• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ecopar dieselbränsle

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.789
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2026
Någon som testat detta bränsle?

Detta bränsle verkar kunna rädda alla euro6-fordon som saknar Adblue-system när NOx utsläppen börjar kontrolleras vid besiktningen.

EcoPar | Ultrarent drivmedel för dieselmotorer EcoPar | Ultrarent drivmedel för dieselmotorer


 
Jag trodde i min enfald att noxutsläppen kollades via obduttagen i bilen på besiktningen eftersom de inte hade en sån mätare. äldre bilar som inte har dessa givare har inte kunnat kontrolleras för nox.
Man har via avgasrenings givare kontrollerat detta tidigare har svårt att tro att bilar som sålts utan grispiss tank skulle vara sämre, de är ju godkända med detta.
Känns lite bondfångeri med skrämsel som pådrivare för att sälja diesel med bättre renhet än hvo vilket inte bevisats.
Tankar man hvo så borde det kunna tillfredställa alla mätare.
Nu finns det ju ett antal fordon typ lastbilar där åkarna tagit bort kontrollen av grispiss tanken med en elektronisk möjäng, dessa kan få problem men bara att fylla på innan antar jag.
Det man efterlyser när det gäller miljön är ju en mätmetod som visar de verkliga utsläppen alla de vi har nu är såvitt jag vet grundade på test med rullande landsväg enligt en cykel. Och det är ju ett typ prov som gäller för alla bilar.
Man har ju ett pågående test med vissa bilar från 2022 som har fått en mätapparat som loggar värden och samlas in vid besiktningen eller vid service. Dessa värden av idenfieras så de blir anonyma och ska visa verkliga värden.
Hittills har inga resultat publicerats jo resultaten ska gå till tillverkarna.
Vad jag som inte vet eller kan så är ALLA värden som det diskuteras i politiska kretsar som ett mål inte verkliga uppmätta värden från trafiken utan framräknade med hjälp av sk. död räkning.
Det är därför grälande politiker kan få fram exakta siffror eller rättare sagt man använder inte exakta siffror då blir det svårt utan man gör som handeln när det är rea - använder procenträkning utan angivande vad det är procent på??
 
Mej veterligen kan man inte få fram NOx-halten via obd-uttaget.
Vad jag vet har inte besiktningarna utrustning för att mäta NOx, men de blir tvingade att skaffa det.
Problemet är att man lyckats få dieselfordon utan Ad-blue system godkända, vilket i praktiken är så gott som omöjligt, isåfall hade industrin anammat den tekniken. Skandalerna kom som vi vet som ett brev på posten och nu verkar det som man vill komma åt dessa fordon.

Så här säger Google

En Euro 6 diesel utan AdBlue-system skulle släppa ut
avsevärt mycket mer kväveoxid (NOx) än tillåtet, eftersom AdBlue-systemet (SCR) är nödvändigt för att uppfylla Euro 6-gränsen på 0,08 g/km. Utan systemet skulle utsläppen sannolikt överskrida gränsen med många gånger, liknande vad som observeras hos äldre dieselbilar med högre utsläppsnivåer, och fordonet kan begränsas eller vägra starta för att förhindra miljöbrott, enligt IVL, Nissan och Westwood Motor Group.



Hur mycket NOx släpper en Euro 6 diesel utan AdBlue-system ut?
  • Kraftigt över gränsen: Det teoretiska lagstadgade gränsvärdet för Euro 6-dieselbilar är
    0,080 comma 08
    g/km NOx. En bil utan ett fungerande SCR-system skulle inte kunna uppfylla detta.
  • Liknande äldre bilar: Utsläppen kan vara jämförbara med äldre dieselbilar, där studier visat att fordon som saknar moderna utsläppskontroller kan släppa ut upp till
    500−600mg/km, vilket är många gånger mer än vad som är tillåtet enligt Euro 6.
    • Fordonet stänger av sig: Fordonets styrsystem är programmerat för att förhindra att man kör med tom tank. Om AdBlue-tanken är tom kan bilen vägra starta, eller begränsa effekten, för att inte överskrida utsläppsgränserna.
Varför AdBlue är viktigt för Euro 6
  • AdBlue-systemet (SCR - Selektiv Katalytisk Reduktion) är den teknologi som används i många Euro 6 dieselbilar för att reducera NOx-utsläpp till den nivå som krävs för att klara standarden.
  • Utan detta system kan inte utsläppen kontrolleras tillräckligt för att uppfylla lagkravet, vilket gör att bilen inte kan godkännas eller användas lagligt för den här miljöklassen.
 
Vad jag har läst mej till är att problemet med nox har uppstått med moderna motorer med höga bränsletryck och temperaturer för att kunna få ut hög effekt med låg bränsleförbrukning, Äldre bilar ( gamla) har mera det problemet med sotbildning och sämre förbränning och högre förbrukning. Om jag förstod rätt kan man inte läsa av nox direkt men man kan läsa av avgasvärden som visar om nox produceras i hög omfattning, så det är det man gått på. Verkar ju lite knepigt att man inte har råd med instrument men har mage att ta så ohemult betalt för en besiktning. Svårt att åtgärda något som en bil är konstruerad och godkänd för. En förändring som ska göras som en ombyggnad av avgsreningssstemet går inte enkelt att göra även om det är tekniskt möjligt. Jag misstänker att det finns regelverk som sätter käppar i hjulet, det här är ju ett mycket större problem för europa än för lilla sverige. Och vad jag har förstått är NOX betydligt farligare än co2 och sot.
Jo jag kan ha fel i en del saker men det är så här jag uppfattade problemet när jag modifierade avgasreningen på min caddy.
 
Någon som testat detta bränsle?

Detta bränsle verkar kunna rädda alla euro6-fordon som saknar Adblue-system när NOx utsläppen börjar kontrolleras vid besiktningen.

EcoPar | Ultrarent drivmedel för dieselmotorer EcoPar | Ultrarent drivmedel för dieselmotorer


Nox kommer inte att mätas vid kontrollbesiktning.
Däremot är partikelräkning på gång.

Två helt olika förorenare.
När partiklar minskar, ökar Nox.

Tips på att minska antalet partiklar vid besiktning.
- Kör hårt och med högt varvtal ett antal mil på väg till besiktningen. Partiklar samlas i avgassytemet och blir utblåsta vid kontroll.
- Kör med HVO100. Detta bränsle brinner rent och är mycket tändvilligt.
- Trimma inte motorn!
 
Med fungerande partikelfilter skall det inte vara något problem med partikelutsläpp. Jag kollade avgasrörets insida på vår Euro 6 Ducato med en inspektionskamera efter 4200 mil. Inga sotbeläggningar, fortfarande blank metall! :)
 
Nox kommer inte att mätas vid kontrollbesiktning.
Däremot är partikelräkning på gång.

Två helt olika förorenare.
När partiklar minskar, ökar Nox.

Tips på att minska antalet partiklar vid besiktning.
- Kör hårt och med högt varvtal ett antal mil på väg till besiktningen. Partiklar samlas i avgassytemet och blir utblåsta vid kontroll.
- Kör med HVO100. Detta bränsle brinner rent och är mycket tändvilligt.
- Trimma inte motorn!
Håller med. Hvo eller ecopar blir bra vid besiktning.

Hade en BMW med för höga lamdavärden. Tom tank och fyllde 20L metanol, tog bort luftfilter. Den raka 6 an hackade och gick orent men fina värden på besiktning. Sen raka vägen till macken. Full tank men 98 oktan. Så var det lugn i 14 månader.. körde sen bara på 95 oktan.
 
Nox kommer inte att mätas vid kontrollbesiktning.
Däremot är partikelräkning på gång.

Två helt olika förorenare.
När partiklar minskar, ökar Nox.

Tips på att minska antalet partiklar vid besiktning.
- Kör hårt och med högt varvtal ett antal mil på väg till besiktningen. Partiklar samlas i avgassytemet och blir utblåsta vid kontroll.
- Kör med HVO100. Detta bränsle brinner rent och är mycket tändvilligt.
- Trimma inte motorn!

Sverige inväntar nya regler från eu som jag tolkar det, men Transportstyrelsen har redan föreslagit att NOx-halt ska börja mätas vid kontrollbesiktning.
Röktärhet K-värde mäts redan idag på dieselfordon upp till 20år(?), det är väl en typ av partikel/sot-mätning.
 
Sverige inväntar nya regler från eu som jag tolkar det, men Transportstyrelsen har redan föreslagit att NOx-halt ska börja mätas vid kontrollbesiktning.
Röktärhet K-värde mäts redan idag på dieselfordon upp till 20år(?), det är väl en typ av partikel/sot-mätning.
Vi besiktigade vår HB i våras då besiktningskillen sa att vi bör köra (gasa) lite mer innan besiktningen pga ”höga värden”, kommer inte ihåg vad(?).
Detta uppfattade jag som att han mätte något i stil med ”röktätheten” eller CO2, men inte NOx eller sot partiklar.
Av vår bilmekaniker i Spanien fick vi veta att man inte kan köra i Schweiz om bilen inte uppfyller deras krav, dvs har för höga värden av det ena eller det andra. Detta tolkar jag som att Schweizare redan kan göra mätningar (på något)?
När det gäller NOx halt, så egentligen mäts syrehalten mellan två (svindyra) NOx sensorer, det vet jag sv egen erfarenhet efter 8 500:- för byte av en sensor innan besiktningen.
Det här med NOx mätning är rent vansinne och ekonomisk katastrof för många människor & företag, en guldgruva för verkstäder typ Hedin bil m.fl…
 
Vi besiktigade vår HB i våras då besiktningskillen sa att vi bör köra (gasa) lite mer innan besiktningen pga ”höga värden”, kommer inte ihåg vad(?).
Detta uppfattade jag som att han mätte något i stil med ”röktätheten” eller CO2, men inte NOx eller sot partiklar.
Av vår bilmekaniker i Spanien fick vi veta att man inte kan köra i Schweiz om bilen inte uppfyller deras krav, dvs har för höga värden av det ena eller det andra. Detta tolkar jag som att Schweizare redan kan göra mätningar (på något)?
När det gäller NOx halt, så egentligen mäts syrehalten mellan två (svindyra) NOx sensorer, det vet jag sv egen erfarenhet efter 8 500:- för byte av en sensor innan besiktningen.
Det här med NOx mätning är rent vansinne och ekonomisk katastrof för många människor & företag, en guldgruva för verkstäder typ Hedin bil m.fl…
Kommer NOx mätas på bilar utan partickelfilter fiat ducato 3.0 2008
 
Sverige inväntar nya regler från eu som jag tolkar det, men Transportstyrelsen har redan föreslagit att NOx-halt ska börja mätas vid kontrollbesiktning.
Det kan tänkas att det blir Nox-mätning någon gång. Men nu, först ut, är partikleräkning av sotpartiklar.
Röktärhet K-värde mäts redan idag på dieselfordon upp till 20år(?), det är väl en typ av partikel/sot-mätning.
Ja visst är det det.
Dock mäts massan av partiklar i dag, indirekt genom att se hur svart röken är.
Det nya och mycket mycket svårare att klara för Euro 5-6 motorer är när nu partikelräkning införs.

Bakgrunden är att ju fler partiklar desto farligare för hälsan. Många partiklar från euro 5-6 motorer är så små att dom tränger djupt ner i lungor och kan penetrera cellmembran i värsta fall. Detta gör inte "gamla hederliga" sotiga avgaser från förkammar och mekaniskt insprutade motorer.

Massan av sotutsläppet är av minder betydelse. Är partikelmassan stor och partiklemängden liten = stora partiklar, detta är mindre skadligt för hälsan.

En annan sak som "fearmongers" inte nämer i sina rubriker.
Det räcker att var bil klarar kraven som gäller respektive bil.
Ingen årsmodell 2003 behöver klara kraven för Euro 6.
En självklarhet, men "glöms" av rubriksättarna.
 
Tillbaka
Toppen