• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låsa passagerardörren?

Holmarna

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
44219
Medlemskap
2026
Hej. Skäms nästan för att ställa denna frågan, men vi är ju till för att hjälpa varandra.
Är ägare till en Pilote P740C Evidence 2024.
Plockade ut startbatteriet från bilen igår för att hålla batteriet inomhus under vintern och möjlighet till att ladda hemma.
Då det var dags att låsa bilens 3 dörrar så fick det bli med nyckel, och inga problem med bo-delen och förarsidan, men passagerardörren har inget utvändigt lås och invändigt finns bara knapp för fönsterhissen och handtag för att öppna dörren inifrån. Detta handtag har inga extra knappar, delad eller kan tryckas inåt. Frågade han som har området där jag ställer upp husbilen, och det han inte vet är inte värt att veta (haHa). Har sökt i manualen men kunde inte hitta något (bläddrade ganska fort). Är det någon som har upplevt samma problem? jag kan ju koppla dit en booster för att kunna låsa elektriskt och gå ut genom förardörren och hoppas att inte passagerare dörren öppnas igen, men känns väldigt onödigt. Förslag gärna med bild hur man låser dörren.
 
Hej. Skäms nästan för att ställa denna frågan, men vi är ju till för att hjälpa varandra.
Är ägare till en Pilote P740C Evidence 2024.
Plockade ut startbatteriet från bilen igår för att hålla batteriet inomhus under vintern och möjlighet till att ladda hemma.
Då det var dags att låsa bilens 3 dörrar så fick det bli med nyckel, och inga problem med bo-delen och förarsidan, men passagerardörren har inget utvändigt lås och invändigt finns bara knapp för fönsterhissen och handtag för att öppna dörren inifrån. Detta handtag har inga extra knappar, delad eller kan tryckas inåt. Frågade han som har området där jag ställer upp husbilen, och det han inte vet är inte värt att veta (haHa). Har sökt i manualen men kunde inte hitta något (bläddrade ganska fort). Är det någon som har upplevt samma problem? jag kan ju koppla dit en booster för att kunna låsa elektriskt och gå ut genom förardörren och hoppas att inte passagerare dörren öppnas igen, men känns väldigt onödigt. Förslag gärna med bild hur man låser dörren.
Var inne i bilen, lås alla dörrar med fjärrkontrollen, ta loss minuspolen på batteriet, öppna förardörren manuellt, lås den sedan från utsidan med nyckel.
Att släpa hem startbatteriet är inte nödvändigt, ladda fullt innan du kopplar från det, det klara vintern utan problem.
 
Var inne i bilen, lås alla dörrar med fjärrkontrollen, ta loss minuspolen på batteriet, öppna förardörren manuellt, lås den sedan från utsidan med nyckel.
Att släpa hem startbatteriet är inte nödvändigt, ladda fullt innan du kopplar från det, det klara vintern utan problem.
Ungefär som jag hade tänkt utföra med boostern, men jag tycker ändå att det är dåligt av biltillverkaren att det inte går att låsa utan spänning. Kan ju även bli elektriska fel med centrallåset, och då går det troligtvis inte att låsa dörren om detta skulle hända. (risken är väl liten)
Att ha batteriet kvar i bilen under vintern utan underhålls laddning finns det så många olika synpunkter i forumet och batteritillverkarna så svårt att veta om batteriet mår bra av att stå i kylan eller inte. Mitt batteri var relativt lätt att ta bort, men tungt så nu får det vara kvar i källaren under vintern och får underhålls laddning en gång i månaden. (blybatteri)
 
Ungefär som jag hade tänkt utföra med boostern, men jag tycker ändå att det är dåligt av biltillverkaren att det inte går att låsa utan spänning. Kan ju även bli elektriska fel med centrallåset, och då går det troligtvis inte att låsa dörren om detta skulle hända. (risken är väl liten)
Att ha batteriet kvar i bilen under vintern utan underhålls laddning finns det så många olika synpunkter i forumet och batteritillverkarna så svårt att veta om batteriet mår bra av att stå i kylan eller inte. Mitt batteri var relativt lätt att ta bort, men tungt så nu får det vara kvar i källaren under vintern och får underhålls laddning en gång i månaden. (blybatteri)
Jag har haft alla mina batterier i båtar och husbilar under mer än 40år, kvar i bil/båt under vintern aldrig några problem.
När det gäller passagerardörren så har säkert FIAT (förutsätter att det är en sådan) räknat på detta, hur mycket man sparar på att ta bort den funktionen.
 
