och har säkerhetsbrytning på båda ledarna som @JANKRO redan skrivit.
Men Ö-drift börjar ju bli populärt här hemma också så vi kanske måsre anpassa oss

Hälsningar
Peter
 
817 visningar och där är ingen som har kommenterat filmen i inlägg 6. Allting annat kommenteras här, kan det vara så att dessa alternativa sanningar tar man som en sanning? Trådskaparen är orolig för fas och nolla. Ts och många andra kanske då tar filmen som en sanning. Hela nätet översvämmas av alternativ sanningar och Google sanningar. Dom som gett killen tummen upp måste ju tro på det.
 
Missuppfattning, nja. Så länge Engelsmännen håller sig på sin ö så fungerar deras utrustning. När dom kommer till fastlandet och skall ansluta sin UK-kontakt med en övergångskabel till ett schuko uttag så har jag lite förståelse för att dom vill veta om fasen är rätt. Då dom alltid har en säkring i sin UK-kontakt. Men det har egentligen ingen betydelse då i elcentralen så är där alltid en säkring på matande fas.

Trådskaparen är orolig för sitt elblock, men elcentralen, värmepannan och AC:n o.s.v. vill dom också ha fasen rätt? Nä det har ingen betydelse.

Man kan oroa sig för mycket. Hur många av er är oroliga för detta, visst verkar killen trovärdig. Och han har ju fått 85 tummen upp.
Oj vad bra film.....
 
817 visningar och där är ingen som har kommenterat filmen i inlägg 6.

Det är ju väldigt synd att inkopplaren av elen i filmen inte kom med en mera utförlig utredning på hur han tänker där.
-Fyll gärna vatten i kastrullen från en annan kastrull, men inte direkt ur kranen..... eller?
Det innebär väl också att om man kopplar in t.ex. en lampa med en färdig sladd på...
-Så bör man först koppla in den på en skarvsladd som man sedan stoppar in i vägguttaget..... eller?

M.v.h. JANKRO.
 
Det är ju väldigt synd att inkopplaren av elen i filmen inte kom med en mera utförlig utredning på hur han tänker där.
-Fyll gärna vatten i kastrullen från en annan kastrull, men inte direkt ur kranen..... eller?
Det innebär väl också att om man kopplar in t.ex. en lampa med en färdig sladd på...
-Så bör man först koppla in den på en skarvsladd som man sedan stoppar in i vägguttaget..... eller?

M.v.h. JANKRO.
När jag hade båt gjorde jag samma som filmen,aldrig hoppa ombord med en strömförande kabel, med husbilen brukar jag plugga in i stolpen sist,om det har någon betydelse vete fn..

Men jag frågade AI som tyckte samma,men det är ingen absolut sanning

IMG_1840.webp
 
I dessa tider kan den som vill kolla detta med nolla och fas. Släck alla lampor i ett run där man har en elljusstake med LED-lampor, utrustad med en enfasbrytare. Om man då kan se att det glimmar svagt i ljusstaken så är det nollan som är bruten. Vänd kontakten i uttaget så upphör glimmandet och vise versa.
 
När jag hade båt gjorde jag samma som filmen,aldrig hoppa ombord med en strömförande kabel, med husbilen brukar jag plugga in i stolpen sist,om det har någon betydelse vete fn..

Men jag frågade AI som tyckte samma,men det är ingen absolut sanning
Hej, ja det är/var ju viss skillnad på en båt med massor med vatten runt men då var det ju svårt även där om man ville handskas med en borrmaskin eller kanske en sladdlampa m.m.
Även hemmaarbete utanför huset blir/blev ju lika livsfarligt. Men det var ju därför någon först uppfann dubbelisolerade verktyg men som ändå inte skall doppas i vatten, och jordfelsbrytarna som ju egentligen måste finnas nu för tiden på alla sådana ställen och särskilt där allmänheten kan komma och koppla in sig med olika saker.
För utearbete finns det ju batteridrivna saker till nästan allt numera, men vissa saker som saxar till stora häckar m.m. behöver fortfarande ström från en icke sinande källa, liksom en husbil med typ elvärme.
Det ligger fortfarande en jordfelsbrytare i bilen som förr användes i ett ev. uttag före skarvsladden till både bil och utomhusarbete.

Men ok. :msn_dontknow: man kan ju snubbla och sticka ner handen med honkontakten tillsammans med handen i en vattenpöl när man använder ett uttag som ev. saknar jordfelsbrytare på en ställplats :msn_embarrassed:, så..... ok Ai har en bra anledning i alla fall, så jag bockar ödmjukt.
Det fanns ett ställe (minst) där man kunde se att jorden till 230V/220V var ansluten till jord i närheten av kontakten med en gulgrön sladd till vattenledningen i utetvättrännan, och där kunde man nog misstänka att det inte heller fanns någon jordfelsbrytare (För rätt länge sedan skall tilläggas.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Det är jättesvårt med information, en kille jag känner klippte av sladden till häcksaxen två år i rad. Andra gången jag lagade sladden (som blev kortare och kortare) så gav jag honom en portabel jordfelsbrytare då där fanns ingen på det utvändiga vägguttaget. Året därefter så satte han i jordfelsbrytaren och sladden till häcksaxen. Och den startade inte, han tog ut jordfelsbrytaren igen och anslöt som tidigare år och klippte sin häck. När jag träffade honom så undrade han varför han fått en trasig produkt av mig. Killen har försökt att ta livet av sig två gånger, men orkar inte läsa pappret som medföljde jordfelsbrytaren. Man skall trycka på en knapp efter man satt i den. Han fick faktiskt en utskällning med tanke på fru och barn.
 
