• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Otät hydraulslang till kopplingen.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.504
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Sedan byte av koppling och växellåda 2015 och ca 12000 mil sedan, har jag inte hittat oringar som klarar kopplings/bromsvätskan längre än max två år.DSC_2003.webpDet är denna anslutningen som läcker.
Första gången hände det ett par månader efter reparationen.
Original oringen hade en liten skada som gjorde att det läkte.
Eftersom vi var på resa bytte jag oring och luftade kopplingen. Fungerade två år.
Efter två år samma sak , och upprepar sig ungefär vart annat år, och nu är det tid igen.

Frågan är vilken typ av oring och var man kan få tag på sådana som håller?

Husbilen är en carthago 2007 3,0 manuell låda fiat chassi 23000 mil.

Fiat säljer bara komplett slang på de verkstäderna jag har förhört mig. Screenshot_20250902-225838.webpSer ut som denna.
Men det är bara två oringar jag behöver.

Krister
 
Hejsan, har du "vanlig" bromsvätska i kopplingen typ en det står DOT på flaskan så skall du ha EPDM gummi.
------------
Här.......
O-ringar av EPDM är det rekommenderade materialet för de flesta bromssystem som använder glykolbaserade bromsvätskor (DOT-vätskor). För system som använder oljebaserade vätskor är FKM (Viton) ett bättre val. Valet beror alltså på vilken typ av bromsvätska som används i det specifika systemet.
-----------
Om du har lite problem med att hitta rätt sort m.m. så ring den här firman som säljer åt "vanliga" privatpersoner, och tala om vad du vill ha för storlek m.m.
De har dessutom det mesta i både lager, packboxar/tätningar m.m. En riktig guldgruva om man har svårt att få tag i sådana prylar och vill ha eller välja kvalité på sakerna och dessutom udda saker som är svårt att få tag i som privatperson.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Hei
slike polymer deler som er presset inn på slangen er ofte støpt i en form med 2 halvdeler,
da blir det ofte "støpekant" som bør pusses ned med fint slipepapir
det kan altså lekke innunder oringen
polymer deler er altså ikke dreid i ett stykke
 
Hejsan, har du "vanlig" bromsvätska i kopplingen typ en det står DOT på flaskan så skall du ha EPDM gummi.
------------
Här.......
O-ringar av EPDM är det rekommenderade materialet för de flesta bromssystem som använder glykolbaserade bromsvätskor (DOT-vätskor). För system som använder oljebaserade vätskor är FKM (Viton) ett bättre val. Valet beror alltså på vilken typ av bromsvätska som används i det specifika systemet.
-----------
Om du har lite problem med att hitta rätt sort m.m. så ring den här firman som säljer åt "vanliga" privatpersoner, och tala om vad du vill ha för storlek m.m.
De har dessutom det mesta i både lager, packboxar/tätningar m.m. En riktig guldgruva om man har svårt att få tag i sådana prylar och vill ha eller välja kvalité på sakerna och dessutom udda saker som är svårt att få tag i som privatperson.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Tack för tipset. Jag ringer dom på måndag.

Krister
 
Hej. Jag vet ju inte var du finns, men i Göteborg finns en firma som heter Lundgrens maskinförnödenheter och dom har alla varianter på O-ringar.
 
Ja, tyvärr är det ju många firmor med just sådana här saker som lager m.m. men även en del andra specialfirmor både inom mekanik och el som inte vill eller ens kan sälja till privatpersoner.
Som tur är så finns det fortfarande en del som fortfarande har den biten kvar eller som den jag länkade till som troligen började i mindre skala just med att sälja svåråtkomliga saker till privatpersoner.
Ibland kan det kännas lite svårt att betala rätt dyrt och ofta även frakt på någon liten pryl som kanske bara en udda packbox eller kanske några lösa kullagerkulor i rätt storlek, exempelvis till en snurrstol i husbilen eller dyl.
Men alternativet att inte kunna få tag i sådana udda delar alls eller inte nöja sig med kullager utan namn från blåa skylten gör att det är värt att betala lite extra i stället.
Det blir lite också som lanthandlaraffärerna..... Handla där så de överlever och finns kvar.
En kompis sambo brukade säga något i stil med..."Priset gråter man bara över en gång när man handlar, en billig dålig pryl kan man få gråta över många gånger."

M.v.h. JANKRO.
 
Hei
slike polymer deler som er presset inn på slangen er ofte støpt i en form med 2 halvdeler,
da blir det ofte "støpekant" som bør pusses ned med fint slipepapir
det kan altså lekke innunder oringen
polymer deler er altså ikke dreid i ett stykke
Ja jag ser det att det finns en skarv både invändigt och utvändigt.DSC_2190.webp
Detta är en oring som är utbytt för två år sedan när jag även bytte huvudcylindern till kopplingen..

Man lär sig något nytt varje gång av er på forumet.

Krister
 
Senast ändrad:
Ja jag ser det att det finns en skarv både invändigt och utvändigt.Visa bilaga 242503
Detta är en oring som är utbytt för två år sedan när jag även bytte huvudcylindern till kopplingen..

Man lär sig något nytt varje gång av er på forumet.

Krister
Jag uppfattade inlägget från Hakkebakkehuset som att han menade att det var skarvar i den plastdel på vilken man sätter oringen. Kolla där också om det finns en skarv som kan ställa till det.
 
Jag uppfattade inlägget från Hakkebakkehuset som att han menade att det var skarvar i den plastdel på vilken man sätter oringen. Kolla där också om det finns en skarv som kan ställa till det.
ja det er helt riktig
det kan lekke altså invendig på 0 ring
på grunn av "støpekanter utvendig på dem polypmer stusser
 
Ingen bra bild men....
Som skarven som sticker ut lite efter gjutformen, på det här bränslefiltret. Den smala tunna skarven fortsätter även där nere man monterar slangen och bör "skrapas" av så den blir slät även om en klämd slang tätar bättre än en O-ring.
Skärmbild 2025-11-16 232141.webp
M.v.h. JANKRO.
 
Hejsan, har du "vanlig" bromsvätska i kopplingen typ en det står DOT på flaskan så skall du ha EPDM gummi.
------------
Här.......
O-ringar av EPDM är det rekommenderade materialet för de flesta bromssystem som använder glykolbaserade bromsvätskor (DOT-vätskor). För system som använder oljebaserade vätskor är FKM (Viton) ett bättre val. Valet beror alltså på vilken typ av bromsvätska som används i det specifika systemet.
-----------
Om du har lite problem med att hitta rätt sort m.m. så ring den här firman som säljer åt "vanliga" privatpersoner, och tala om vad du vill ha för storlek m.m.
De har dessutom det mesta i både lager, packboxar/tätningar m.m. En riktig guldgruva om man har svårt att få tag i sådana prylar och vill ha eller välja kvalité på sakerna och dessutom udda saker som är svårt att få tag i som privatperson.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Tack. Det fungerade bra.
Beställde i söndags em. Låg i postlådan idag. Mindre än två dygn. DSC_2191.webpPlus lite extra bonus!
På detta stället kan man beställa fler gånger.
Nu skall oringarna på plats också.
Får hoppas på lite varmare dagar.

Krister
 
Tillbaka
Toppen