Har faktiskt tillämpat båda rekommenderade teknikerna sedan 2018.
På en Fiat 250xxx fr 2012.
Se till att ha startbatteriet riktigt fulladdat, inte bara mha bilens egen generator,
utan även med extern laddare, före avfärd till vinter-vistet.
Se gärna till att ha lossat skruvarna till batterilådans lock i förväg också.
Jag står helt plant, så ingen handbroms i min bil. Ettans växel räcker gott.
Låser allt med centrallåset, jag lossar därefter minuspolen i pannlampans sken!
Kliver ut genom. i mitt fall, bodels-dörren som sedan låses manuellt.
Om jag under vintern gör några åtgärder så använder jag, manuellt,
vilka dörrar och luckor jag vill...
UTOM passagerardörren, tycker också det är dumt, men har valt att acceptera faktum.
Och ja, jag tycker nog att "vanliga" batteriers tillverkare förordar fulladdning
och lossad pol-sko som tillräcklig vinter åtgärd.
Men jag har kanske bara haft tur... Haha! :)
 
Jag har haft alla mina batterier i båtar och husbilar under mer än 40år, kvar i bil/båt under vintern aldrig några problem.
När det gäller passagerardörren så har säkert FIAT (förutsätter att det är en sådan) räknat på detta, hur mycket man sparar på att ta bort den funktionen.
Låter bra, kommer att ladda batteriet så åker det på plats igen. Tack så mycket för svaren.
 
Apropå att koppla loss batteri kan det vara bra att tänka på att det finns risk för att fel uppstår om man bryter spänningen på fel sätt, så kolla först i instruktionsboken för säkerhets skull. För min Fiat står det så här:

OBSERVERA! Innan du kopplar ifrån eltillförseln till batteriet, vänta minst en minut från att du har ställt tändningsnyckeln på STOP och stängt dörren på förarsidan. Nästa gång du åter kopplar på batteriets eltillförsel, ska du försäkra dig om att tändningsnyckeln står på STOP och att dörren på förarsidan är stängd.
 
Kopplar upp bilen på ström och låter den ladda ett dygn innan jag tar bort minuspolen för vintern. Innan jag startar upp på våren sätter jag på minuspolen igen och låter den återigen ladda ett dygn innan jag startar den. För mig är det inte så noga med att låsa bilen för den står i en låst lada
 
Ungefär som jag hade tänkt utföra med boostern, men jag tycker ändå att det är dåligt av biltillverkaren att det inte går att låsa utan spänning. Kan ju även bli elektriska fel med centrallåset, och då går det troligtvis inte att låsa dörren om detta skulle hända. (risken är väl liten)
Att ha batteriet kvar i bilen under vintern utan underhålls laddning finns det så många olika synpunkter i forumet och batteritillverkarna så svårt att veta om batteriet mår bra av att stå i kylan eller inte. Mitt batteri var relativt lätt att ta bort, men tungt så nu får det vara kvar i källaren under vintern och får underhålls laddning en gång i månaden. (blybatteri)
Hej !

Ett bly-syra batteri trivs bättre i kyla än i värme. Detta är en sanning som jag har praktiserat i snart femtio år. Nu senast när båten var upplagd i två år med frånkopplade batterier, utan laddning och startade direkt vid sjösättningen.

BBa
 
Ett bly-syra batteri trivs bättre i kyla än i värme.
Ja, så länge det är laddat.
Om det blir helt urladdat fryser det sönder.

För att undvika i det längsta (tiden laddar ur batterier oavsett) att batteriet laddas ur är det helt avgörande att det kopplats ur mekaniskt från kretsen.
 
Bara undrar utan att veta på framdörrar som saknar mek. lås på insidan. Finns det inte något hål ev. täckt med en gummiplupp i närheten av själva låset på passagerardörren som på ex. Audi's m.fl. bakdörrar där man kan vrida på en grej och därmed koppla bort funktionen att kunna öppna dörren med handtaget på utsidan, som säkerhet om bl.a. kabeln till centrallåset blir glapp och inte låser dörren, ungefär som att det finns barnsäkerhetsläge som gör att man inte kan öppna bakdörrarna inifrån med det tillslaget.
(Det är även gjort med viss säkerhet, så båda öppningsfunktionerna kan inte kopplas bort samtidigt.......:msn_idea:)
Kollade noga innan jag stängde dörren :msn_laugh:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen