• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Glödstift på en -03 2,8JTD

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Hej,

Fått lite strul med glödstiften på gamla Bettan. Innan funkade det perfekt men nu verkar den slå av innan den gjort sitt jobb.

Vid kallare väder tänds lampan för glödning men släcks efter bara någon sekund som om motorn vore varm. Detta händer även om det är -10 ute. Detta fungerade som sagt bra förut och man fick glöda ett tag innan lampan släcktes.

Kan det vara stiften eller är det någon styrbox som spökar? Hur felsöker man bäst?
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig direkt med felet för jag vet inte hur tempfunktionen funkar helt ut och hittar inget gratis bra elschema tyvärr, och om boxen känner av tempen eller troligt någon tempgivare på annat håll, typ i kylvattnet, och om boxen sedan känner av olika resistans när det börjar glöda.
Men elboxar till glödstift är det oftast inget överpris på faktiskt. Kolla upp den gamla men du borde ha en sådan här enlig firmor till en 244 JTD från -03.
Verkar finnas flera varianter men de flesta har ett uttag med kontaktstift och två med skruvfäste. Det finns även "vanligt" lite kraftigt relä, så montro om det finns två system. (Men du kanske redan hittat delar och bara undrar var felet kan sitta.)
Olika men brukar nog varna med lång tid eller att lampan börjar blinka om glödstift är trasiga, det brukar också finnas smältsäkringar i boxen om det blivit kortis och inte avbrott i något glödstift. Jag funderar på om du kan ha ett "vanligt" relä tillsammans med din box också....
Elschema vore jättebra, men Boxen ser troligen ut så här?
Skärmbild 2025-10-29 010809.webp

Strunta i denna länk nedan till glödstift..... troligen fel.
Glödstift brukar bara kosta runt hundringen styck. Om du köper, köp något känt "tändstiftfabrikat". Flera fabrikat att välja på, kolla bara så de stämmer.
https://www.autodoc.se/search?keyword=Glödstift+Fiat+Ducato+244+2.8+JTD+128+hk+Diesel

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Kan tyvärr inte hjälpa dig direkt med felet för jag vet inte hur tempfunktionen funkar helt ut och hittar inget gratis bra elschema tyvärr, och om boxen känner av tempen eller troligt någon tempgivare på annat håll, typ i kylvattnet, och om boxen sedan känner av olika resistans när det börjar glöda.
Men elboxar till glödstift är det oftast inget överpris på faktiskt. Kolla upp den gamla men du borde ha en sådan här enlig firmor till en 244 JTD från -03.
Verkar finnas flera varianter men de flesta har ett uttag med kontaktstift och två med skruvfäste. Det finns även "vanligt" lite kraftigt relä, så montro om det finns två system. (Men du kanske redan hittat delar och bara undrar var felet kan sitta.)
Olika men brukar nog varna med lång tid eller att lampan börjar blinka om glödstift är trasiga, det brukar också finnas smältsäkringar i boxen om det blivit kortis och inte avbrott i något glödstift. Jag funderar på om du kan ha ett "vanligt" relä tillsammans med din box också....
Elschema vore jättebra, men Boxen ser troligen ut så här?
Visa bilaga 242230

Glödstift brukar bara kosta runt hundringen styck. Om du köper, köp något känt "tändstiftfabrikat". Flera fabrikat att välja på, kolla bara så de stämmer.
https://www.autodoc.se/search?keyword=Glödstift+Fiat+Ducato+244+2.8+JTD+128+hk+Diesel

M.v.h. JANKRO.
Har inte 244 2,8 JTD en flammstart, likadan som 230/244 TDi/IdTd?
 
Har inte 244 2,8 JTD en flammstart, likadan som 230/244 TDi/IdTd?
Jag har kollat för något år sedan för jag hade lite anledning för en 2.8 JTD med 146hk. motorn i som var lite svårstartad och fick då fram boxen samt fyra glödstift.
Har kopian.... som ledde /leder till fyra glödstift, med den lite udda 146hk motorn nederst.
Skärmbild 2025-10-29 110316.webp
Tyckte då att den boxen till fyra glödstift som dök upp i massor verkade lite underligt, men allt rann ut i sanden, så....
Jag kom aldrig in i den motorn.
Kan glödstiften vara ytterligare en sådandär miss som spridit sig som en del annat från missar hos Autodoc och de andra firmorna med samma källa. För några år sedan påstogs det ju att äldre 2.5 dieslar från 290 generationen hade fyra glödstift vilket ju absolut inte stämmer.
Gjorde nu en sökning på Axel A. och då kommer "vanliga" glödstift upp på 244 2.0 JTD som troligen inte finns i vanliga husbilar..........
Hoppas att styrboxen stämmer i alla fall får kolla vidare i afton om jag hinner.

M.v.h. JANKRO.
 
Jag har kollat för något år sedan för jag hade lite anledning för en 2.8 JTD med 146hk. motorn i som var lite svårstartad och fick då fram boxen samt fyra glödstift.
Har kopian.... som ledde /leder till fyra glödstift, med den lite udda 146hk motorn nederst.
Visa bilaga 242239
Tyckte då att den boxen till fyra glödstift som dök upp i massor verkade lite underligt, men allt rann ut i sanden, så....
Jag kom aldrig in i den motorn.
Kan glödstiften vara ytterligare en sådandär miss som spridit sig som en del annat från missar hos Autodoc och de andra firmorna med samma källa. För några år sedan påstogs det ju att äldre 2.5 dieslar från 290 generationen hade fyra glödstift vilket ju absolut inte stämmer.
Gjorde nu en sökning på Axel A. och då kommer "vanliga" glödstift upp på 244 2.0 JTD som troligen inte finns i vanliga husbilar..........
Hoppas att styrboxen stämmer i alla fall får kolla vidare i afton om jag hinner.

M.v.h. JANKRO.
Jag tror att dom har flammstart tills motsatsen är bevisad! När det gäller äldre fordon är Autodoc notoriskt opålitlig. :)
 
Jag tror att dom har flammstart tills motsatsen är bevisad! När det gäller äldre fordon är Autodoc notoriskt opålitlig. :)
Kunde inte låta bli att kolla lite mer nu :p.
Ja det är ju helt klart i många fall, och nästan alla de andra eftermarknadsfirmorna verkar ju totalt styrda av Autodoc, och även ett svar på googlesökningen påstår samma av lika opålitliga Ai...... som förmodligen kollar med Autodoc......

Men om inte firman som säljer beg. motorer och påstår att det här är en 2002 till 2006 motor har fel bild så sitter det troligen ett flamglödstift på insugningsröret till höger i bild här "bakifrån" på motorn.
Skärmbild 2025-10-29 115257.webpSkärmbild 2025-10-29 122450.webp

Så all info om att det skulle sitta fyra "vanliga" glödstift i 2.8 JTD motorn måste vara helt felaktig info och tillkommit för att det sitter i några bilar med en 2L dieselmotormotor.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen