• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Partikelfilter

Birger

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2026
Återkommer om någon kan hjälpa till med någon ledtråd avseende partikel filter problem. En kortfattad beskrivning: bilen är en Fiat Ducato 2021 med 160 hk motor o turbo som vid första stoppet gått 1700 mil. På försommaren stannade bilen i Limp mode läge bärgare till Fiat verkstad. Partikelfilter fel. Konstaterar att två spridare skall bytas. Hämtar bilen med fel indikation på start stopp. Kör några mil så löser det sig sa man. Inte, åter på samma verkstad så byter man partikel sensor. Nu är det ok. Hamnar i Blekinge samma problem Limp mode utan förvarning till Fiat verkstad igen. Partikel filter fullt 100%. Byter partikel sensor igen och även glödstift. Fanns felkod på glödstiften hela tiden. Efter forcerad regenerering kör vi vidare. Nästa hemma så händer samma sak igen. Nu till en duktig men icke auktoriserad verkstad. Efter körning med datorn inkopplad konstateras att alldeles för mycket partiklar genereras. Alla värden temp och tryck är i övrigt normala. Kollar så att inte tjuvluft förekommer. Verkstaden är nu osäker på vad nästa åtgärd bör vara. Känner mig ganska hjälplös efter en sommar på verkstad. Tacksam för tips.
 
Har någon av verkstäderna sagt något om de ordinarie regenereringarna som skall ske automatiskt då och då? Styrdatorn innehåller lite data om dessa, som skulle kunna visa om de varit normala eller inte. Och har du fått någon information om vilka felkoder de hittat?
 
Ja, den regenererar ofta totalt 98 gånger sedan bilen var ny. Sista ca 40 milen 10 gånger. Felkoden kan jag inte mer än att det är partikelfilter. Egr:en har ingen felkod men ett värde visa över gränsvärdet kommer inte ihåg texten men gränsvärdet var 127. Verkstaden var osäker på betydelsen och forskar i detta. Vi såg när vi körde fyllnadsgraden i filtret ökade väldigt snabbt från runt 40% till nästa 100på någon mil och att regenereringen startade
 
Nej inte trimmad. På Fiat verkstäderna har jag efterfrågat om det funnits några uppdateringar men det har det inte
 
Ok, första vattendelaren är att kolla om mjukvaran rapporterar rätt.

Koppla förbi partikelfiltret för felsökningen, mycket jobb, ja men att fortsätta att gissa leder tydligen inte frammåt.

När partikelfiltret är förbikopplat provisoriskt, kolla* på avgaserna vid körning*, eventuellt gör ett röktäthetsprov.
* rigga en kamera kanske.
Det kan vara fel på elektroniken, eller så ser man att det verkligen är svart-grå avgaser (kan vara annan färg med), vilket måste till för att täppa DPF efter bara någon mil.

Där har du vattendelaren, diagnos/avgasreningselektronik eller ett motorfel.
Motorfel kan även vara orsakat av elektronik, men inte av den delen som renar avgaserna.
 
Nej, jag har förutsatt att den sitter på filtret. Är det inte difftryck sensor som sitter i motorrummet? Ärligt kan för dåligt om detta
 
Du har garanti på avgassystemet. Låt en auktoriserad Fiat verkstad följa den arbetsmetod som Fiat tillämpar, så hittar man problemet. Det kan vara flera samverkande faktorer, så man får testa en åtgärd i taget, ända från sensor i insuget till "utblåset"
 
Det är sotpartikel sensor 6000633294 som är bytt
Sorry, det var differenstryckssensor jag avsåg, om den sitter under bilen brukar den ge trubbel, den bör flyttas in i motorrummet.
Även slangarna till den kan vara en problemkälla, det bör kontrolleras om det finns sprickor.
 
Jag har ställt frågan till Fiat generalagent kundtjänst där säger man att det inte finns någon garanti
Avgasreningslagen (2011:318) gäller 5år/8000 mil för personbilar. Den träder in om bilen släpper ut för mycket, och den kanske den inte gör när filtret tar hand om partiklarna, hm. Vore nog värt att undersöka vidare om du kan åberopa lagen i ditt fall

1000001335.webp
 
Sorry, det var differenstryckssensor jag avsåg, om den sitter under bilen brukar den ge trubbel, den bör flyttas in i motorrummet.
Även slangarna till den kan vara en problemkälla, det bör kontrolleras om det finns sprickor.
Den flyttades upp i motorrummet när X290 kom 2014/15. Hoppas de inte flyttade tillbaks den till den gamla dåliga platsen när nästa generation kom runt 2020.
 
bilen är en Fiat Ducato 2021
Har bilen AdBlue?
Jag frågar därför ibland kan en husbilstillverkare (alltså inte Fiat) bygga bilen på en "gammal" modell och kalla den något annat. Fiat årsmodell 2021 hade AdBlue. Innan dess hade bilarna dubbla EGR-ventiler och att veta vilken modell det är är viktigt för felsökningen.
 
Tack, är det själva avgaserna du menar skall kopplas förbi?
Ja visst.
För oss som kan felsöka med hjälp av annat än en dator/diagnosverktyg (borde röra alla mekaniker...) så är det ett bekymmer att partikelfiltret just filtrerar även färg, lukt och röktäthet. Det som kommer ut ur avgasröret om man har partikelfilter är ju "bara luft", även om motorn är kass.
Kan man se och lukta på avgaserna kan det säga massor. (för den som kan)

I dagsläget vet ingen om din bil producerar en massa sot, eller om avgasreningselektroniken av någon anledning har fått fnatt.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen