Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag kör med detta däck, standard på många bilar, efter 2000mil är det nere under 5mm, alltså inte godkänt som vinterdäck över 3500kgVarför inte åretrunt däck ? Continental ”Van Contact Camper” är CP däck och speciellt framtagna för husbilar, de har markerad alptopp med snöflinga också.
Knappast du flyttar upp tyngdpunkten och samtidigt angreppspunkten för sidvindar. Genom den högre tyngdpunkten blir bilen ostabilare bak vid kurvtagning.Har man problem med riktnings stabilitet speciellt när det blåser kan man med fördel ha skillnad mellan fram och bakaxel, det blir ju mycket mer vikt bak även om det driver på framhjulen. Man får faktiskt lite bättre stabilitet med högre bak och lägre fram.
Då missförstod jag dej! Sorry!Nu missförstår du mej totalt!
Man kan ha 0,5 -0,7 kg mindre i framdäcken än bakdäcken någon högre tyngdpunkt handlar det inte om. Och är huvudelen av lasten bak lär ju däcken få lika belastnings tryck om man differentsierar trycket. Man får en aning mer understyrning vilket gör att bilen känns stadigare.
Tänk på att minsta tillåtna mönsterdjup skiljer för sommar- och vinterbruk.Jag kommer att köra ca 7000 mil med samma däck!
Samt tungt eller lätt fordonTänk på att minsta tillåtna mönsterdjup skiljer för sommar- och vinterbruk.
Pålle
Görans har en 3,5-tonsbil, och det var denna min kommentar gällde.Samt tungt eller lätt fordon