Det är jättesvårt med information, en kille jag känner klippte av sladden till häcksaxen två år i rad. Andra gången jag lagade sladden (som blev kortare och kortare) så gav jag honom en portabel jordfelsbrytare då där fanns ingen på det utvändiga vägguttaget. Året därefter så satte han i jordfelsbrytaren och sladden till häcksaxen. Och den startade inte, han tog ut jordfelsbrytaren igen och anslöt som tidigare år och klippte sin häck. När jag träffade honom så undrade han varför han fått en trasig produkt av mig. Killen har försökt att ta livet av sig två gånger, men orkar inte läsa pappret som medföljde jordfelsbrytaren. Man skall trycka på en knapp efter man satt i den. Han fick faktiskt en utskällning med tanke på fru och barn.

Ja, ibland tar man kanske lite för lätt, inte på säkerheten men med tanke på om all jä......et inträffar på en gång, och inte tänker på allt underligt som kan hända/ske om den som håller på inte vet ett dugg om någonting även om man försöker att hjälpa till eller förklara.
En grannes nya/beg. större trefas hydrauliska vedklyv gick först åt fel håll på spaken....... Det var varianten med "bara" fyra sladdar i kabeln från motorn, en blå, en svart, en brun och jord inne i handsken..... Det saknades en färgad kabel, eller?

Skulle man ev. bara se en säkringsbrytare i en stolpe och ingen jordfelsbrytare blir man lite mer uppmärksam, eller helst då en combi personsäkerhetsbrytare i stället. Ser man en mindre knapp att trycka på inne i stolpens brytare så kan man ev. testa att trycka på knappen som säkerhet så den slår ifrån och sedan återkoppla den, så vet man att den funkar.

M. v. h. JANKRO.
 
Eftersom jag är rätt misstänksam mot Ai's rekommendationer och även mot engelsmannens film kontra verkligheten.......
(Men absolut inte mot extremfallet att hoppa ombord på en båt med en inkopplad skarvsladd i handen)
.......så vill jag ändra lite på situationen för inkoppling på landbacken och husbil, och som inte finns en chans att jag eller troligen knappt någon annan skulle göra men ändå är samma sak.
Skärmbild 2025-12-06 230835.webp

Vi tänker oss ett hus ett garage och en altan bakom huset.
Du skall fixa några bräder på altanen bakom huset.

Du drar ut en skarvsladd på kanske 20m. eller mer från garaget till altanen bakom huset. Du har naturligtvis inte stoppat in sladdens kontakt i garagets väggkontakt.
Du har tre verktyg du tänker använda, en cirkelsåg, en borrmaskin och en skruvdragare (som alla går på 230V).
Du kopplar in cirkelsågen, vandrar bort till garaget sätter i kontakten i vägguttaget.
Tillbaka och sågar av tre brädbitar till reparationen.
Du går åter till garaget drar ur väggkontakten för att slippa hantera en lös strömförande honkontakt som inte är inkopplad till en maskin.
Tillbaka till altanen och drar ur kontakten till cirkelsågen och stoppar in kontakten till borrmaskinen.
Du återvänder till garaget för att koppla in kontakten i vägguttaget.
Tillbaka till altanen och borrar sex hål i brädbitarna.
Du återvänder igen till garaget (för att slippa hålla en strömförande honkontakt i handen) och drar ur kontakten från garagets väggkontakt igen.
Tillbaka till altanen och kopplar in skruvdragaren i stället för borrmaskinen.
Du återvänder till garaget för att stoppa kontakten i vägguttaget.
Åter till altanen och drar dit sex skruvar.

Du är klar och känner dej nöjd med dagens arbete, samtidigt som du känner dig väldigt trött på springet fram och tillbaka för att undvika att hålla en lös strömförande honkontakt i handen.
Du funderar på att skrota alla 230V maskiner och köpa nya med laddbara batterier som kommer att ligga så länge att de är döda nästa gång du vill använda dem.
Du funderar också på skillnaden mellan att hålla en strömförande hona i handen eller att stoppa en hane i garagets strömförande väggkontakt.
Du funderar på alternativen, som brytare med fjärrkontroll vid garaget och ev. en signalförstärkare halvvägs på äppleträdets stam, samtidigt som du utan att tänka och lite förstrött drar ur skruvdragarens kontakt och börjar vinda upp skarvsladden på din väg mot garaget.
Oturen är framme och all jä....... som jag skrev tidigare drabbar dig. Du snubblar på katten och stupar framåt med halva sladden uppvindad och den strömförande honkontakten i famnen.......
Du landar i en stor vattenpöl som en läckande trädgårdsslang långsamt har åstadkommit....... Om du har tur så finns det en jordfelsbrytare innan garagets väggkontakt..... om du har otur så får Ai rätt till slut :msn_wall: , och jag fel igen.

Sorry kunde inte låta bli.... M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Vill ni ha det ändå krångligare ?
Jord och nolla är ofta sammankopplade i säkringsskåpen eller före säkringsskåpet på inkommande ledningar, så har man nåt mindre fel i elanläggningen kan man få krypströmmar via nollan, därför har man numera jordfelsbrytare som känner av balansen mellan fas och nolla och bryter om det blir obalans.

Edit: Det går säkert att förväxla fas och nolla även i engelska systemet skulle jag tippa utan att nån märker det.
 
Tillbaka
Toppen